DETALJI PRAVILNIKA O RADU! Zašto je 10. avgust ključan, šta moraju poslodavci i radnici, a šta može inspektor?
Novi pravilnik o radu, koji moraju da poštuju i poslodavci i zaposleni, stupio je na snagu 11. jula.
Kompanije sada imaju rok do 10. avgusta da usklade poslovanje, a sve to kontrolisaće inspekcija rada. Iako su zakonom predviđene i kazne do 20.000 dinara za radnike i milion dinara za poslodavce, inspektori će prvenstveno delovati preventivno i savetodavno.
-Pored smanjenja broja povreda na radu, profesionalnih oboljenja i suzbijanja rada na crno, priorotet ministarstva i Inspektorata sada će biti davanje informacija poslodavcima i zaposlenima kako da se najbolje zaštite - rekli su u resornom ministarstvu.
NAJVIŠE POSEĆENA MESTA TOKOM LETNJE SEZONE: Srbi putuju gotovo svuda, ali jednu zemlju OBAVEZNO ZAOBILAZE
OVO JE SELO U KOM CARUJE PASTRMKA: Na rečici dugačkoj svega dva kilometra, krije se 16 RIBNJAKA (FOTO)
ĐAKE OD SEPTEMBRA ČEKAJU VELIKE PROMENE: Petica više neće biti najviša ocena
Mladen Raonić, stručnjak za bezbednost i zdravlje na radu, kaže da se prve kontrole mogu očekivati krajem ovog meseca, i one će verovatno biti više preventivne ili u vidu podrške kompanijama. Na pitanje šta bi moglo da bude u fokusu kontrole, sagovornik kaže da će to sigurno biti nekoliko ključnih pitanja.
-Da li se meri temperatura na ulazu, da li su postavljene dezo barijere i dezinfekciona sredstva, koliki je razmak između stolova i slično... To je nešto što bi trebalo da kontrolišu, jer bi bilo besmisleno proveravati postojanje papira koje svako može da pripremi. Gledaće se praktična primena mera - ocenjuje Raonić.
U zakonu se navodi da inspektori imaju pravo, ali i obavezu da rade sve kako bi kontrolisali bezbednost i zdravlje na radu. U aktuelnom momentu u fokusu će praktično sigurno biti higijena, ali i ostali prateći neophodni koraci. Inspektor tako može da pregleda određenu dokumentaciju, poslovne prostorije, objekte, postrojenja, uređaje, sredstva i opremu za ličnu zaštitu, da utvrđuje da li su radnici na distanci...
Može da daje i obaveštenja i savete u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, kao i o neophodnim merama.
S druge strane, poslodavac je u obavezi da inspektorima omogući da preduzme sve dozvoljene radnje, od toga da mu omogući ulazak u objekat do stavljanja neophodne dokumentacije na uvid. Ukoliko inspektor utvrdi da su zdravlje i bezbednost radnika ugroženi, može da zabrani rad.
Ako primena mera zahteva veća investiciona ulaganja, a život i zdravlje zaposlenih nisu teže ugroženi, inspektor od poslodavca može da traži program o postepenom otklanjanju nedostataka. Protiv rešenja inspektora poslodavac može izjaviti žalbu u roku od osam dana.
I ministar za rad Zoran Đorđević rekao je da je cilj da se na ovaj način dodatno unapredi bezbednost i zdravlje na radu, a ne kažnjavanje.
-Inspekcije će više imati savetodavnu ulogu, a kako bi nivo zaštite podigli na najviši zaštitni nivo - poručio je Đorđević.
Obaveza poslodavca je, kako je rekao Đorđević, i da se obezbede validne informacije za zaposlene, da prate mere koje predlažu Ministarstvo zdravlja i epidemiolozi i da se u skladu sa tim ponašaju. On je naveo da postoji i lična odgovornost zaposlenih kako treba da se ponašaju. U inspektoratu radi 231 inspektor.
Novim Pravilnikom detaljno su propisane glavne obaveze poslodavaca i zaposlenih.
STIŽE NOVA OAZA ZA ODMOR U SRBIJI: Raspisan tender za dodatne radove na jezeru Bubanj kod Kragujevca
SJAJNE VESTI, PAŠĆE RATE KREDITA: NBS donela važne odluke u cilju olakšavanja otplate građana
ZAVRŠEN UPIS U SREDNJE ŠKOLE: Ima još neraspoređenih učenika, a evo kad će moći da se upišu
DA LI SU BRUCOŠI IZABRALI PRAVE FAKULTETE? Ovo su za njih omiljena zanimanja, ali evo šta traži TRŽIŠTE RADA!
OBRATITE PAŽNJU NA NOVČANICE KOJE KORISTITE: Jedna od njih je najčešće FALSIFIKAT!