KOLIKA SI ŽRTVA ZAVISI ODAKLE SI: Zašto je pariska tragedija veća od čitavog sveta?
- Ono što je sasvim jasno jeste da sa stanovišta zapadne elite imamo tzv. "situacionu moralnost" što znači da moralni karakter i težina nekog čina ne zavise od tog čina kao takvog, nego od toga ko su njegovi akteri – rekao je analitičar Srđa Trifković za SrbijaDanas.com.
Teroristički napad u Parizu, u kome je poginulo 132 osobe, privukao je pažnju celog sveta. Samo nekoliko dana kasnije bombe su odjeknule u Nigeriji gde je stradalo 32 osobe i za razliku od prethodnih puta mediji su, oskudno, ali ipak obratili pažnju na taj slučaj. Međutim, masovna grobnica 286 Ruskinja starosti od 18 do 25 godina koja je pronađena istog dana kada se dogodio masakr u Parizu potpuno je ignorisana od strane čitavog sveta.
Tragedija je tragedija i kao takva ne treba da bude sklanjanja od očiju javnosti. Ili je možda od same tragedije važnije to gde se dogodila i ko su stradali.
Analitičar Srđa Trifković se slaže sa tim da kolika je neko žrtva zavisi upravo od toga odakle je. On je čitavu situaciju uporedio sa nedavnim obaranjem ruskog aviona.
- Kao prvo, videli smo kakva je bila reakcija zapadnog sveta na katastrofu ruskog aviona iznad Sinaja, i čak kada je ustanovljeno, a ustanovljeno je vrlo brzo, da je reč o terorističkom napadu izostali su bilo kakvi izrazi solidarnosti, pa čak i elementarnog saučešća – rekao je Trifković za Srbiju Danas.
On podseća na reakciju pariskog satiričnog lista Šarli Ebdo, koji je bio na udaru terorističkih napada prošlog januara, kada je objavio skandaloznu karikaturu gde ostaci ruskog aviona i ljudskih tela padaju s neba, a dole na zemlji džihadisti beže od njih uz propratni komentar "Rusi intenziviraju svoje vazdušne napade na IS".
Allegedly these are new #CharlieHebdo cartoons mocking a tragedy as a result of which 224 people died. pic.twitter.com/VauuozEDrt— Yury Barmin (@yurybarmin) November 6, 2015
Takođe smo imali nedugo pre pariskih napada i dve eksplozije u šiitskom delu Bejruta, gde je poginulo mnogo više ljudi i mnogo više ih je bilo ranjeno, takođe u Iraku...
Situaciona moralnost
- Ono što je sasvim jasno jeste da sa stanovišta zapadne elite imamo tzv. "situacionu moralnost" što znači da moralni karakter i težina nekog čina ne zavise od tog čina kao takvog, nego od toga ko su njegovi akteri – objašnjava naš sagovornik.
Na pitanje da li će nakon tragedije u Parizu svet obratiti više pažnju na ostale terorističke napade, Trifkovićev odgovor je bio negativan.
- Videli smo, ustvari, do koje je mere arogantno Francuska očekivala da se čitav svet sa njom solidariše. Ti isti Francuzi koji su saučestvovali u bombardovanju Srbije 99. godine i koji su bili najglasniji u zahtevima za odlazak Bašara al-Asada sa vlasti što je direktno doprinelo sirijskoj tragediji i koji su takođe, ne zaboravimo, bili glavni zagovornici vazdušnih udara na Gadafijevu Libiju sa isto tako poznatim katastrofalnim rezultatima – navodi analitičar za Srbiju Danas.
Nije Donjeck Pariz
Zapad igra dvostruku igru
Prema njegovim rečima, na isti način imamo i potpuni haos u zapadnim procenama ko je terorista, ko je džihadista, ko je borac za slobodu.
- Recimo, al-Nusra front u Siriji je lokalna ekspozitura Al Kaide je, šta više, proglašena za umereni deo sirijske opozicije iz prostog razloga što se bori protiv Bašara al-Asada, a istovremeno je i protivnik Islamske države – kaže Trifković.
Kako je kazao, što se same Islamske države tiče Zapad već godinama igra jednu ambivalentnu i dvostruku igru praveći se da se protiv nje bori, a uistinu, ona i dalje funkcioniše, ona i dalje zarađuje milione dolara dnevno sa trgovinom, naftom i naftnim derivatima.
- Tek kada su Rusi stupili na scenu počela su vajkanja sa zapadnih strana da su Rusi suviše ozbiljni u svojim namerama – naglašava analitičar za naš sajt.
Ne prenošenje tragedije 400 ruskih žena, od kojih je 286 pronađeno u masovnoj grobnici gde je utvrđeno da su usmrćene metkom u potiljak, a ostale se vode kao nestale, Trifković se vraća na početak razgovora, i naglasio da je i tu u pitanju "situaciona moralnost".
- Dimenzije određenog čina vrednuju se samo i isključivo u kontekstu političkog značaja aktera kao takvog. Na isti način bila je potpuno ignorisana humanitarna tragedija krajiških Srba i ubistva civila kao što je uostalom bila ignorisana i tragedija Srba na Kosovu i Metohiji – rekao je Trifković i dodao da se apsolutno ništa neće promeniti u odnosu sveta i medija prema tragedijama.
Prema njegovim rečima, zapadna medijska, politička i analitička akademska elita je suviše duboko zabrazdila u jedan totalitarni forma mentis, stanje duha, gde nema tog terorističkog napada i nema te tragedije nekog drugog, a pogotovu onog koji je sa njihovog stanovišta nezaslužan, bilo kakve pažnje ili sažaljenja.
Na pitanje zašto su baš žene odabrane, Trifković nije mogao da da precizan odgovor.
- Ako vi očekujete dam bilo kakvu racionalnu procenu ponašanja ukrajinskih nacista, ukrajinskih ekvivalenata, ustaša, onda nažalost ne mogu da vam dam adekvatan odgovor. To je isto kao da me pitate: A zašto su ustaše baš imale logore smrti za srpsku decu? To je u sferi kolektivne psihopatologije zločinaca i ni na koji način nije objašnjivo racionalnim faktorima.
On se složio da je možda u pitanju plan koji stoji iza ubijanja 400 žena, ustvari, sprečavanje rađanja Rusa.
- Kao što rekoh kada imate posla sa jednim inherentno atavistički zločinačkim elementom kao što su ukrajinski ultranacionalisti ili njihovi hrvatski ekvivalenti, vrlo su slični i po stanju duha i po postupcima i po posledicama tih postupaka, onda je racionalna analiza veoma teška – zaključio je analitičar Srđa Trifković.