ANALITIČARI: Helikopter mi-17 je osposobljen za letenje noću
“U lošim vremenskim uslovima ovakve nesreće se često dešavaju, pa i najsavremeniji helikopteri kada je velika gustina magle imaju problem sa sletanjem“, objasnio je analitičar Momir Stojanović za Srbiju Danas.
Analitičar Momir Stojanović uveren je da je posada i Vojska Srbije preuzela sve mere i ukazao na to da sada sve ostaje u rukama stručnjaka koji otkrivaju uzorke nesreće.
“Verujem da je vojska preuzela sve što je potrebno. Pitanje je sada šta će stručnjaci sada pronaći kao uzrok pada helikoptera. Pitanje je da li će pronaći neki kvar pri sletanju, ili će potvrditi da se nesreća dogodila zbog loših vremenskih uslova. Ako je ovo prvo to ukazuje da je potrebna modernizacija letelica“, zaključio je Stojanović.
Profesor sa Fakultetu bezbednosti i vojno-politički analitičar Zoran Dragišić ukazao je na činjenicu da je helikopter koji je prevozio novorođenče iz Novog Pazara za Beograd star 25 godina.
“Činjenica je da je helikopter koji je proizveden pre 25 godina, ukazuje na to da bi Srbija morala da porazmisli o nabavci novih letelica koji bi mogli da se koriste za vanredne situacije. Mislim da je to prioritetna stvar za Srbiju. Dok se to ne desi, Vojska Srbije moraće da leti sa onim što ima“, rekao je Dragišić.
Kako se ne bi dolazilo do ovakvih ili sličnih slučajeva Dragišić je ukazao na to da je neophodna modernizacija letilica.
“Neophodna je nabavka jedne do dve moderne letelice, jer se pokazalo i u majskim poplavama koliko su takve letelice Srbiji zapravo potrebne“, rekao je za SrbijuDanas.com Zoran Dragišić.
Na pitanje šta su mogući uzroci pada helikopter vojno-politički analitičar Aleksandar Radić rekao je za SrbijuDanas.com da do poletanja helikoptera nije trebalo ni da dođe kao i to da se uzrok katastrofe još uvek ne može predvideti.
“Ne može se pretpostaviti uzrok katastrofe, komisija treba da saopšti šta se tačno desilo. Ono što do sadašnje nesreće pokazuju je to da ne postoji jedan uzrok, već da postoji i primarni i sekundarni uzrok. U ovom trenutku je to nepredvidivo“, rekao je Radić.
Helikopter koji je pao je Mi-17. pic.twitter.com/CMxXVPlujt
— Petar Vojinovic (@petarV) March 14, 2015
Kako je zvanično saopšteno, Vojska Srbije ima dva takva helikoptera, proizvedena 1989. i 1991. godine. Dva Mi-17 koja su 2006. primljena iz MUP-a Srbije, remontovana su 2010. a resursi im ističu 2017. Helikopter Mi-17 osposobljen je za instrumentalno letenje noću, višenamenska je letelica proizvedena u bivšem SSSR-u i koristi se i kao spasilački helikopter.
Može biti opremljen različitim raketama, projektilima i topovima, a koristi se prilikom napada, vazdušne podrške, za elektronsko praćenje i snimanje, medicinske ili spasilačke zadatke. Takođe, prevozi teret, a u kabini mogu da se prevezu 24 putnika, 30 vojnika ili 20 ranjenika.
Unapređena je verzija helikoptera Mi-8, ima jače motore, veći rotor i prenos, a zbog veće nosivosti ojačana je i konstrukcija trupa. Poznat je i pod oznakom Mi-8MT. Helikopter je inače , prema rečima ministra odbrane Bratislava Gašića, bio opremljen svom potrebnom opremom za spasilačke akcije.
Da podsetimo, Vojni helikopter "Mi-17" bio je angažovan u akciji spasavanja bebe iz Novog Pazara stare pet dana. Beba se pre dolaska helikoptera nalazila u sanitetskom vozilu koje je bilo zaglavljeno zbog odrona na putu između Novog Pazara i Kraljeva.
Pogledajte i: