Катастрофа за европске индустријске гиганте гиганте: Кина се одлучила на неочекивани потез
Озбиљан проблем за индустрију на Старом континенту.
Кинески возачи, нарочито камионџије, све више прелазе на возила на природни гас, захваљујући јефтином природном гасу, што је изазвало драстично смањење потражње за нафтом у земљи.
Ова промена има значајан утицај на глобално тржиште горива, пише „Фајненшел Тајмс“.
Продаја камиона у паду због преласка на природни гас
Иако свет фокусира пажњу на електрична возила, кинеска транспортна индустрија доживљава трансформацију. Прелазак на камионе на природни гас, посебно оне тешке преко 14 тона, омогућио је Кини да пре времена смањи потражњу за дизел горивом. Аналитичари процењују да се Кина приближава врхунцу потрошње нафте, а то је већ сада смањило потрошњу фосилних горива.
Како природни гас постаје приступачнија опција, транспортни сектор у Кини све више прихвата ову промену, смањујући своју зависност од дизела, што значајно утиче на потражњу за нафтом на глобалном нивоу. Овај прелазак је посебно евидентан у сектору тешког транспорта, где је коришћење природног гаса омогућило знатне уштеде кинеским камионџијама, али и довео до пада продаје возила на дизел мотор, што се посебно рефлектује на велике европске произвођаче попут немачког "Дајмлер трака".
Последице по нафтну индустрију
Промена у кинеском транспорту посебно погађа немачку компанију „Дајмлер трак“, која се традиционално ослањала на дизел технологију. Све већа употреба камиона на природни гас значи да компанија сада мора преиспитати своје стратегије развоја нових возила, са посебним фокусом на будуће технологије попут електричних и водоничних мотора.
Овакав тренд није само резултат економске потребе, већ и политичких и еколошких фактора. Све строжији еколошки стандарди у Кини подстичу прелазак на чишће изворе енергије, док је јефтин природни гас постао доступнији услед појачаних испорука из Русије, након саботаже гасовода "Северни Ток" и "Северни Ток 2" у Европи. Повећани извоз руског гаса према Кини представља кључну компоненту ове промене у кинеској транспортној индустрији, јер омогућава стабилно снабдевање енергентима по повољним ценама.
Предвиђања о даљем паду потражње за дизел горивом
Инвестициона банка CICC предвиђа да ће потрошња дизела у Кини опасти за 4% током ове године, док се процењује да ће до 2024. године камиони на природни гас смањити потражњу за дизелом за чак 9,2 милиона тона. Овакав тренд изазива забринутост међу глобалним добављачима нафте и рафинеријама које ће се суочити с падом потражње. Како се Кина све више ослања на природни гас, и то у великој мери захваљујући руском гасу, очекује се даљи пад увоза нафте, што ће променити динамику на светском тржишту енергената.
Глобалне импликације преласка на природни гас
Нагли прелазак Кине на природни гас има далекосежне последице по светску нафтну индустрију. Кинески увоз нафте опада, а трговци и аналитичари прилагођавају своје прогнозе продаје у складу са овим значајним променама. Ова промена, подстакнута све већом испоруком природног гаса из Русије, додатно је збунила аналитичаре, јер је нагли пад потражње за нафтом у једној од највећих светских економија дошао брже него што се очекивало.
Након напада на гасоводе "Северни Ток" и "Северни Ток 2", Русија је преусмерила велики део својих залиха природног гаса ка Азији, посебно Кини. Ова ситуација је довела до још већег пада потражње за нафтом у Кини, јер се возачи, предузетници и транспортне компаније све више окрећу јефтином гасу као алтернативи. Такође, ове промене подстичу шире геополитичке последице, јер се руско-кинеска енергетска сарадња продубљује, док европске земље траже нове изворе снабдевања енергентима.
Како Кина наставља да прелази на природни гас, локалне рафинерије нафте и произвођачи горива суочиће се са озбиљним изазовима. Ова ситуација може имати глобалне импликације на тржиште енергената, поготово у регионима где је потражња за нафтом и даље висока, али ће трговци морати да прилагоде своје стратегије у складу са кинеском транзицијом.