Za životnu sredinu bolje je da vozite stari auto nego da kupite novo električno vozilo?
Da li su u zabludi svi koji misle da će električni automobili spasiti životnu sredinu?
Stari automobili imaju lošu reputaciju kao veliki potrošači, što značajno podstiče globalno zagrevanje. Međutim, nova studija koja dolazi iz Japana sugeriše drugačije, pokazujući da je za životnu sredinu bolje zadržati vaš stari automobil nego kupiti novi električni automobil. U tom slučaju će se manje CO2 emitovati u životnu sredinu.
Stručni tim sa Univerziteta Kjušu ističe da se većina diskusija zasniva na podacima o potrošnji energije i emisiji CO2 u radu. Nema sumnje da su struja i vodonik čistiji izvori energije, ali je za proizvodnju ovakvih vozila potrebno potrošiti mnogo energije.
Rezultati pokazuju da bi zadržavanje postojećih štedljivih automobila na putevima što je duže moguće imalo mnogo veći uticaj na smanjenje emisije CO2 nego ubrzavanje globalne tranzicije na zelene tehnologije.
"Što brže menjate automobil, to više CO2 emitujete. Nema razlike ni sa električnim automobilima, jer kako se povećava potražnja, rastu i emisije iz proizvodnje", objašnjava profesor Šigemi Kagava.
Život automobila je prekratak
U Japanu je proizvodnja i zamena automobila zapanjujuće brz proces. Prosečan životni vek vozila, od proizvodnje do odlaganja, je samo 13 godina. Pored toga, kupac novog automobila vozi ga u proseku sedam godina, a zatim ga ponovo menja, pokazuju rezultati studije.
"Ugljenični otisak automobila ide mnogo dalje od goriva koje koristi. Da biste proizveli automobil na alternativno gorivo koje ima za cilj da smanji emisiju CO2, potrebno je da imate gvožđe i razne druge materijale, montažna postrojenja i kontejnerske brodove za transport. Sve ove karike u lancu snabdevanja proizvode CO2", objašnjava profesor Kagava.
U Japanu su automobili odgovorni za oko 9% ukupnih emisija, od čega 40% otpada na sagorevanje benzina u novim automobilima, a čak 24% dolazi iz procesa proizvodnje.
"Naša hipoteza je da je nešto duža vožnja postojećeg automobila koji pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem tokom prelaska na zelena vozila održiva strategija koja će pomoći životnoj sredini", zaključuje Kagava.
Studija je obuhvatila polovna vozila proizvedena od 1990. do 2016. godine i na osnovu nje je kreiran algoritam uticaja "zamene automobila" na nacionalni ugljenični otisak.
Prema ovoj studiji, ispada da ako sadašnji vlasnik zadrži automobil 10 odsto duže, to bi značilo smanjenje emisije CO2 za čak 30,7 miliona tona. Naravno, isto važi i ako bi novi vlasnici automobila duže vozili svoje automobile.
Zaključak je da "možemo da smanjimo emisiju CO2 tako što ćemo duže voziti postojeća vozila koja koristimo".
"Osim toga, što je automobil štedljiviji, to je veći efekat“, kaže Kagava.