OVO ĆE BITI GODINA SRPSKIH DRUMOVA: Šest novih auto-puteva, od toga jedan digitalni! (FOTO)
U Srbija ove godine počinje izgradnju novih šest autoputeva
Srbija bi u narednih nekoliko godina trebalo da dobije još šest novih autoputeva, čija će gradnja početi tokom 2021. Širom zemlje biće izgrađeno ukupno 16 novih brzih deonica, a pojedine saobraćajnice su izdvojene kao infrastrukturni prioriteti. Jedan autoput najavljen je kao prvi "digitalni" na našim prostorima, gde će vozači u svakom trenutku znati šta se dešava oko njih, a moći će da koriste i besplatan internet.
NOVE MERE ZA POMOĆ PRIVREDI: Čadež najavio izuzetno važan korak
ODLUČENO PO KOM MODELU SE ĐACI VRAĆAJU U ŠKOLE: Ministarstvo prosvete izdalo zvanično saopštenje!
Na terenu danonoćno i dodatne monterske ekipe: Većina distributivnih kvarova otklonjena
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da ćemo ove godine imati šest autoputeva koji će se raditi u isto vreme. Prethodnih dana o nekima je intenzivno i pričano, a sudeći po detaljnom planu resornih institucija novim brzim deonicama vozićemo se širom Srbije.
Pre dvadesetak dana kao jedan od infrastrukturnih prioriteta najavljena je izgradnja autoputa Beograd-Zrenjanin, dužine oko 60 kilometara. Istovremeno je najavljena i gradnja Moravskog koridora koji će biti prvi "digitalni autoput" u Srbiji, ali i gradnja Fruškogorskog koridora, autoputa Niš-Pločnik...
Iz resornih institucija najavljuju ukupno 16 novih brzih deonica.
Moravski koridor povezaće za četiri godine Čačak i Pojate odnosno koridor 10 i 11 u dužini od 112,3 kilometara, ali i sve telekomunikacione uređaje duž autoputa i na taj način snabdeti vozače svim informacijama značajnim za bezbednost na putu. Sve potrebne informacije vozači će dobijati iz upravljačkog centra za kontrolu saobraćaja, a duž celog autoputa imaće na raspolaganju i besplatan internet.
Putem led ekrana duž autoputa ili digitalnih radio uređaja u kolima, oni će tačno znati, između ostalog, da li ima vremenskih neprilika, zastoja, pešaka, bačenih predmeta, sudara vozila na autoputu.
Za potrebe optičkog povezivanja planiranih naplatnih rampi, sadržaja na odmorištima i parkiralištima, promenjive saobraćajne signalizacije, baznih stanica mobilne telefonije u okviru samog autoputa, na primer, na odmorištima, parkiralištima, naplatnim rampama ili u blizini saobraćajnih petlji, planirana je telekomunikaciona kablovska kanalizacija duž autoputa, odnosno planiran je takozvani "digitalni koridor".
Prva deonica od Pojata do Kruševca trebalo bi da bude završena u toku 2022. godine.
O izgradnji autoputa od Beograda do Zrenjanina prvi put je bilo reči u martu prošle godine, kada je predsednik Vučić najavio da bi gradnja trebalo da počne za manje od godinu dana. U novembru 2019. Vlada Srbije formirala je Radnu grupu za izgradnju autoputa Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, koju treba da realizuje kineska Šandong Hajspid Grupa.
U januaru ove godine potpisan je Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju auto-puta Beograd (Borča) - Zrenjanin - Novi Sad, sa kineskom kompanijom i najavljeno da će dokumentacija za taj autoput od 113 kilometara biti završena ove godine. Dužina autoputa od petlje Borča do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45 kilometara. Procenjena vrednost izgradnje je oko 600 miliona evra.
Autoput "Miloš Veliki", od Beograda do Čačka, ukupne dužine 120 km, pušten je u saobraćaj 18. avgusta 2019. godine. Trasa autoputa E-763 povezuje Obrenovac, Ub, Lajkovac, Ljig, Rudnik, Takovo, Gornji Milanovac i Preljinu, a preko Surčinske petlje povezan je sa Koridorom 10 i Beogradom.
Južni krak Koridora 10, na autoputu E75, od Grabovnice do granice sa Severnom Makedonijom, završen je u potpunosti i pušten u saobraćaj u maju prošle godine. Reč je o deonici od 95,7 km na jednom od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Niš, Leskovac, Vladičin Han, Vranje, Bujanovac i Preševo.
Krajem prošle godine, 9. novembra, pušten je u saobraćaj i Istočni krak Koridora 10, autoputa E80, od Niša do granice sa Bugarskom, ukupno 87 km. Istočni krak Koridora 10 povezuje Srbiju sa Bugarskom, ali je važna i kao tranzitni koridor preko kojeg se odvija saobraćaj između centralne Evrope i Turske ka Bliskom Istoku. Povezuje Niš, Belu Palanku, Pirot i Dimitrovgrad.
Gradilo se i na severu, pa je 27. decembra 2019. pušten u javni saobraćaj "Ipsilon" (Y) krak, od obilaznice oko Subotice do graničnog prelaza Kelebija, ukupne dužine 24 km.
U decembru je započet i projekat autoputa Ruma – Šabac i brza saobraćajnica Šabac – Loznica, ukupna dužine 77km.
Gradnja autoputa Beograd-Sarajevo zvanično je počela krajem avgusta 2019. otvaranjem gradilišta na deonici Sremska Rača-Kuzmin dugačkoj oko 18 kilometara, čija je vrednost radova sa sve mostom preko Save 220 miliona evra. Rok za izgradnju je dve i po godine.
Gradi se i deonica Preljina-Požega, na autoputu E-763, i brza saobraćajnica na deonici Iverak-Lajkovac, dugačka 18,3 km.
Autoput "Vožd Karađorđe", takozvani Šumadijski koridor, biće ukupne dužine oko 220km. Ovaj projekat je u planu, a reč je o brzoj saobraćajnici sa po dve trake u oba smera, koja će povezati centralnu i istočnu Srbiju, i nosiće ime po vođi Prvog srpskog ustanka.
U planu je i autoput Niš – Merdare – Pločnik, ukupne dužine 77 km. Autoput Niš - Merdare će biti deo autoputa E80, i predstavljaće vezu saobraćajnog čvorišta Niš sa Prištinom i dalje, preko Albanije, sa Jadranskim morem, a povezaće gradove Niš, Prokuplje i Kuršumliju sa Prištinom.
Iz Ministarstva građevinarstva takođe navode da je u planu nekoliko projekata. Planirana je izgradnja deonice Požega-Kotroman, dužine 60 km, na autoputu Beograd-Sarajevo, kao i autoputa prema Rumuniji - Beograd-Vršac-(Vatin), dužine 86 km. U planu je i gradnja deonice autoputa od Požege do Boljara ka Crnoj Gori, dugačka 107 km, a Novi Beograd i Surčin biće spojeni putem dugim 7,9 km.
Kako su prethodno najavili iz Ministarstva, za sledeću godinu se spremaju projekti vredni 210,8 milijardi dinara, kao nastavak investicija u infrastrukturu.
Pored autoputeva, najavljeni su i projekti brzih saobraćajnica - Fruškogorski koridor (47,7 km), Bački Breg-Sombor-Kikinda-granica sa Rumunijom (175 km), Slepčević-Pavlovića most (15 km), Kragujevac-Mrčajevci (33 km), petlja Požarevac-Golubac (70 km), Golubac-Donji Milanovac-Brza Palanka i Kladovo-Negotin (146 km) i Paraćin-Zaječar-Negotin (140 km).
Samo u prošloj godini širom Srbije je završeno nekoliko deonica autoputeva, kompletiran je Koridor 10, Beograd i Čačak spojeni su autoputem "Miloš Veliki", a Ipsilon krak je povezao Suboticu i granicu sa Mađarskom.