ХРВАТИ ОЧАЈНИ: Одлука Милановића да бојкотује самит са Кином је КАТАСТРОФА!
ЗАГРЕБ - Долазак кинеског премијера Ли Кећијанга у Београд наговештава озбиљне намере Пекинга да ојача везе са земљама централне и источне Европе, а Србија, за разлику од Хрватске, већ има неколико пројеката с кинеском страном, пише данас Јутарњи лист.
Србија је, пише овај загребачки дневник, искористила прилику да се као домаћин Трећег састанка шефова влада 16 држава централне и источне Европе с кинеским премијером Ли Кећијангом представи свету као "улазна врата" за кинески капитал на Балкан и у Европу, али и за сусрете српског премијера Александра Вучића с председницима влада 15 држава с којима је договарао више пројеката, наводи лист.
Реч је о пројектима попут градње аутопута од Темишвара до Београда, железничке пруге Београд- Будимпешта, изградње прометне инфраструктуре између БиХ и Србије, те железничке пруге Београд-Бар.
Присутност Кинеза се огледа и у модернизацији Термоелектране Костолац, као и у изградњи деонице аутопута на Коридору 11 од Обреновца до Љига у дужини од 50 км, додаје лист.
"Кина, чија је економија и службено прерасла снагу америчке и постала најјача економска сила света, према службеним резултатима Државног завода за статистику, с Хрватском је прошле године имала изразито повољну робну размјену: извезла је у вредности од 4,4 милијарде куна, а из Хрватске увезла робе само за 434 милијуна куна", наводи лист и додаје да су Кинези, додуше, показали занимање за инвестирање у Хрватску, пре свега у луке ( Плоче, Ријека, Вуковар) и железничку инфраструктуру, те могућу градњу електричних централа, но до данас та најмногољуднија земља света у Хрватској није започела ниједну инвестицију.
Србија, међутим, за разлику од Хрватске - а то ових дана с поносом истичу премијер Александар Вучић и министар спољних послова Ивица Дачић - већ има неколико пројеката.
Лист истиче да је оно што Србија очекује од овогодишњег самита потписивање уговора о изградњи савремене железничке пруге Будимпешта - Београд (у дужини од око 380 километара), којом би, кад за две године буде завршена, возови могли саобраћати брзином од око 200 километара на сат.
О томе ће, пише лист, премијер Ли данас разговарати са Вучићем и мађарским премијером Виктором Орбаном.
Део тог пројекта будућности је модерна железничка пруга која ће брзим возовима повезивати Кину с Европом и која се већ описује као главни транспортни и логистички правац између Азије и Европе.
У Туристичкој организацији Београда процењују да ће тамошњи хотелијери и угоститељи на њему зарадити око милион евра.
Истовремено, наводи лист, кинеска "офанзива шарма" има за циљ показати свету да је кинески капитал спреман доћи у централну и источну Европу, за које амерички и европски капитал не показује превише занимања.
"С тог заиста импресивног скупа, који је окупио чак 6.600 учесника, у знак протеста због изјава четничког војводе Војислава Шешеља, изостао је једино премијер Зоран Милановић. Иако је послао јасну поруку Србији, пропустио је прилику за разговоре с Ли Кећијангом и другим премијерима", пише Јутарњи.
Прочитајте и:
♦ ТРИПУТ БРЖЕ: Орбан и Груевски одушевљени - за две године кинеска прука преко Београда
♦ БИЋЕ ПРИЧЕ И О КАНАЛУ: Бачевић стигао из Пекинга са кинеском делегацијом
♦ Кинези би да граде луку у Београду и купе ПКБ