Све је почело пре 30 година: Прва права МЕРЦЕДЕСОВА Ц класа
Већи ентеријер, више удобности, индивидуалности и сигурности по истој цени.
Нови компактни Мерцедес добио је пре 30 година и службено име Ц класа. Вредније, али не и скупље! Више од Мерцедеса за исти новац! Компактан споља, велики изнутра! Више снаге уз мању потрошњу! Серијска индивидуалност! Ц као компактан! Све су то слогани којима је Мерцедес Бенз 1993. године најавио долазак новог представника у компакт класи – линије В 202 или званично Ц класе. Био је то и сам почетак диверзификације модела коју је компанија започела деведесетих година са циљем сопствене консолидације на светском тржишту.
Упознајте Huawei П60 Про и његову врхунску подршку у виду AppGallery продавнице
ТОП 5 НАЈБОЉИХ АУТОМОБИЛА ЗА ПОЧЕТНИКЕ: Све што треба да ЗНАТЕ пре саме куповине вашег ПРВОГ "љубимца"
ТОП 5 ПОЛОВЊАКА ДО 8.000 ЕВРА: Све што би требало да ЗНАТЕ пре саме куповине
Чињеница да је BMW 1992. године први пут у историји надмашио продају Мерцедес-Бенза захтевала је хитну реакцију! Као ниједан други нови производ, Ц класа оличава дух оптимизма за нову будућност Мерцедес Бенз-а. Године 1993. Вернер Нифер, председник Управног одбора Мерцедес-Бенз АГ, који је управо преузео ту функцију, говорио је оптимистично. Уз помоћ Јиргена Hubberta (шефа одељења путничких возила) и Диетера Zetschea (шефа развоја производа), направиће модел експанзије компаније која није забележена у њеном сто година постојања (поред постојеће А класа, СЛК, ЦЛК, МЛ...). Смернице за нову Ц-класу дате су већ 1986. године, када је први Мерцедес В 201 компакт био на тржишту четири године. Замена би и даље требало да буде са погоном на задње точкове, са моторима веће снаге и мање потрошње, већим ентеријером, једнаким или мало већим спољним габаритима и масом, бољом аеродинамиком, са бољом заштитом од корозије, побољшаном чврстоћом каросерије, већом отпорношћу на задњицу удари, са више безбедносних елемената активне и пасивне безбедности, еколошки прихватљивији... Т модел, односно караван је био обавезан, а тада су кабриолет и купе и двосед (еволуирали у СЛК) још планирана на бази Ц класе. Што се тиче дизајна, јасно је да је био заснован на тренутној новој С-Класи (В 140), што су заправо биле смернице дизајна деведесетих које је израдио Бруно Сако.
Sacco је потписао изглед и W 201, а у новом случају ту кутијасту форму извукао је у клинасту линију добивши тиме и бољу аеродинамику. Свако ко тражи необичне дизајнерске екстраваганцију неће их пронаћи у овом аутомобилу. Дизајн нема ништа модерно. али уместо тога Ц класа има аутономну модерност, која је заштитни знак сваког Мерцедес-Бенза. Када је реч о проналажењу форме, провокативност није била у првом плану као код претходника, већ ведрина и континуитет. Тако је Сако сумирао свој рад на Ц класи, наглашавајући еволуцију, а не револуцију! Новина је имала коефицијент отпора од 0,30 до 0,32 (у зависности од верзије) док је његов претходник био 0,33. Та прва „права“ Ц класа представљена је у мају 1993. Под новим именом представљен је наследник типа 190, чији је нови генерички назив одговарао устаљеној препознатљивој интерној номенклатури. Троцифрени број је означавао запремину мотора, а писмо је документовало класну припадност.
Међуосовинско растојање новине је растегнуто на 2715 mm, што је 50 mm више од претходника, који је порастао за само 40 mm у дужину и 30 mm у ширину. На први поглед мало, али те ситнице су углавном осетили путници јер је кабина порасла за чак 50 mm а пртљажник са 430 литара на двадесетак литара! Све ово је упаковано у цену скоро исту као и претходни! Мерцедес је такође направио преседан у погледу доступних пакета опреме који су у почетку понудили индивидуалност купцима. АБС, централно закључавање, грејање спољашњих ретровизора, ваздушни јастук за возача, помоћни серво управљач, петостепени мењач били су основна опрема свих пакета. Classic, Есприт, Елеганце и Спорт су били пакети који су тада нудили различите дизајнерске изразе и опрему компактне лимузине. Classic је био основни пакет са челичним фелнама и црним браницима у загаситој боји унутрашњег текстила. Есприт је имао за циљ да привуче млађу публику, па је шасија спуштена за 25 mm, а унутрашњост је била у контрастним, живописнијим бојама. Опрема Елеганце је укључивала апликације хрома и дрвета и усклађивање боје каросерије са бојама унутрашњег текстила, а показивачи правца су такође били провидни на предњој страни. Било је и других финоћа због којих је овај аутомобил требало да буде избор даме. Спорт је био пакет за оне који су желели ниво који нуди BMW Serije 3, али са трокраком звездом на хауби. Шасија је овде такође спуштена за 25 mm и приметно чвршћа. Алуминијумске фелне, шире гуме, браници у боји каросерије и спортскија седишта истакли су мушки карактер ове понуде.
Први пут је АМГ званично у понуди као ознака пакета спортске опреме и каросерије. Ц класа је тада била најбезбеднији компакт на тржишту. Широку палету нивоа опреме пратио је и адекватан избор мотора у старту, који се састоји од четири бензинска и три дизел мотора упарене са мануелним или аутоматским мењачем. Сви бензински мотори су били са четири вентила по цилиндру. Међу стандардним четвороцилиндричним моторима, Ц 180 је био најслабији бензинац са 1799 кубика и 122 кс, затим Ц 200 са 1998 кубика и 136 кс и Ц 220 са 2199 кубика и 150 кс. У понуди је био и обичан шестоцилиндрични бензински мотор у Ц 280, који је имао 2799 кубика и 193 кс. У дизел асортиману, почетни модел је био Ц 200 Диесел са још 2 вентила по цилиндру, запремине 1997 cc и снаге 75 КС. Ц 220 Диесел и Ц 250 Диесел представљали су новину на светском тржишту, с обзиром да су њихови четвороцилиндрични дизел мотори имали четири вентила по цилиндру са електронском асистенцијом за убризгавање горива и развијали снагу од 95 и 113 КС. Сви дизелаши су били опремљени оксидационим катализаторима.
После само две године присуства на тржишту, Ц класа је већ произведена у пола милиона примерака, а у јесен 1995. извршене су прве естетске корекције. Али највећа вест је био повратак компресора. Прошло је више од 50 година од када је Мерцедес последњи пут користио компресор у мотору аутомобила. Најважнији део компресора у новом мотору био је Роотс компресор од ЕАТОН-а, који је Мерцедес модификовао и надоградио да би елиминисао турбо рупу. Ц 230 Kompressor је произвео 193 КС од 2295 cc. Ц 200 Kompressor са 2199 кубика и 150 кс развијен је специјално за тржишта југоисточне Европе, Мађарске и Португала. Електрична будућност Ц класе најављена је 1995. године када је представљен пробни електрични модел лимунаде за пет особа. Исте године, Ц 250 Турбодизел је први немачки турбодизел мотор са четири вентила по цилиндру (5 цилиндара), који је својим перформансама најавио скори долазак common раил технологије. Затим је 1996. године представљен модел Т са ознаком С 202, тзв Лифестиле караван са завидним могућностима транспорта, којим је Мерцедес освојио нове тачке на тржишту. За Мерцедес је ово био први фабрички караван у компакт класи. Када се 1986. разговарало о наследнику В 201, караван није био део тих планова јер нису желели да униште суверенитет каравана Е класе В 124. Али три године касније интереси су се променили. Због кратког времена развоја, модел Т је био спреман за тржиште само три године након представљања лимузине. С 202 је био у понуди са пакетима опреме Classic, Елеганце, Есприт и Спорт. Што се тиче мотора, мењача и сигурносне опреме, они су преузети из лимузина. Отпор ваздуха код модела Т био је нешто већи него код лимузине, али је зато предност био пртљажник од чак 465/1510 литара!
Паралелно са редизајнирањем 1997. године, Ц класа је отишла корак даље са представљањем Ц 220 ЦДИ, првог Мерцедеса са common раил технологијом дизел горива са директним убризгавањем. Са Ц 240 и Ц 280 уводи се нови бензински В6 мотор са 170 и 197 КС. Понуда опреме Ц класе сада укључује АСР, сензор за кишу за брисаче, ЕСП, АПС (Ауто Пилот Систем), ПТС (Парктрониц систем)... Прва Ц класа је такође јединствена због првих званичних заједничких пројеката креираних са АМГ-ом. Инжењерска компанија специјализована за тјунинг, основана 1967. године, ради заједно на Мерцедес Бенз производима од 1990. године. Поред испоруке атрактивног оптичког пакета за нову каросерију Ц-класе, ту је и Ц 36 АМГ, први пројекат ове сарадње који је јавности представљен 1993. године и који се први појавио на званичном ценовнику у Мерцедесовим салонима. Као основа каросерије коришћен је Ц 280, али су у циљу оптимизације коришћене компоненте из доступног програма компаније. Тако је предње вешање и кочнице донирао СЛ 600 линија Р129, док је задње вешање преузето од Е 420 линије 124.
Учешће Мерцедес Бенз-а на спортским такмичењима такође се одвијало у сарадњи са АМГ-ом. За ДТМ 1994, АМГ је припремио аутомобил опремљен јединственим В6 мотором базираним на В8 из С класе. Чудо технике је у првој сезони имало 400 КС, а даљим развојем за потребе ИТЦ трка, мотор је 1996. године достигао невероватних 500 КС. Мерцедес 190 из линије В 201 произведен је између 1982. и 1993. године, а у том периоду произведено је укупно 1.879.629 јединица. Ц класа линије В 202 у производном програму била је између 1993. и 2000. године, а у том периоду произведено је укупно 1.626.383 лимузине, чему треба додати 243.871 примерак модела Т, који је произведен између 1996. и 2001. године. Купци су најчешће бирали Ц 180, који је произведен у 583.514 јединица, док је међу дизелашима омиљени избор био Ц 220 Диесел, продат у 146.193 комада. Међу Т моделима, први избор је био Ц 180 са 69.242 јединице, док су за дизелаше купци бирали Ц 220 ЦДИ, који је произведен у 50.104 јединице. За колекционаре данас, међу лимунима ће свакако бити најчешћи избор Ц 36 АМГ, произведен у 5.221 примерку, и Ц 43 АМГ и Ц 55 АМГ, чија је производња износила свега 3.085 примерака. Т модел Ц 43 АМГ и Ц 55 АМГ произведени су у једном тренутку у само 772 примерка!