Није вам очитано бројило? Ево како да спречите да вам стигне дупли рачун следећи месец
Дупли рачуни за струју могу да буду велики удар за буџет.
Када је ћерке времешне пензионерке из Београда из сандучета извадила октобарски рачун за струју, збунила се пошто је видела да треба да уплати тек 828,79 динара. Обично је рачун између 3.000 и 3.500 динара. Истовремено је на полеђини рачуна писало да бројило није очитано. Како се не би догодило да јој са наредним рачуном стигне очитана потрошња и за септембар и октобар, већ да буду раздвојена на два рачуна, а и како не би ушла у црвену највишу зону, ћерка је одлучила да мајчин рачун рекламира.
Најпре је добила одговор да је увидом у базу података о крајњем купцу електричне енергије утврђено да на мерном месту регистрованом у бази података под ЕД бројем није ћерка уписана као купац, те да сходно прописима захтев не може да поднесе лице које није крајњи купац, односно нема потписан уговор о снабдевању, а услед недостатка активне легитимације подносиоца не могу се узети у разматрање ови наводи.
И то због тога, пише у одговору, што је обавеза снабдевача да податке из уговора о гарантованом снабдевању и податке о крајњем купцу струје третира као пословну тајну и чини је недоступним трећим лицима. Ћерка је поновила рекламацију коју је овог пута потписала власница бројила, а када јој је стигао одговор, поново се зачудила и зато се и јавила „Политици" да пренесе своја искуства, јер верује да није једина којој бројило није очитано.
Наиме, у одговору ЕПС-а је писало да је њен приговор тренутно неоснован, а у образложењу је још наведено да се фактурисање рачуна за струју обавља на основу података које снабдевачу доставља оператер дистрибутивног система „Електродистрибуција Србија". Сходно захтеву који је она послала, снабдевач је проследио оператеру захтев за контролно очитавање. Када надлежна служба буде очитала потрошњу, снабдевач ће поступити у складу са својим надлежностима и издати кориговани рачун.
На питање како се такве рекламације сматрају неоснованим кад је у питању неажурност оног ко очитава, а не оног ко жели да плати, јер то иначе редовно ради, одговарају да очитавање бројила није у надлежности „Електропривреде Србије", већ тај посао обавља „Електродистрибуција Србије" (ЕДС) која послује ван система ЕПС-а.
Рачуни за утрошену електричну енергију формирају се на основу очитаних стања бројила. За сваку рекламацију која се тиче неочитавања, ЕПС упућује захтев ЕДС за проверу очитавања. Тек када ЕДС пошаље нова стања очитаних бројила и податке о потрошњи, ЕПС може формирати рачун са очитаним стањима и у складу са тим уважити или одбити рекламацију.
Читатељка каже да ју је ово додатно наљутило, јер зашто се онда шаљу рекламације ЕПС-у ако није он надлежан и терају људе да лутају од једног до другог. Притом, само није желела да јој два спојена рачуна стигну са износом који неће можда бити у могућности да плати због мале пензије. А и не зна да ли ће моћи да оствари и попуст као редовни платиша ако је већ прескочила септембар.
Из ЕПС, међутим апелују да нема потребе да се иде од шалтера до шалтера, нити терају икога да лута, јер када ЕДС пошаље нова стања очитаних бројила и податке о потрошњи ЕПС може формирати рачун(е) са очитаним стањима и у складу са тим уважити или одбити рекламацију.