HRVATI OČAJNI: Odluka Milanovića da bojkotuje samit sa Kinom je KATASTROFA!
ZAGREB - Dolazak kineskog premijera Li Kećijanga u Beograd nagoveštava ozbiljne namere Pekinga da ojača veze sa zemljama centralne i istočne Evrope, a Srbija, za razliku od Hrvatske, već ima nekoliko projekata s kineskom stranom, piše danas Jutarnji list.
Srbija je, piše ovaj zagrebački dnevnik, iskoristila priliku da se kao domaćin Trećeg sastanka šefova vlada 16 država centralne i istočne Evrope s kineskim premijerom Li Kećijangom predstavi svetu kao "ulazna vrata" za kineski kapital na Balkan i u Evropu, ali i za susrete srpskog premijera Aleksandra Vučića s predsednicima vlada 15 država s kojima je dogovarao više projekata, navodi list.
Reč je o projektima poput gradnje autoputa od Temišvara do Beograda, železničke pruge Beograd- Budimpešta, izgradnje prometne infrastrukture između BiH i Srbije, te železničke pruge Beograd-Bar.
Prisutnost Kineza se ogleda i u modernizaciji Termoelektrane Kostolac, kao i u izgradnji deonice autoputa na Koridoru 11 od Obrenovca do Ljiga u dužini od 50 km, dodaje list.
"Kina, čija je ekonomija i službeno prerasla snagu američke i postala najjača ekonomska sila sveta, prema službenim rezultatima Državnog zavoda za statistiku, s Hrvatskom je prošle godine imala izrazito povoljnu robnu razmjenu: izvezla je u vrednosti od 4,4 milijarde kuna, a iz Hrvatske uvezla robe samo za 434 milijuna kuna", navodi list i dodaje da su Kinezi, doduše, pokazali zanimanje za investiranje u Hrvatsku, pre svega u luke ( Ploče, Rijeka, Vukovar) i železničku infrastrukturu, te moguću gradnju električnih centrala, no do danas ta najmnogoljudnija zemlja sveta u Hrvatskoj nije započela nijednu investiciju.
Srbija, međutim, za razliku od Hrvatske - a to ovih dana s ponosom ističu premijer Aleksandar Vučić i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić - već ima nekoliko projekata.
List ističe da je ono što Srbija očekuje od ovogodišnjeg samita potpisivanje ugovora o izgradnji savremene železničke pruge Budimpešta - Beograd (u dužini od oko 380 kilometara), kojom bi, kad za dve godine bude završena, vozovi mogli saobraćati brzinom od oko 200 kilometara na sat.
O tome će, piše list, premijer Li danas razgovarati sa Vučićem i mađarskim premijerom Viktorom Orbanom.
Deo tog projekta budućnosti je moderna železnička pruga koja će brzim vozovima povezivati Kinu s Evropom i koja se već opisuje kao glavni transportni i logistički pravac između Azije i Evrope.
U Turističkoj organizaciji Beograda procenjuju da će tamošnji hotelijeri i ugostitelji na njemu zaraditi oko milion evra.
Istovremeno, navodi list, kineska "ofanziva šarma" ima za cilj pokazati svetu da je kineski kapital spreman doći u centralnu i istočnu Evropu, za koje američki i evropski kapital ne pokazuje previše zanimanja.
"S tog zaista impresivnog skupa, koji je okupio čak 6.600 učesnika, u znak protesta zbog izjava četničkog vojvode Vojislava Šešelja, izostao je jedino premijer Zoran Milanović. Iako je poslao jasnu poruku Srbiji, propustio je priliku za razgovore s Li Kećijangom i drugim premijerima", piše Jutarnji.
Pročitajte i:
♦ TRIPUT BRŽE: Orban i Gruevski oduševljeni - za dve godine kineska pruka preko Beograda
♦ BIĆE PRIČE I O KANALU: Bačević stigao iz Pekinga sa kineskom delegacijom
♦ Kinezi bi da grade luku u Beogradu i kupe PKB