Ускоро најмодернији пуњачи за електричне аутомобиле у Србији, али тиме настаје ОЗБИЉАН ПРОБЛЕМ
Циљ државе да се возила снабдевају струјом из обновљивих извора
У Србији има 148 електричних возила, више од половине су аутомобили, а могу да користе укупно тридесетак пуњача, међу којима је само пет брзих на аутопуту и један соларни брзи пуњач у Београду, који батерију напуне за 30 минута.
Прочитајте и:
Центар за електрична и хибридна возила при Машинском факултету најавио је да ће "Путеви Србије" ускоро поставити још 10 брзих пуњача на приоритетним путним правцима, који ће бити још модернији и који ће моћи да напуне батерију електричног аутомобила и за 15 минута. Просечна цена аутомобила на електрични погон је око 28.000 евра и још не постоје државне субвенције за њихово коришћење.
На аутопуту се електрични аутомобили могу напунити за око 30 минута, а пуњачи се налазе на наплатним станицама Суботица југ, Шид, Димитровград и Прешево, као и на бившој рампи Бубањ Поток. На њима се истовремено могу пунити највише три возила. Пуњење се још не плаћа, али су у току припреме за увођење плаћања, пошто продавци морају да буду регистровани за продају електричне енергије и да имају софтвер за њену наплату.
Директор Центра за електрична и хибридна возила, који је основан у партнерству са Машинским факултетом у Београду, Милош Петровић је рекао да је циљ да се електрична возила пуне струјом из обновљивих извора и да посебно велики потенцијал имају соларна и енергија ветра.
- У Србији је то још пионирски подухват, док Европа ужурбано јури за електричним возилима. Ми, нажалост, имамо једва 148 електричних возила у Србији, међу којима су тролејбуси, електрични аутобуси, мотоцикли и аутомобили - навео је Петровић.
Око 90 одсто је регистровано у Београду, а више од половине су електрични аутомобили. Петровић је рекао да се припрема велики државни пројекат за ширење мреже пуњача, који планира да реализује Министарство за иновације и технолошки развој, а процењује се да је Србији потребно око 150 пуњача:
- То је идеја, чак и европски фондови хоће то да финансирају, али они од нас траже план, стретегију, дефинисане и јасне кораке.
Како каже, Министарство за иновације би требало да направи стратегију, а пројекат Институт за истраживање и пројектовање у привреди при Машинскм факултету. Такође, ЕПС ради на стратегији за коришћење пуњача.
Он је рекао да је фирма ЕНЕЛ ПС направила први брзи соларни пуњач у Зеленгорској улици у Београду, који може да напуни просечну батерију електричног аутомобила за само 30 минута и да је управо циљ да се постави што више таквих пуњача, а не они који користе струју добијену из лигнита. Рекао је и да би соларни панели могли да се поставе свуда поред пута и да за њих није потребно проширивање електро мреже, нити су потребне велике инвестиције.
Са друге стране, на пример пуњач у гаражи на Обилићевом венцу користи ''прљаву струју'' и при максималној брзини може најслабију батерију да пуни четири сата, а друге батерије од осам до 12 сати, додао је Петровић.
Коришћење електричних возила највише одређује цена таквих аутомобила и инфраструктура, навео је Петровић и додао да код нас у понуди има и мало марки аутомобила на електрични погон - "bmw", "тојота", "рено"...
- Нажалост, још ниједна "тесла" није регистрована, зато што има батерију од 140 киловата коју је врло тешко напунити у Србији за кратко време - рекао је Петровић.
За пуњење батерије од 140 киловата потребно је осам до 12 сати, а на брзим пуњачима четири сата. Према његовим речима, ако купите "теслу" добићете ваучер са којим нећете морати да плаћате струју, то јест компанија ће плаћати уместо вас.
Асоцијација увозника возила и делова и Центар за електрична возила су раније покренули иницијативу са партнерским компанијама за проналажење начина како да се електрична возила пуне брзо и из обновљивих извора.
- Ако возите ауто који не загађује животну средину, али га пуните из мреже која добија струју 50 одсто из лигнита, ви ћете возити аутомобил који ће загађивати више од конвенционалног возила - указује Петровић.
Додаје да је количина струје која се тренутно користи за електричне аутомобиле на нивоу статистичке грешке. Објаснио је да је максимално оптерећење једног стана по потрошњи седам киловата, док су батерије за електричне аутомобиле између 40 и 140 киловата:
- Кад би свих 1,9 милиона возила, колико имамо у земљу, пребацили да буду електрични, повећање електричне енергије би било максимално седам процената. Ако рачунамо најскупљу тарифу од 15 динара по киловату, "теслу" можете скроз да напуните и пређете 500 км за 1.500 динара, што је неколико пута јефтиније од бензина, а не загађујете животну редину.
Молбе привредника услишене: Држава СМАЊУЈЕ порез на плате! Разматрају се три опције
Петровић каже да је субвенционисање електричних возила наша обавеза из поглавља 27 о екологији.
МУП наводи да не постоје посебне законске одредбе којима су прописани услови за регистрацију еколошких возила и да је у јединствени регистар возила уписано укупно 412 возила на електрични погон, од чега 170 искључиво на електрични погон, док су 242 возила са хибридним погоном.
Трошкови који се плаћају приликом регистрације возила зависе од врсте поступка као и врсте возила.
У МУП-у наводе да се за путничка возила, мотоцикле и тешке трицикле, који су искључиво на електрични погон, у поступку регистрације не плаћа порез на употребу моторних возила, док се комунална такса за држање возила наплаћује зависно од одлуке сваке конкретне општине.