Katastrofa za evropske industrijske gigante gigante: Kina se odlučila na neočekivani potez
Ozbiljan problem za industriju na Starom kontinentu.
Kineski vozači, naročito kamiondžije, sve više prelaze na vozila na prirodni gas, zahvaljujući jeftinom prirodnom gasu, što je izazvalo drastično smanjenje potražnje za naftom u zemlji.
Ova promena ima značajan uticaj na globalno tržište goriva, piše „Fajnenšel Tajms“.
Prodaja kamiona u padu zbog prelaska na prirodni gas
Iako svet fokusira pažnju na električna vozila, kineska transportna industrija doživljava transformaciju. Prelazak na kamione na prirodni gas, posebno one teške preko 14 tona, omogućio je Kini da pre vremena smanji potražnju za dizel gorivom. Analitičari procenjuju da se Kina približava vrhuncu potrošnje nafte, a to je već sada smanjilo potrošnju fosilnih goriva.
Kako prirodni gas postaje pristupačnija opcija, transportni sektor u Kini sve više prihvata ovu promenu, smanjujući svoju zavisnost od dizela, što značajno utiče na potražnju za naftom na globalnom nivou. Ovaj prelazak je posebno evidentan u sektoru teškog transporta, gde je korišćenje prirodnog gasa omogućilo znatne uštede kineskim kamiondžijama, ali i doveo do pada prodaje vozila na dizel motor, što se posebno reflektuje na velike evropske proizvođače poput nemačkog "Dajmler traka".
Posledice po naftnu industriju
Promena u kineskom transportu posebno pogađa nemačku kompaniju „Dajmler trak“, koja se tradicionalno oslanjala na dizel tehnologiju. Sve veća upotreba kamiona na prirodni gas znači da kompanija sada mora preispitati svoje strategije razvoja novih vozila, sa posebnim fokusom na buduće tehnologije poput električnih i vodoničnih motora.
Ovakav trend nije samo rezultat ekonomske potrebe, već i političkih i ekoloških faktora. Sve strožiji ekološki standardi u Kini podstiču prelazak na čišće izvore energije, dok je jeftin prirodni gas postao dostupniji usled pojačanih isporuka iz Rusije, nakon sabotaže gasovoda "Severni Tok" i "Severni Tok 2" u Evropi. Povećani izvoz ruskog gasa prema Kini predstavlja ključnu komponentu ove promene u kineskoj transportnoj industriji, jer omogućava stabilno snabdevanje energentima po povoljnim cenama.
Predviđanja o daljem padu potražnje za dizel gorivom
Investiciona banka CICC predviđa da će potrošnja dizela u Kini opasti za 4% tokom ove godine, dok se procenjuje da će do 2024. godine kamioni na prirodni gas smanjiti potražnju za dizelom za čak 9,2 miliona tona. Ovakav trend izaziva zabrinutost među globalnim dobavljačima nafte i rafinerijama koje će se suočiti s padom potražnje. Kako se Kina sve više oslanja na prirodni gas, i to u velikoj meri zahvaljujući ruskom gasu, očekuje se dalji pad uvoza nafte, što će promeniti dinamiku na svetskom tržištu energenata.
Globalne implikacije prelaska na prirodni gas
Nagli prelazak Kine na prirodni gas ima dalekosežne posledice po svetsku naftnu industriju. Kineski uvoz nafte opada, a trgovci i analitičari prilagođavaju svoje prognoze prodaje u skladu sa ovim značajnim promenama. Ova promena, podstaknuta sve većom isporukom prirodnog gasa iz Rusije, dodatno je zbunila analitičare, jer je nagli pad potražnje za naftom u jednoj od najvećih svetskih ekonomija došao brže nego što se očekivalo.
Nakon napada na gasovode "Severni Tok" i "Severni Tok 2", Rusija je preusmerila veliki deo svojih zaliha prirodnog gasa ka Aziji, posebno Kini. Ova situacija je dovela do još većeg pada potražnje za naftom u Kini, jer se vozači, preduzetnici i transportne kompanije sve više okreću jeftinom gasu kao alternativi. Takođe, ove promene podstiču šire geopolitičke posledice, jer se rusko-kineska energetska saradnja produbljuje, dok evropske zemlje traže nove izvore snabdevanja energentima.
Kako Kina nastavlja da prelazi na prirodni gas, lokalne rafinerije nafte i proizvođači goriva suočiće se sa ozbiljnim izazovima. Ova situacija može imati globalne implikacije na tržište energenata, pogotovo u regionima gde je potražnja za naftom i dalje visoka, ali će trgovci morati da prilagode svoje strategije u skladu sa kineskom tranzicijom.