KAKO TELEVIZIJE MANIPULIŠU: Šta znači gledanost koju vidimo na ekranima?
Pokušali smo da saznamo ko i kako meri gledanost u Srbiji, kao i zbog čega je toliko važna da televizije ne prezaju od iznošenja neistinitih podataka u javnost.
Rijaliti "Parovi", "Veliki brat" i "Farma" postali su svakodnevnica najvećeg broja Srba bez obzira na njihovo obrazovanje. I dok se mnogi bune i pišu peticije, gledanost televizija na kojima se ovi programi emituju raste.
Međutim, ništa ne bi bilo toliko neobično da svaka televizija ne prikazuje rezultate prema kojima je baš ona najgledanija .
Odakle televizijama podaci o gledanosti koje objavljuju?
Nilsen Ej-Dži-Bi je jedini zvanični provajder u Srbiji koji se bavi merenjem televizijske gledanosti. Ovaj provajder vrši analitiku na osovu 890 domaćinstava, sa osobama starijim od 4 godine i bez teritorije Kosova i Metohije. Ipak, iako se svaka televizija poziva na rezultate ovog provajdera, postoji razlika u onome što se gledaocima servira.
"Nacionalno reprezentativan uzorak je kompletiran u decembru 2002. Ovaj sistem merenja predstavlja valutu ne samo na tržistu Srbije, već i u regionu, a takođe i svuda u svetu! Ono što ste vi uspeli da primetite to je jedan kablovski provajder koji se bavi analizom gledanosti televizijskog auditorijuma", objašnjavaju iz Nilsena.
A kablovski operater, koji je sekundarni izvor iz koga se srpske televizije dobijaju podatke o gledanosti, jeste Orion telekom.
"Mi jesmo kablovski operater, ali smo zaključili da nije loše da probamo i da merimo gledanost. U saradnji sa Pinkom krenuli smo time da se bavimo, pa je ta televizija bila naš supervizor. Istina je da nismo zvanična agencija, ali smo pre 7-8 meseci, kada smo počeli sa tim, shvatili da ovo jeste nešto što je televizijama korisno", objašnjavaju iz Oriona.
Šta je trenutna gledanost?
Osim što nisu zvanična agencija za merenje gledanosti, postoji još nekoliko razlika između ove kompanije i Nilsena, jedine zvanične u Srbiji. Orion meri trenutnu gledanost na uzorku od 5.398 korisnika. Oni ne vrše obradu podataka, već televizijama obezbeđuju pristup onlajn softveru koji prati gledanost.
"Sistem prati aktivnost daljinskog upravljača. Kada promenite kanal, to se upisuje. Rifreš se vrši na svakih pet sekundi. Korisnika izbacujemo iz daljeg razmatranja kada se zadrži preko tri sata na jednom kanalu, što može da značl da je zaspao ili ugasio TV i više nije adekvatan za merenje. Za razliku od Ej-Dži-Bija mi ne znamo ko sedi ispred TV-a, ne znamo ko je on i osim korisničkog imena nemamo nikakve podatke o korisniku", objašnjavaju.
Razlika u rezultatima je ipak neobjašnjiva
Način obrade i pristupa podacima je jasan, ali i dalje se postavlja pitanje: Kako za vreme emitovanja programa Pink i Prva istovremeno objavljuju podatke prema kojima su baš oni najgledaniji?
"Podatke koje pojedine TV stanice objavljuju ovih dana, ne bih da komentarišem", odgovorili su iz Nilsena.
Iz Orion telekoma dobili smo sličan odgovor.
"Zaista ne bih mogao da objasnim razliku u podacima, jer mi rezultate ne obrađujemo, već samo omogućavamo televizijama pristup serveru. Jedino objašnjenje jeste to da se prezentuju podaci sa određenih područja, tj. teritorija, a ne na nivou cele Srbije", navode iz ovog kablovskog operatera.
Da li to znači da mediji manipulišu podacima koje seviraju gledaocima? I možda još bitnije: Da li je gledaocima koji se opredele za određen program uopšte gledanost bitna?