САМО ЗА ЉУБИТЕЉЕ ДВОТОЧКАША: Ево како да прођете технички преглед мотоцикла и када да га обавите
Технички преглед од круцијалне је важности за било коју врсту моторног возила, међутим она се посебно истиче код двоточкаша. Мотоцикли нису баш најсигурнији и најстабилнији и зато ова законска обавеза може код њих да представља питање живота или смрти.
У овом тексту издвојили смо све најбитније елементе на које треба да обратите пажњу, шта обухвата технички преглед, колико траје и када га треба обавити.
КОЧНИЦЕ
Задовољавајуће стање кочница неопходно је за управљање сваким возилом, а поготово мотоциклима који се неретко возе у сувише брзим и опасним условима.
Током провере техничке исправности кочница, прво се “на око” и “на додир” испита стање кочних елемената и провери ниво течности у хидрауличком систему. Претерано хабање кочионих плочица може смањити ефикасност кочења, продужити зауставни пут и повећати ризик од незгода.
Оштећени дискови или облоге могу негативно утицати на кочење, узроковати вибрације и смањити контролу над мотоциклом приликом заустављања. Оштећена кочиона црева могу изазвати губитак хидрауличког притиска и смањити ефикасност кочног система, а абнормални звукови, шкрипање или скакање кочионица могу указивати на потребу за замену или сервисирањем.
Мада, проверу можете обавити и сами, а како то да урадите, можете видети на линку ОВДЕ.
ГУМЕ
Мотоцикли леже на само две гуме, укупном контактном површином величине људског длана, па уколико гуме нису у добром стању неминован је губитак равнотеже возача, који може довести у опасност његов, као и животе других учесника у саобраћају.
На самом техничком прегледу, неопходно је да имате фабрички прописане димензије гума и прописану дубину шара.
Што се тиче дела који треба и сами да контролишете због властите безбедности, он се односи на видљива оштећења која указују на дотрајалост гуме и притисак ваздуха у гумама.
СВЕТЛА
ЛЕД или сијалице другачије од оних које подлежу фабричким спецификацијама могу да направе проблем на техничком прегледу.
ЛЕД и XENON светла, уколико нису фабрички уграђена на возилу, онемогућиће пролазак техничког прегледа.
Важна је нијанса светла. Интензитет дугог светла које нису XENON мора бити од 8 лукса,а за XENON сијалице од 35 лукса до 180 лукса.
Проверава се и исправност и функционалност свих светала, док се код предњих светала и магленки проверава подешеност светлосног снопа на реглоскопу.
ДОДАТНА ОПРЕМА
Власници не морају скидати накнадно уграђен кофер и додатни визир, али кофер морају испразнити.
Додатни фарови, ако нису фабрички,морају се скидати заједно са носачима.
Што се тиче накнадно уграђених издувних система, уколико власник поседује сву потребну папирологију и уколико је уређај хомологован, модификован мотоцикл проћи ће технички преглед.
ИДЕНТИФИКАЦИЈА ВОЗИЛА
По члану 31 Правилника о техничком прегледу возила, идентификација возила је прва радна операција која обухвата утврђивање регистарске ознаке, идентификационе ознаке, ознаке мотора, врсте, подврсте, облика каросерије, марке, типа, варијанте, верзије, комерцијалне ознаке (модела) возила, НДМ, године производње и године прве регистрације у Републици Србији.
Сва потребна документација возила мора бити читка и без административних грешака. Регистарска таблица мотоцикла мора бити оригинална, осветљена и закачена на блатобран, добро учвршћена и без сувише великих оштећења.
ШТА ОБУХВАТА ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕД И КОЛИКО ТРАЈЕ?
По правилнику, технички преглед возила мора обухватити преглед уређаја за управљање, уређаја за заустављање, светлосних и светлосно-сигналних уређаја, уређаја који омогућавају нормалну видљивост, уређаја за давање звучних знакова, уређаја за контролу и давање знакова, уређаја за одвођење и регулисање издувних гасова, уређаја за ослањање, уређаја за кретање, електро-уређаја и инсталација, погонског уређаја – мотора, уређаја за пренос снаге – преносног механизма, делова возила од посебног значаја за безбедност саобраћаја, те опреме возила.
Минимално време за вршење техничког прегледа мотоцикала је 15 минута,а нови мотоцикли(купљени у салону) немају обавезу да се подвргну техничком прегледу прве две године. Власници мотоцикала старости 3 године и старијих имају обавезу да контролишу техничку исправност једном у току године.
Ови не тако чести и кратки прегледи нису само неопходни за регистрацију возила него и осигуравање опште безбедности учесника у саобраћају.