SAMO ZA LJUBITELJE DVOTOČKAŠA: Evo kako da prođete tehnički pregled motocikla i kada da ga obavite
Tehnički pregled od krucijalne je važnosti za bilo koju vrstu motornog vozila, međutim ona se posebno ističe kod dvotočkaša. Motocikli nisu baš najsigurniji i najstabilniji i zato ova zakonska obaveza može kod njih da predstavlja pitanje života ili smrti.
U ovom tekstu izdvojili smo sve najbitnije elemente na koje treba da obratite pažnju, šta obuhvata tehnički pregled, koliko traje i kada ga treba obaviti.
KOČNICE
Zadovoljavajuće stanje kočnica neophodno je za upravljanje svakim vozilom, a pogotovo motociklima koji se neretko voze u suviše brzim i opasnim uslovima.
Tokom provere tehničke ispravnosti kočnica, prvo se “na oko” i “na dodir” ispita stanje kočnih elemenata i proveri nivo tečnosti u hidrauličkom sistemu. Preterano habanje kočionih pločica može smanjiti efikasnost kočenja, produžiti zaustavni put i povećati rizik od nezgoda.
Oštećeni diskovi ili obloge mogu negativno uticati na kočenje, uzrokovati vibracije i smanjiti kontrolu nad motociklom prilikom zaustavljanja. Oštećena kočiona creva mogu izazvati gubitak hidrauličkog pritiska i smanjiti efikasnost kočnog sistema, a abnormalni zvukovi, škripanje ili skakanje kočionica mogu ukazivati na potrebu za zamenu ili servisiranjem.
Mada, proveru možete obaviti i sami, a kako to da uradite, možete videti na linku OVDE.
GUME
Motocikli leže na samo dve gume, ukupnom kontaktnom površinom veličine ljudskog dlana, pa ukoliko gume nisu u dobrom stanju neminovan je gubitak ravnoteže vozača, koji može dovesti u opasnost njegov, kao i živote drugih učesnika u saobraćaju.
Na samom tehničkom pregledu, neophodno je da imate fabrički propisane dimenzije guma i propisanu dubinu šara.
Što se tiče dela koji treba i sami da kontrolišete zbog vlastite bezbednosti, on se odnosi na vidljiva oštećenja koja ukazuju na dotrajalost gume i pritisak vazduha u gumama.
SVETLA
LED ili sijalice drugačije od onih koje podležu fabričkim specifikacijama mogu da naprave problem na tehničkom pregledu.
LED i XENON svetla, ukoliko nisu fabrički ugrađena na vozilu, onemogućiće prolazak tehničkog pregleda.
Važna je nijansa svetla. Intenzitet dugog svetla koje nisu XENON mora biti od 8 luksa,a za XENON sijalice od 35 luksa do 180 luksa.
Proverava se i ispravnost i funkcionalnost svih svetala, dok se kod prednjih svetala i maglenki proverava podešenost svetlosnog snopa na regloskopu.
DODATNA OPREMA
Vlasnici ne moraju skidati naknadno ugrađen kofer i dodatni vizir, ali kofer moraju isprazniti.
Dodatni farovi, ako nisu fabrički,moraju se skidati zajedno sa nosačima.
Što se tiče naknadno ugrađenih izduvnih sistema, ukoliko vlasnik poseduje svu potrebnu papirologiju i ukoliko je uređaj homologovan, modifikovan motocikl proći će tehnički pregled.
IDENTIFIKACIJA VOZILA
Po članu 31 Pravilnika o tehničkom pregledu vozila, identifikacija vozila je prva radna operacija koja obuhvata utvrđivanje registarske oznake, identifikacione oznake, oznake motora, vrste, podvrste, oblika karoserije, marke, tipa, varijante, verzije, komercijalne oznake (modela) vozila, NDM, godine proizvodnje i godine prve registracije u Republici Srbiji.
Sva potrebna dokumentacija vozila mora biti čitka i bez administrativnih grešaka. Registarska tablica motocikla mora biti originalna, osvetljena i zakačena na blatobran, dobro učvršćena i bez suviše velikih oštećenja.
ŠTA OBUHVATA TEHNIČKI PREGLED I KOLIKO TRAJE?
Po pravilniku, tehnički pregled vozila mora obuhvatiti pregled uređaja za upravljanje, uređaja za zaustavljanje, svetlosnih i svetlosno-signalnih uređaja, uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost, uređaja za davanje zvučnih znakova, uređaja za kontrolu i davanje znakova, uređaja za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, uređaja za oslanjanje, uređaja za kretanje, elektro-uređaja i instalacija, pogonskog uređaja – motora, uređaja za prenos snage – prenosnog mehanizma, delova vozila od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja, te opreme vozila.
Minimalno vreme za vršenje tehničkog pregleda motocikala je 15 minuta,a novi motocikli(kupljeni u salonu) nemaju obavezu da se podvrgnu tehničkom pregledu prve dve godine. Vlasnici motocikala starosti 3 godine i starijih imaju obavezu da kontrolišu tehničku ispravnost jednom u toku godine.
Ovi ne tako česti i kratki pregledi nisu samo neophodni za registraciju vozila nego i osiguravanje opšte bezbednosti učesnika u saobraćaju.