AUTOMOBILI POSTALI LUKSUZ! Kraj poskupljenjima se ne nazire - detaljna računica
Od goriva koje je skuplje od 10 do 30 odsto, preko tehničkih pregleda i registracije, do samih polovnih ili novih automobila, svakodnevno korišćenje četvorotočkaša u Srbiji predstavlja trošak veći skoro za trećinu nego što je to bilo pre godinu dana.
Iako se čini da je posedovanje automobila postalo luksuz, njihov broj na ulicama i putevima se ne smanjuje, a lišavanje ovog "člana porodice" većini vlasnika nije prva stavka na listi onoga čega bi se odrekli.
Gorivo, papiri, gume...
- Dnevno prelazim oko 30 kilometara na putu od kuće do posla i obrnuto i naravno u vreme špica u Beogradu, te nam je auto jedna od većih stavki u kućnom budžetu. Prošle godine, mesečno mi je odlazilo nešto ispod 15.000 dinara samo za gorivo, a sada sa ovim poskupljenjima to je za oko 2.500 dinara više. Da ne govorim o tome što auto zahteva i redovno održavanje, pored godišnje registracije za koju izdvojim oko 30.000 dinara. Samo tehnički pregled je 6.000 dinara. Sada me čeka nov trošak, a to su zimske gume - navodi Beograđanin Milan I.
EVO KADA POČINJE GREJNA SEZONA: Ovo će biti optimalna temperatura u stanovima - opštine i gradovi spremaju NOVE CENOVNIKE
KAKO DA SE GREJETE BRZO I JEFTINO? Prelazni period otvorio sezonu - ovo su saveti
DETALJNA RAČUNICA ZA ZAPOSLENE I PENZIONERE: Evo koliko će iznositi primanja u Srbiji nakon velikog povećanja (FOTO)
Kraljevčanka Svetlana R. je ove godine stari polovnjak zamenila "novim", dizelašem starim 16 godina, i takođe ilustruje koliko je danas svakodnevna vožnja skuplja nego lane.
- Ovaj model je plaćen 5.000, dok mu je prošle godine cena bila 4.500 evra. Prošle godine me je, kada je reč o gorivu, gradska vožnja dok sam vozila benzinca mesečno koštala od 6.000 do 8.000, a sada kada sam kupila dizelaša mi je potrebno 12.000-15.000 dinara. Registracija za njega je koštala 37.000 dinara, sedam hiljada više nego za prethodni auto, tehnički pregled 7.000 dinara ili hiljadu više nego prošle godine. Ali šta raditi kada je davno rečeno da je automobil kao član porodice - priča ona.
Skuplji i polovnjaci i novi
U talasu poskupljenja, najpre, skuplji su i sami četvorotočkaši. Polovnjaci su u odnosu na prošlu godinu, kako je pokazala analiza sajta "Polovni automobili", skuplji za 23 odsto, a njihovi prodavci i kupci očekuju da će cene i u narednih godinu dana ići nagore. Što se tiče novih automobila, nemački auto-klub ADAC je izračunao da su oni u poslednjih pet godina poskupeli i do 44 odsto, daleko više od inflatornih kretanja na tržištu. Jedan od primera u poslednjih godinu dana, "VW golf" sa 90 konjskih snaga (KS) lane je bio dostupan za 20.700 evra, dok ove godine taj model, sa verzijom motora od 130 KS, košta čak 29.560 evra.
Tehnički pregledi digli cene
Kada je polovni ili nov automobil kupljen ili se postojeći već vozi, neophodno je ga jednom godišnje odvesti na tehnički pregled, a tu su se vozači u Srbiji ove godine susreli takođe sa novim, višim cenama i to praktično preko noći, uz opravdanje firmi koje se bave ovim poslom da zbog novih propisa mogu da pregledaju još manje vozila nego ranije i da razliku u novcu negde moraju da nadoknade. Vozači Beograđani su u tom segmentu, zbog veće ponude firmi za tehnički pregled, prošli čak i bolje nego ostali građani Srbije, sa cenom od 6.000 do 6.500 dinara, jer su tehnički pregledi u unutrašnjosti zemlje u proseku 1.000 dinara skuplji.
Srećom, jedna stavka nije poskupela, zahvaljujući intervenciji Narodne banke Srbije. Premija obaveznog osiguranja od autoodgovornosti od početka prošlog meseca trebalo je da bude znatno uvećana, u proseku za oko 22 odsto, ali je NBS uputila dopis društvima za osiguranje kojim ih je pozvala da tu "neosnovano povećanu premiju" u najkraćem roku vrate na prethodni nivo, nego što je to bilo pre godinu dana.
Koliko je poskupelo gorivo
Evrodizel se na srpskim pumpama trenutno prodaje po maksimalnoj ceni od 216 dinara, dok je krajem avgusta prošle godine za jedan litar bilo potrebno izdvojiti 163,5 dinara. Dakle, zabeleženo je poskupljenje od 32,5 odsto. Kada je benzin evropremijum BMB 95 u pitanju, njegova cena sada je 174 dinara, a prošle godine litar je koštao 162 dinara. Dakle, povećanje iznosi "samo" 7,5 odsto, uz napomenu da je u junu litar benzina koštao skoro 200 dinara!
I majstori imaju nove cenovnike
Shodno svim poskupljenjima, uz posebnu naznaku da su skuplji i sada teže dobavljivi rezervni delovi, skuplji je i namet za vozače kada zbog kvara na svom četvorotočkašu treba da posete automehaničara, autoelektričara, autolimara ili autolakirera. Usluge ovoh majstora listom su, nevezano za uslugu, njen obim ili područje u Srbiji, poskupele za 20 do 30 odsto. Rad vulkanizera takođe je skuplji za 30 procenata nego lane, a najobičnije krpljenje gume umesto 300, sada košta 400 dinara.
Vlasnicima automobila uskoro dolazi i zima, neizvesno da li duga i hladna, ali izvesno skuplja. Cena gume je, na primer, skočila sa 5.500 na 7.900 dinara, a poskupljenje pneumatika kreće se od 40 do 60 odsto.