Prvi metro BEZ VOZAČA u Kini za jedno prepodne preveze putnika koliko CELA Srbija ima stanovnika (VIDEO)
Samo nekoliko gradova na svetu imaju potpuno automatizovane vozove
Pekinški metro za jedno obično prepodne preveze putnika koliko cela Srbija ima stanovnika. Pruga mu je dugačka gotovo 600 kilometara, ali je ovih dana posebno ponosan na jednu liniju dugu svega 14 kilometara. U jugozapadnom predgrađu Pekinga za putnike se priprema prvi metro bez vozača u celoj Kini. Počeće da radi do kraja godine, a "Novosti" su imale priliku da budu na probnoj vožnji ovom kompozicijom.
Pre nesreće na Titaniku sin majci napisao pismo, a ono je sada prodato za 166.000 dolara (FOTO)
Da li je era nafte PRI KRAJU? Evo kakva je sudbina crnog zlata
Potpuno automatizovane vozove ima samo nekoliko gradova i država u svetu - Dubai, Singapur, Hongkong i Pariz. Kinezi su posebno ponosni jer je ovaj voz, izrađen na najvišem nivou automatizacije, od početka do kraja osmišljen i proizveden u Kini - od vagona do hardvera i softvera, te je njihova intelektualna svojina.
I ništa ne izgleda neobično, vožnja kao vožnja duž osam stanica, koliko ih ova linija ima, dok se ne dođe do mesta na kome bi trebalo da sedi mašinovođa. Umesto kabine, tu je dodatni prostor za putnike.
- Kako smo pomalo tradicionalan narod, iako vozu nije potreban nadzor niti upravljanje, projektovali smo ga tako da postoji osnovna kontrolna tabla, pa čak i sedište za vozača. Sve je ovde automatizovano, od polaska iz stanice do zaustavljanja. Prema broju putnika, softver sam proračunava koliko vremena treba da stoji na svakoj stanici, a automatski registruje i najmanji problem i o tome obaveštava dispečerski centar. Automatizovano je čak i čišćenje - objasnio je novinarima na probnoj vožnji Vang Tao Min iz Kompanije za izgradnju i upravljanje šinskim saobraćajem u Peking.
Linija nazvana Jenfan zasada je jedina kojom će saobraćati "pametni voz", ali naša sagovornici iz železničkog preduzeća objašnjavaju da je to budućnost celog pekinškog metro-sistema, bez koga bi grad bio u potpunom kolapsu. Sve delove grada povezuje 19 linija dužine 574 kilometra, sa 54 stanice na kojima se ukrštaju linije i gde putnici mogu da presednu i promene pravac kretanja.
Uskoro će da budu puštene još tri linije, pa će sistem imati više od 600 kilometara šina. Plan je da 2021. godine pekinški metro dostigne dužinu od 1.000 kilometara. Karta za jednu vožnju košta, zavisno od razdaljine, od 40 do 120 dinara.
Saobraćajna gužva jedan je od najvećih problema Pekinga, te i gradske i državne vlasti ulažu ogromna sredstva u razvoj i održavanje metroa. Samo prošle godine na metro je potrošeno neverovatnih 90 milijardi dolara.
- Tolika ulaganja su neophodna da bi sve funkcionisalo besprekorno i da bismo svake godine otvarali nove stanice i linije - objašnjavaju naši domaćini iz preduzeća za šinski saobraćaj Pekinga i, u glavnom dispečerskom centru, pokazuju kako prate broj putnika u svakom trenutku. Imaju i nadzor kamerama na svim stanicama, tako da u realnom vremenu znaju koliko je putnika u vozovima, a koliko ih he na stanicama.
Na jednom od ogromnih monitora - brojke. Vreme je 13.30, a pekinškim metroom se od jutra, za manje od pola dana, već prevezlo 11,6 miliona putnika. Samo jedna linija do tog vremena imala je više od milion putnika. U pokretu je 8.835 kompozicija!
A onda još više zbune brojevi koje iznose domaćini - 22,7 milijardi putnika vozilo se metroom kineske prestonice tokom prošle godine.
Blokada
Na interaktivnoj mapi linija u dispečerskom centru vidi se da sve fukcioniše besprekorno. Samo na jednoj tački svetli znak "stop".
- To je stanica na trgu Tjenanmen i ona je ovih dana zatvorena zbog održavanja 19. kongresa Komunističke partije Kine. To je jedna od bezbednosnih mera, da bi se predupredio bilo kakav rizik tokom kongresa - kažu u železničkom preduzeću.