КАКО ТЕЛЕВИЗИЈЕ МАНИПУЛИШУ: Шта значи гледаност коју видимо на екранима?
Покушали смо да сазнамо ко и како мери гледаност у Србији, као и због чега је толико важна да телевизије не презају од изношења неистинитих података у јавност.
Ријалити "Парови", "Велики брат" и "Фарма" постали су свакодневница највећег броја Срба без обзира на њихово образовање. И док се многи буне и пишу петиције, гледаност телевизија на којима се ови програми емитују расте.
Међутим, ништа не би било толико необично да свака телевизија не приказује резултате према којима је баш она најгледанија .
Одакле телевизијама подаци о гледаности које објављују?
Нилсен Еј-Џи-Би је једини званични провајдер у Србији који се бави мерењем телевизијске гледаности. Овај провајдер врши аналитику на осову 890 домаћинстава, са особама старијим од 4 године и без територије Косова и Метохије. Ипак, иако се свака телевизија позива на резултате овог провајдера, постоји разлика у ономе што се гледаоцима сервира.
"Национално репрезентативан узорак је комплетиран у децембру 2002. Овај систем мерења представља валуту не само на тржисту Србије, већ и у региону, а такође и свуда у свету! Оно што сте ви успели да приметите то је један кабловски провајдер који се бави анализом гледаности телевизијског аудиторијума", објашњавају из Нилсена.
А кабловски оператер, који је секундарни извор из кога се српске телевизије добијају податке о гледаности, јесте Орион телеком.
"Ми јесмо кабловски оператер, али смо закључили да није лоше да пробамо и да меримо гледаност. У сарадњи са Пинком кренули смо тиме да се бавимо, па је та телевизија била наш супервизор. Истина је да нисмо званична агенција, али смо пре 7-8 месеци, када смо почели са тим, схватили да ово јесте нешто што је телевизијама корисно", објашњавају из Ориона.
Шта је тренутна гледаност?
Осим што нису званична агенција за мерење гледаности, постоји још неколико разлика између ове компаније и Нилсена, једине званичне у Србији. Орион мери тренутну гледаност на узорку од 5.398 корисника. Они не врше обраду података, већ телевизијама обезбеђују приступ онлајн софтверу који прати гледаност.
"Систем прати активност даљинског управљача. Када промените канал, то се уписује. Рифреш се врши на сваких пет секунди. Корисника избацујемо из даљег разматрања када се задржи преко три сата на једном каналу, што може да значл да је заспао или угасио ТВ и више није адекватан за мерење. За разлику од Еј-Џи-Бија ми не знамо ко седи испред ТВ-а, не знамо ко је он и осим корисничког имена немамо никакве податке о кориснику", објашњавају.
Разлика у резултатима је ипак необјашњива
Начин обраде и приступа подацима је јасан, али и даље се поставља питање: Како за време емитовања програма Пинк и Прва истовремено објављују податке према којима су баш они најгледанији?
"Податке које поједине ТВ станице објављују ових дана, не бих да коментаришем", одговорили су из Нилсена.
Из Орион телекома добили смо сличан одговор.
"Заиста не бих могао да објасним разлику у подацима, јер ми резултате не обрађујемо, већ само омогућавамо телевизијама приступ серверу. Једино објашњење јесте то да се презентују подаци са одређених подручја, тј. територија, а не на нивоу целе Србије", наводе из овог кабловског оператера.
Да ли то значи да медији манипулишу подацима које севирају гледаоцима? И можда још битније: Да ли је гледаоцима који се определе за одређен програм уопште гледаност битна?