Uskoro najmoderniji punjači za električne automobile u Srbiji, ali time nastaje OZBILJAN PROBLEM
Cilj države da se vozila snabdevaju strujom iz obnovljivih izvora
U Srbiji ima 148 električnih vozila, više od polovine su automobili, a mogu da koriste ukupno tridesetak punjača, među kojima je samo pet brzih na autoputu i jedan solarni brzi punjač u Beogradu, koji bateriju napune za 30 minuta.
Pročitajte i:
Centar za električna i hibridna vozila pri Mašinskom fakultetu najavio je da će "Putevi Srbije" uskoro postaviti još 10 brzih punjača na prioritetnim putnim pravcima, koji će biti još moderniji i koji će moći da napune bateriju električnog automobila i za 15 minuta. Prosečna cena automobila na električni pogon je oko 28.000 evra i još ne postoje državne subvencije za njihovo korišćenje.
Na autoputu se električni automobili mogu napuniti za oko 30 minuta, a punjači se nalaze na naplatnim stanicama Subotica jug, Šid, Dimitrovgrad i Preševo, kao i na bivšoj rampi Bubanj Potok. Na njima se istovremeno mogu puniti najviše tri vozila. Punjenje se još ne plaća, ali su u toku pripreme za uvođenje plaćanja, pošto prodavci moraju da budu registrovani za prodaju električne energije i da imaju softver za njenu naplatu.
Direktor Centra za električna i hibridna vozila, koji je osnovan u partnerstvu sa Mašinskim fakultetom u Beogradu, Miloš Petrović je rekao da je cilj da se električna vozila pune strujom iz obnovljivih izvora i da posebno veliki potencijal imaju solarna i energija vetra.
- U Srbiji je to još pionirski poduhvat, dok Evropa užurbano juri za električnim vozilima. Mi, nažalost, imamo jedva 148 električnih vozila u Srbiji, među kojima su trolejbusi, električni autobusi, motocikli i automobili - naveo je Petrović.
Oko 90 odsto je registrovano u Beogradu, a više od polovine su električni automobili. Petrović je rekao da se priprema veliki državni projekat za širenje mreže punjača, koji planira da realizuje Ministarstvo za inovacije i tehnološki razvoj, a procenjuje se da je Srbiji potrebno oko 150 punjača:
- To je ideja, čak i evropski fondovi hoće to da finansiraju, ali oni od nas traže plan, stretegiju, definisane i jasne korake.
Kako kaže, Ministarstvo za inovacije bi trebalo da napravi strategiju, a projekat Institut za istraživanje i projektovanje u privredi pri Mašinskm fakultetu. Takođe, EPS radi na strategiji za korišćenje punjača.
On je rekao da je firma ENEL PS napravila prvi brzi solarni punjač u Zelengorskoj ulici u Beogradu, koji može da napuni prosečnu bateriju električnog automobila za samo 30 minuta i da je upravo cilj da se postavi što više takvih punjača, a ne oni koji koriste struju dobijenu iz lignita. Rekao je i da bi solarni paneli mogli da se postave svuda pored puta i da za njih nije potrebno proširivanje elektro mreže, niti su potrebne velike investicije.
Sa druge strane, na primer punjač u garaži na Obilićevom vencu koristi ''prljavu struju'' i pri maksimalnoj brzini može najslabiju bateriju da puni četiri sata, a druge baterije od osam do 12 sati, dodao je Petrović.
Korišćenje električnih vozila najviše određuje cena takvih automobila i infrastruktura, naveo je Petrović i dodao da kod nas u ponudi ima i malo marki automobila na električni pogon - "bmw", "tojota", "reno"...
- Nažalost, još nijedna "tesla" nije registrovana, zato što ima bateriju od 140 kilovata koju je vrlo teško napuniti u Srbiji za kratko vreme - rekao je Petrović.
Za punjenje baterije od 140 kilovata potrebno je osam do 12 sati, a na brzim punjačima četiri sata. Prema njegovim rečima, ako kupite "teslu" dobićete vaučer sa kojim nećete morati da plaćate struju, to jest kompanija će plaćati umesto vas.
Asocijacija uvoznika vozila i delova i Centar za električna vozila su ranije pokrenuli inicijativu sa partnerskim kompanijama za pronalaženje načina kako da se električna vozila pune brzo i iz obnovljivih izvora.
- Ako vozite auto koji ne zagađuje životnu sredinu, ali ga punite iz mreže koja dobija struju 50 odsto iz lignita, vi ćete voziti automobil koji će zagađivati više od konvencionalnog vozila - ukazuje Petrović.
Dodaje da je količina struje koja se trenutno koristi za električne automobile na nivou statističke greške. Objasnio je da je maksimalno opterećenje jednog stana po potrošnji sedam kilovata, dok su baterije za električne automobile između 40 i 140 kilovata:
- Kad bi svih 1,9 miliona vozila, koliko imamo u zemlju, prebacili da budu električni, povećanje električne energije bi bilo maksimalno sedam procenata. Ako računamo najskuplju tarifu od 15 dinara po kilovatu, "teslu" možete skroz da napunite i pređete 500 km za 1.500 dinara, što je nekoliko puta jeftinije od benzina, a ne zagađujete životnu redinu.
Molbe privrednika uslišene: Država SMANJUJE porez na plate! Razmatraju se tri opcije
Petrović kaže da je subvencionisanje električnih vozila naša obaveza iz poglavlja 27 o ekologiji.
MUP navodi da ne postoje posebne zakonske odredbe kojima su propisani uslovi za registraciju ekoloških vozila i da je u jedinstveni registar vozila upisano ukupno 412 vozila na električni pogon, od čega 170 isključivo na električni pogon, dok su 242 vozila sa hibridnim pogonom.
Troškovi koji se plaćaju prilikom registracije vozila zavise od vrste postupka kao i vrste vozila.
U MUP-u navode da se za putnička vozila, motocikle i teške tricikle, koji su isključivo na električni pogon, u postupku registracije ne plaća porez na upotrebu motornih vozila, dok se komunalna taksa za držanje vozila naplaćuje zavisno od odluke svake konkretne opštine.