ОВО ЋЕ БИТИ ГОДИНА СРПСКИХ ДРУМОВА: Шест нових ауто-путева, од тога један дигитални! (ФОТО)
У Србија ове године почиње изградњу нових шест аутопутева
Србија би у наредних неколико година требало да добије још шест нових аутопутева, чија ће градња почети током 2021. Широм земље биће изграђено укупно 16 нових брзих деоница, а поједине саобраћајнице су издвојене као инфраструктурни приоритети. Један аутопут најављен је као први "дигитални" на нашим просторима, где ће возачи у сваком тренутку знати шта се дешава око њих, а моћи ће да користе и бесплатан интернет.
НОВЕ МЕРЕ ЗА ПОМОЋ ПРИВРЕДИ: Чадеж најавио изузетно важан корак
ОДЛУЧЕНО ПО КОМ МОДЕЛУ СЕ ЂАЦИ ВРАЋАЈУ У ШКОЛЕ: Министарство просвете издало званично саопштење!
На терену даноноћно и додатне монтерске екипе: Већина дистрибутивних кварова отклоњена
Председник Србије Александар Вучић најавио је да ћемо ове године имати шест аутопутева који ће се радити у исто време. Претходних дана о некима је интензивно и причано, а судећи по детаљном плану ресорних институција новим брзим деоницама возићемо се широм Србије.
Пре двадесетак дана као један од инфраструктурних приоритета најављена је изградња аутопута Београд-Зрењанин, дужине око 60 километара. Истовремено је најављена и градња Моравског коридора који ће бити први "дигитални аутопут" у Србији, али и градња Фрушкогорског коридора, аутопута Ниш-Плочник...
Из ресорних институција најављују укупно 16 нових брзих деоница.
Моравски коридор повезаће за четири године Чачак и Појате односно коридор 10 и 11 у дужини од 112,3 километара, али и све телекомуникационе уређаје дуж аутопута и на тај начин снабдети возаче свим информацијама значајним за безбедност на путу. Све потребне информације возачи ће добијати из управљачког центра за контролу саобраћаја, а дуж целог аутопута имаће на располагању и бесплатан интернет.
Путем лед екрана дуж аутопута или дигиталних радио уређаја у колима, они ће тачно знати, између осталог, да ли има временских неприлика, застоја, пешака, бачених предмета, судара возила на аутопуту.
За потребе оптичког повезивања планираних наплатних рампи, садржаја на одмориштима и паркиралиштима, промењиве саобраћајне сигнализације, базних станица мобилне телефоније у оквиру самог аутопута, на пример, на одмориштима, паркиралиштима, наплатним рампама или у близини саобраћајних петљи, планирана је телекомуникациона кабловска канализација дуж аутопута, односно планиран је такозвани "дигитални коридор".
Прва деоница од Појата до Крушевца требало би да буде завршена у току 2022. године.
О изградњи аутопута од Београда до Зрењанина први пут је било речи у марту прошле године, када је председник Вучић најавио да би градња требало да почне за мање од годину дана. У новембру 2019. Влада Србије формирала је Радну групу за изградњу аутопута Београд-Зрењанин и Зрењанин-Нови Сад, коју треба да реализује кинеска Шандонг Хајспид Група.
У јануару ове године потписан је Меморандум о разумевању и изради планске и техничке документације за изградњу ауто-пута Београд (Борча) - Зрењанин - Нови Сад, са кинеском компанијом и најављено да ће документација за тај аутопут од 113 километара бити завршена ове године. Дужина аутопута од петље Борча до крајње тачке на обилазници око Зрењанина биће 58 километара, а од Зрењанина до Новог Сада 45 километара. Процењена вредност изградње је око 600 милиона евра.
Аутопут "Милош Велики", од Београда до Чачка, укупне дужине 120 км, пуштен је у саобраћај 18. августа 2019. године. Траса аутопута Е-763 повезује Обреновац, Уб, Лајковац, Љиг, Рудник, Таково, Горњи Милановац и Прељину, а преко Сурчинске петље повезан је са Коридором 10 и Београдом.
Јужни крак Коридора 10, на аутопуту Е75, од Грабовнице до границе са Северном Македонијом, завршен је у потпуности и пуштен у саобраћај у мају прошле године. Реч је о деоници од 95,7 км на једном од најважнијих паневропских саобраћајних коридора који пролази кроз Србију и повезује Ниш, Лесковац, Владичин Хан, Врање, Бујановац и Прешево.
Крајем прошле године, 9. новембра, пуштен је у саобраћај и Источни крак Коридора 10, аутопута Е80, од Ниша до границе са Бугарском, укупно 87 км. Источни крак Коридора 10 повезује Србију са Бугарском, али је важна и као транзитни коридор преко којег се одвија саобраћај између централне Европе и Турске ка Блиском Истоку. Повезује Ниш, Белу Паланку, Пирот и Димитровград.
Градило се и на северу, па је 27. децембра 2019. пуштен у јавни саобраћај "Ипсилон" (Y) крак, од обилазнице око Суботице до граничног прелаза Келебија, укупне дужине 24 км.
У децембру је започет и пројекат аутопута Рума – Шабац и брза саобраћајница Шабац – Лозница, укупна дужине 77км.
Градња аутопута Београд-Сарајево званично је почела крајем августа 2019. отварањем градилишта на деоници Сремска Рача-Кузмин дугачкој око 18 километара, чија је вредност радова са све мостом преко Саве 220 милиона евра. Рок за изградњу је две и по године.
Гради се и деоница Прељина-Пожега, на аутопуту Е-763, и брза саобраћајница на деоници Иверак-Лајковац, дугачка 18,3 км.
Аутопут "Вожд Карађорђе", такозвани Шумадијски коридор, биће укупне дужине око 220км. Овај пројекат је у плану, а реч је о брзој саобраћајници са по две траке у оба смера, која ће повезати централну и источну Србију, и носиће име по вођи Првог српског устанка.
У плану је и аутопут Ниш – Мердаре – Плочник, укупне дужине 77 км. Аутопут Ниш - Мердаре ће бити део аутопута Е80, и представљаће везу саобраћајног чворишта Ниш са Приштином и даље, преко Албаније, са Јадранским морем, а повезаће градове Ниш, Прокупље и Куршумлију са Приштином.
Из Министарства грађевинарства такође наводе да је у плану неколико пројеката. Планирана је изградња деонице Пожега-Котроман, дужине 60 км, на аутопуту Београд-Сарајево, као и аутопута према Румунији - Београд-Вршац-(Ватин), дужине 86 км. У плану је и градња деонице аутопута од Пожеге до Бољара ка Црној Гори, дугачка 107 км, а Нови Београд и Сурчин биће спојени путем дугим 7,9 км.
Како су претходно најавили из Министарства, за следећу годину се спремају пројекти вредни 210,8 милијарди динара, као наставак инвестиција у инфраструктуру.
Поред аутопутева, најављени су и пројекти брзих саобраћајница - Фрушкогорски коридор (47,7 км), Бачки Брег-Сомбор-Кикинда-граница са Румунијом (175 км), Слепчевић-Павловића мост (15 км), Крагујевац-Мрчајевци (33 км), петља Пожаревац-Голубац (70 км), Голубац-Доњи Милановац-Брза Паланка и Кладово-Неготин (146 км) и Параћин-Зајечар-Неготин (140 км).
Само у прошлој години широм Србије је завршено неколико деоница аутопутева, комплетиран је Коридор 10, Београд и Чачак спојени су аутопутем "Милош Велики", а Ипсилон крак је повезао Суботицу и границу са Мађарском.