MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)
Da li ste možda zapitali šta znači kada vam se na instrument tabli upali ABS lampica? Šta je zapravo ABS i koja je njegova funkcija?
Anti-lock Braking System ili skraćeno ABS, u prevodu znači – sistem protiv blokiranja kočnica. Radi se o elektronskom sistemu koji uz pomoć senzora pomno prati šta se dešava sa kontaktom pneumatik-podloga i shodno tome da li dolazi do pojave uslova za blokiranje kočnica, kontroliše i upravlja njihovim radom i ponašanjem.
Sastoji od elektronske kontrolne jedinice, hidraulične jedinice, senzora broja obrtaja točkova, koji se nalaze na točkovima i šalju podatke o broju obrtaja kontrolnoj jedinici, releja i ABS upozoravajuće lampice na instrument tabli. ABS sistem funkcioniše tako što elektronska kontrolna jedinica vozila neprekidno kontroliše broj obrtaja točkova, a kad dođe do kočenja ona upoređuje i kontroliše izmene broja obrtaja točkova. U slučaju da točkovi naglo uspore onda pomenuta kontrolna jedinica više puta u sekundi menja kočioni pritisak i sa tim sprečava blokiranje točkova. Promenu pritiska kod naglog kočenja i aktivaciji ABS sistema vi kao vozač možete osetiti u podrhtavanju pedale kočnice. Pri pokretanju vozila posle naglog zaustavljanja možete čuti zvuk elektromotora koji kontroliše ABS sistem.
Kraće rečeno, elektronski regulisana sila kočenja svakog od četiri točka pomoću ABS sistema čuva vozilo od zanošenja na putu i omogućava njegovu stabilnost i naravno kontrolu nad vozilom tokom naglog kočenja ili kočenja po klizavom putu. Ispravan ABS sistem veoma je bitan za svakog vozača, kako bi tokom kočenja mogao upravljati vozilom bez većih problema. Točkovi kod vozila bez ABS sistema kod naglog kočenja blokiraju i prouzrokuju zanošenje i gubitak pravca.
Kod vožnje po rastresitim površinama na kojima je pesak, sneg ili slično vozila sa ABS sistemom imaju duži put kočenja od vozila bez ABS sistema. Gume kod vozila bez ABS sistema najčešće se ukopaju u pesak ili sneg i skrate sebi put kočenja. Ako ste iskusan i vešt vozač, onda znate zaustaviti vozilo i bez ABS sistema. Ali veoma je bitno zapamtiti, da je ABS sistem prednost za svakog vozača kako bi sačuvao kontrolu nad vozilom tokom loših uslova na putevima, bili profesionalni vozač ili početnik. Kod ABS sistema je interesantna činjenica, da ne funkcioniše ako vozilo ne ide brže od 5-6 km/h. To ne znači da je vozilo bez kočnica, jer obični sistem za kočenje i dalje obavlja svoju funkciju. Takođe je interesantno da ABS sistem funkcioniše potpuno automatski i za njegovo uključivanje nije potrebna nikakva specijalna tehnika kočenja.
Kako bi ABS sistem funkcionisao sa svom snagom i ispravno, preporučljivo je da vozilo ima montirane točkove odgovarajućih veličina po uputstvima proizvođača automobila. U suprotnom ABS sistem ne može pravilno funkcionisati.