АУТОМОБИЛИ ПОСТАЛИ ЛУКСУЗ! Крај поскупљењима се не назире - детаљна рачуница
Од горива које је скупље од 10 до 30 одсто, преко техничких прегледа и регистрације, до самих половних или нових аутомобила, свакодневно коришћење четвороточкаша у Србији представља трошак већи скоро за трећину него што је то било пре годину дана.
Иако се чини да је поседовање аутомобила постало луксуз, њихов број на улицама и путевима се не смањује, а лишавање овог "члана породице" већини власника није прва ставка на листи онога чега би се одрекли.
Гориво, папири, гуме...
- Дневно прелазим око 30 километара на путу од куће до посла и обрнуто и наравно у време шпица у Београду, те нам је ауто једна од већих ставки у кућном буџету. Прошле године, месечно ми је одлазило нешто испод 15.000 динара само за гориво, а сада са овим поскупљењима то је за око 2.500 динара више. Да не говорим о томе што ауто захтева и редовно одржавање, поред годишње регистрације за коју издвојим око 30.000 динара. Само технички преглед је 6.000 динара. Сада ме чека нов трошак, а то су зимске гуме - наводи Београђанин Милан И.
ЕВО КАДА ПОЧИЊЕ ГРЕЈНА СЕЗОНА: Ово ће бити оптимална температура у становима - општине и градови спремају НОВЕ ЦЕНОВНИКЕ
КАКО ДА СЕ ГРЕЈЕТЕ БРЗО И ЈЕФТИНО? Прелазни период отворио сезону - ово су савети
ДЕТАЉНА РАЧУНИЦА ЗА ЗАПОСЛЕНЕ И ПЕНЗИОНЕРЕ: Ево колико ће износити примања у Србији након великог повећања (ФОТО)
Краљевчанка Светлана Р. је ове године стари половњак заменила "новим", дизелашем старим 16 година, и такође илуструје колико је данас свакодневна вожња скупља него лане.
- Овај модел је плаћен 5.000, док му је прошле године цена била 4.500 евра. Прошле године ме је, када је реч о гориву, градска вожња док сам возила бензинца месечно коштала од 6.000 до 8.000, а сада када сам купила дизелаша ми је потребно 12.000-15.000 динара. Регистрација за њега је коштала 37.000 динара, седам хиљада више него за претходни ауто, технички преглед 7.000 динара или хиљаду више него прошле године. Али шта радити када је давно речено да је аутомобил као члан породице - прича она.
Скупљи и половњаци и нови
У таласу поскупљења, најпре, скупљи су и сами четвороточкаши. Половњаци су у односу на прошлу годину, како је показала анализа сајта "Половни аутомобили", скупљи за 23 одсто, а њихови продавци и купци очекују да ће цене и у наредних годину дана ићи нагоре. Што се тиче нових аутомобила, немачки ауто-клуб АДАЦ је израчунао да су они у последњих пет година поскупели и до 44 одсто, далеко више од инфлаторних кретања на тржишту. Један од примера у последњих годину дана, "VW голф" са 90 коњских снага (КС) лане је био доступан за 20.700 евра, док ове године тај модел, са верзијом мотора од 130 КС, кошта чак 29.560 евра.
Технички прегледи дигли цене
Када је половни или нов аутомобил купљен или се постојећи већ вози, неопходно је га једном годишње одвести на технички преглед, а ту су се возачи у Србији ове године сусрели такође са новим, вишим ценама и то практично преко ноћи, уз оправдање фирми које се баве овим послом да због нових прописа могу да прегледају још мање возила него раније и да разлику у новцу негде морају да надокнаде. Возачи Београђани су у том сегменту, због веће понуде фирми за технички преглед, прошли чак и боље него остали грађани Србије, са ценом од 6.000 до 6.500 динара, јер су технички прегледи у унутрашњости земље у просеку 1.000 динара скупљи.
Срећом, једна ставка није поскупела, захваљујући интервенцији Народне банке Србије. Премија обавезног осигурања од аутоодговорности од почетка прошлог месеца требало је да буде знатно увећана, у просеку за око 22 одсто, али је НБС упутила допис друштвима за осигурање којим их је позвала да ту "неосновано повећану премију" у најкраћем року врате на претходни ниво, него што је то било пре годину дана.
Колико је поскупело гориво
Евродизел се на српским пумпама тренутно продаје по максималној цени од 216 динара, док је крајем августа прошле године за један литар било потребно издвојити 163,5 динара. Дакле, забележено је поскупљење од 32,5 одсто. Када је бензин европремијум БМБ 95 у питању, његова цена сада је 174 динара, а прошле године литар је коштао 162 динара. Дакле, повећање износи "само" 7,5 одсто, уз напомену да је у јуну литар бензина коштао скоро 200 динара!
И мајстори имају нове ценовнике
Сходно свим поскупљењима, уз посебну назнаку да су скупљи и сада теже добављиви резервни делови, скупљи је и намет за возаче када због квара на свом четвороточкашу треба да посете аутомеханичара, аутоелектричара, аутолимара или аутолакирера. Услуге овох мајстора листом су, невезано за услугу, њен обим или подручје у Србији, поскупеле за 20 до 30 одсто. Рад вулканизера такође је скупљи за 30 процената него лане, а најобичније крпљење гуме уместо 300, сада кошта 400 динара.
Власницима аутомобила ускоро долази и зима, неизвесно да ли дуга и хладна, али извесно скупља. Цена гуме је, на пример, скочила са 5.500 на 7.900 динара, а поскупљење пнеуматика креће се од 40 до 60 одсто.