За животну средину боље је да возите стари ауто него да купите ново електрично возило?
Да ли су у заблуди сви који мисле да ће електрични аутомобили спасити животну средину?
Стари аутомобили имају лошу репутацију као велики потрошачи, што значајно подстиче глобално загревање. Међутим, нова студија која долази из Јапана сугерише другачије, показујући да је за животну средину боље задржати ваш стари аутомобил него купити нови електрични аутомобил. У том случају ће се мање ЦО2 емитовати у животну средину.
Стручни тим са Универзитета Кјушу истиче да се већина дискусија заснива на подацима о потрошњи енергије и емисији ЦО2 у раду. Нема сумње да су струја и водоник чистији извори енергије, али је за производњу оваквих возила потребно потрошити много енергије.
Резултати показују да би задржавање постојећих штедљивих аутомобила на путевима што је дуже могуће имало много већи утицај на смањење емисије ЦО2 него убрзавање глобалне транзиције на зелене технологије.
"Што брже мењате аутомобил, то више ЦО2 емитујете. Нема разлике ни са електричним аутомобилима, јер како се повећава потражња, расту и емисије из производње", објашњава професор Шигеми Кагава.
Живот аутомобила је прекратак
У Јапану је производња и замена аутомобила запањујуће брз процес. Просечан животни век возила, од производње до одлагања, је само 13 година. Поред тога, купац новог аутомобила вози га у просеку седам година, а затим га поново мења, показују резултати студије.
"Угљенични отисак аутомобила иде много даље од горива које користи. Да бисте произвели аутомобил на алтернативно гориво које има за циљ да смањи емисију ЦО2, потребно је да имате гвожђе и разне друге материјале, монтажна постројења и контејнерске бродове за транспорт. Све ове карике у ланцу снабдевања производе ЦО2", објашњава професор Кагава.
У Јапану су аутомобили одговорни за око 9% укупних емисија, од чега 40% отпада на сагоревање бензина у новим аутомобилима, а чак 24% долази из процеса производње.
"Наша хипотеза је да је нешто дужа вожња постојећег аутомобила који покреће мотор са унутрашњим сагоревањем током преласка на зелена возила одржива стратегија која ће помоћи животној средини", закључује Кагава.
Студија је обухватила половна возила произведена од 1990. до 2016. године и на основу ње је креиран алгоритам утицаја "замене аутомобила" на национални угљенични отисак.
Према овој студији, испада да ако садашњи власник задржи аутомобил 10 одсто дуже, то би значило смањење емисије ЦО2 за чак 30,7 милиона тона. Наравно, исто важи и ако би нови власници аутомобила дуже возили своје аутомобиле.
Закључак је да "можемо да смањимо емисију ЦО2 тако што ћемо дуже возити постојећа возила која користимо".
"Осим тога, што је аутомобил штедљивији, то је већи ефекат“, каже Кагава.