Vozači spremite vaš auto za leto: Ovih OSAM STVARI bi trebalo OBAVEZNO PROVERITI pre polaska na PUT
Preventivno delovanje je uvek najbolje rešenje
Pritisak u gumama i nivo motornog ulja treba redovno da proverava svaki vozač sam, a ako smatrate da bi bilo dobro da vaš automobil detaljnije pregledate kako vas ne bi izneverio na putovanju, preporučljivo je da poslušate savete stručnjaka servisnih centara.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/01/348360833_923790612182620_4488511526995517098_n.jpg?itok=hTgfdAzJ)
TOP 7 POLOVNJAKA DO 5.000 EVRA: Automobili sa ove liste su SKROMNA VISOKA KLASA
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/05/348382733_281383227786018_4154069382790763475_n.jpg?itok=q3-xAOdO)
Pljušte PAPRENE KAZNE za saobraćajne prekršaje u Grčkoj i Makedoniji, imajte OVO na umu ako tamo krećete na put
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/06/profimedia-0778765136.jpg?itok=F6_xsLwQ)
JEDNA OD NAJSTRESNIJIH SITUACIJA ZA SVE VOZAČE: Šta uraditi kad automobil NEĆE da UPALI?
Toplo vreme je konačno stiglo, većina ljudi na odmor ide automobilom, a ako ne idete često na duga putovanja u hladnijem delu godine, preporučljivo je pregledati automobil pre putovanja. Svaki vozač treba redovno da proverava pritisak u gumama i nivo motornog ulja, a ako smatrate da bi bilo dobro da vaš automobil detaljnije pregledate kako vas ne bi izneverio na putovanju, preporučljivo je da ga pregledaju stručnjaci u jednom od servisnih centara. Ako ste član nekog autokluba, raspitajte se da li možete besplatno da uradite pregled, a određene službe nude takve preglede besplatno. Kontrolni pregled obično traje do pola sata. Izvodi se kompletna rutinska provera automobila jer nema ništa manje važnih komponenti, a uključuje i kompjutersku dijagnostiku povezivanjem specijalnog računarskog programa na na kompjuter automobila i fizički pregled vozila, najčešće u standardnih 40 tačaka, što , između ostalog uključuje proveru guma, kočnica, kao i celokupnog izduvnog sistema, vešanja, klime, svetla...
Najvažnije provere automobila donosimo pred letnju sezonu, a sami procenite šta možete sami da proverite, a šta će vam još trebati da odete u servis. Naravno, zavisi i od opšteg stanja automobila, odnosno vaše procene koja može da se zasniva na starosti vozila, činjenici kada ste poslednji put imali servis ili kada ste poslednji put bili na tehničkom pregledu.
Kompjuterska dijagnostika
Proverava se da li sve komponente rade kako treba, ili uopšte funkcionišu, a kompjuterska dijagnostika podrazumeva otkrivanje uzroka kvara motora, što se najčešće signalizira lampicom na instrument tabli automobila. Najčešće se simptomi koje uoči vozač proveravaju povezivanjem vozila na dijagnostički uređaj. Dijagnostika takođe uključuje merenje kompresije, ispitivanje dovoda goriva, merenje izduvnih gasova i još mnogo toga. Preventivnim pregledima i servisiranjem sprečava se mogućnost kvarova vozila. Proizvođači u današnja vozila ugrađuju elektronske sisteme koji prate rad vozila i blagovremeno signaliziraju kvarove. Ugrađeni računar prati rad elektronskih senzora, beleži različite događaje i kvarove i blagovremeno signalizira kvar preko svetla na kontrolnoj tabli ili onemogućava vozilo. Ali važno je naglasiti da samo obučeni stručnjaci uz pomoć kompjuterske dijagnostike mogu dati precizan odgovor o uzroku problema.
Provera tečnosti
Svakom vozaču se preporučuje da svakog meseca proverava nivo motornog ulja. Ako voze stariji automobil koji troši malo više ulja, preporučljivo je da sa sobom u automobilu uvek imaju bar jedan litar motornog ulja kako bi mogli da ga dopune kada primete da je motor pri kraju. Na primer, 1 decilitar ulja na svakih 1000 kilometara. Nivo rashladne tečnosti se obično proverava dva puta godišnje – pre leta i pre zime – ali ne bi trebalo da bude problem da proverite nivo tečnosti svaki put kada se otvori poklopac motora. Pre polaska na put treba proveriti i tečnost za pranje stakla, kako ne biste dospeli u opasnu situaciju zbog slabe vidljivosti. Takođe, prilikom pregleda se proverava tečnost za kočnice, a obavezno je ulje u menjaču i servo volanu.
Provera kočionog sistema
Proverava se debljina kočionih pločica i diskova (moraju se menjati kada se prekorači minimalna debljina ili ako se pojave pukotine, duboki žlebovi ili brazde, odnosno ako je došlo do deformacija), kvalitet kočionog ulja (mora biti stabilan i ne proključaju usled intenzivnog kočenja ili smrzavaju ili zgušnjavaju po hladnom vremenu). Stanje gumenih i metalnih kočionih cevi, stanje sajli ručne kočnice...
Provera guma
Meri se dubina profila gume. Prema zakonu, vožnja zimi nije dozvoljena ako nemate najmanje 4 mm gazećeg sloja na letnjim gumama, a preporučuje se da ih menjate i ne vozite po njima ni u toplijem delu godine ako je dubina gazećeg sloja veća. manje od 2-3 mm. Pritisak u gumama treba proveravati svake dve nedelje, ali obavezno pre putovanja. Ako nemate sopstveni merač pritiska u gumama, možete ga pronaći na skoro svakoj benzinskoj pumpi. Trebalo bi da proverite propisani pritisak u gumama za vaš automobil u knjižici vozila ili na nalepnici koja se obično nalazi unutar otvora rezervoara za gorivo ili na okviru prednjih vrata. Servisni centar će takođe proveriti zategnutost točkova pomoću moment ključa, koji je različit za svaki automobil. Ako sami zatežete obruč, nemojte ga previše zatezati (često se dešava) jer može oštetiti zavrtnje i navrtke, ali, naravno, nemojte ga previše zatezati
Pregled šasije
Auto se podiže kranom i proverava šasija, od stanja elemenata vešanja do provere kompletnog izduvnog sistema. Proveravaju se mehanizmi prenosa, ručice i zglobovi upravljača, osovine, glavčine točkova, stanje felni, amortizera, opruga, položaj vešanja i zglobovi vešanja. Detaljna inspekcija izduvnog sistema može da obuhvati i kontrolu katalizatora, kontrolu lambda sondi, kontrolu DPF filtera, nosača izduvnih cevi i lonaca.
Testiranje akumulatora
Automobil se ne može voziti sa jednog redovnog servisa na drugi bez kontrole Akumulatori danas su skoro svi hermetički zatvoreni i imaju vek trajanja od tri do pet godina. Provera ispravnosti akumulatora je sastavni deo besplatnog pregleda vozila. Akumulatori se testiraju uz pomoć specijalnih uređaja. Ukupan napon baterije u mirovanju meri se voltmetrom, a gustina kiseline meri se hidrometrom.
Provera klima-uređaja
Pre leta svakako treba proveriti ispravnost klima uređaja. Kompletna inspekcija obuhvata proveru mogućeg curenja gasa iz sistema, pregled filtera klime, filtera kabine i kontrolu električne instalacije sistema za klimatizaciju. Po potrebi se dopunjava gas i servisira klima, a može se desiti i da kompresor klime treba popraviti.
Pregled signalizacije
Pregled svetlosne signalizacije obuhvata kontrolu kratkog, dugog, prednjeg svetla za maglu, prednjeg pozicionog svetla, pokazivača pravca, zadnjeg pozicionog svetla, kočionog svetla i svetla registarske tablice.