BANKROT? : Može li Malezija Erlajns preživeti drugi pad?
Druga teška nesreća malezijskog prevoznika Malaysia Airlinesa (MAS) u poslednja četiri meseca produbiće nagli pad prodaje karata i prisiliti tamošnju vladu da ubrza planove spasavanja posrnulog nacionalnog avio prevoznika.
Ostaci Boinga 777 te malezijske firme na letu iz Amsterdama za Kuala Lumpur, s 295 putnika i članova posade pronađeni su juče kraj sela Grabova u istočnoj Ukrajini.
Nova katastrofa dogodila se u samo četiri meseca od misterioznog nestanka aviona malezijske kompanije. Zbog te tragedije MAS je za prvo tromesečje izvestio o najvećem gubitku u protekle dve godine, prenosi business.hr.
Izvori agencije Reuters, ranije su kazali da državni investitor Khazanah Nasional Bhd, u čijem je vlasništvu 69 posto MAS-a, planira njegovu privatizaciju u skopu prve faze restrukturiranja.
"Čak i da je ovo čista slučajnost, još se nikad u istoriji nije dogodila da neka kompanija kao nacionalni avio prevoznik zabeleži dva slučaja pada aviona u samo nekoliko meseci", kazao je Bertrand Grabowski, izvršni direktor DVB Banke zadužen za vazduhoplovstvo.
Inače, DVB obavlja bankarske poslove za tu malezijsku avio kompaniju. "Podrška vlade mora biti određenija, moguće i izdašnija", kazao je Grabowski.
U proteklih 10 godina Khazanah je u MAS ubrizgao više od 5 milijardi ringgita (1,6 milijardi američkih dolara), a ranije je već kazao da razmatra sve opcije. Zvaničnici vlade odbili su da odgovore na medijska pitanja vezane za budućnost MAS-a na brifingu u Kuala Lumpuru.
Bankrot je vrlo verovatan ako se ne preduzme hitna akcija, kazao je Mohshin Aziz, analitičar u Maybanku sa sedištem u Kuala Lumpuru, napominjući da bi MAS mogao ostati bez novca za približno godinu dana budući da dnevno gubi 5 miliona ringgita (1,57 miliona dolara).
Obzirom da cene deonica MAS-a i dalje padaju i blizu su rekordno niskih nivoa, izgledi za prikupljanjem svežeg kapitala sve su manji. Deonice su izgubile gotovo 85 posto svoje vrednosti u proteklih pet godina. Samo danas cena im je potonula 18 posto.
Restrukturiranju firme se zbog straha od gubitka radnih mesta snažno protivio tamošnji uticajni sindikat, osujetivši planove oživljavanja firme, prenosi business.hr.
Privatizacija i restrukturiranje tvrtke, njeno smanjenje, ili moguće pokretanje opsežnijeg rebrandiranja mere su koje bi trebalo razmotriti, kazao je Leo Fattorini, partner u međunarodnoj advokatskoj firmi Bird & Bird. Napominje da postoji opcija da se pokušaju povezati s nekom stranom kompanijom, kao što je Etihad Airways.
"Iz evropske perspektive, najnoviji incident sada će ugroziti brend kompanije. Nameće se pitanje može li brend preživeti najnoviju tragediju", kazao je Fattorini.