КОЛИКА СИ ЖРТВА ЗАВИСИ ОДАКЛЕ СИ: Зашто је париска трагедија већа од читавог света?
- Оно што је сасвим јасно јесте да са становишта западне елите имамо тзв. "ситуациону моралност" што значи да морални карактер и тежина неког чина не зависе од тог чина као таквог, него од тога ко су његови актери – рекао је аналитичар Срђа Трифковић за SrbijaDanas.com.
Терористички напад у Паризу, у коме је погинуло 132 особе, привукао је пажњу целог света. Само неколико дана касније бомбе су одјекнуле у Нигерији где је страдало 32 особе и за разлику од претходних пута медији су, оскудно, али ипак обратили пажњу на тај случај. Међутим, масовна гробница 286 Рускиња старости од 18 до 25 година која је пронађена истог дана када се догодио масакр у Паризу потпуно је игнорисана од стране читавог света.
Трагедија је трагедија и као таква не треба да буде склањања од очију јавности. Или је можда од саме трагедије важније то где се догодила и ко су страдали.
Аналитичар Срђа Трифковић се слаже са тим да колика је неко жртва зависи управо од тога одакле је. Он је читаву ситуацију упоредио са недавним обарањем руског авиона.
- Као прво, видели смо каква је била реакција западног света на катастрофу руског авиона изнад Синаја, и чак када је установљено, а установљено је врло брзо, да је реч о терористичком нападу изостали су било какви изрази солидарности, па чак и елементарног саучешћа – рекао је Трифковић за Србију Данас.
Он подсећа на реакцију париског сатиричног листа Шарли Ебдо, који је био на удару терористичких напада прошлог јануара, када је објавио скандалозну карикатуру где остаци руског авиона и људских тела падају с неба, а доле на земљи џихадисти беже од њих уз пропратни коментар "Руси интензивирају своје ваздушне нападе на ИС".
Allegedly these аре new #CharlieHebdo цартоонс моцкинг а tragedy ас а ресулт оф which 224 пеопле диед. pic.twitter.com/VauuozEDrt— Yury Бармин (@yurybarmin) Новембер 6, 2015
Такође смо имали недуго пре париских напада и две експлозије у шиитском делу Бејрута, где је погинуло много више људи и много више их је било рањено, такође у Ираку...
Ситуациона моралност
- Оно што је сасвим јасно јесте да са становишта западне елите имамо тзв. "ситуациону моралност" што значи да морални карактер и тежина неког чина не зависе од тог чина као таквог, него од тога ко су његови актери – објашњава наш саговорник.
На питање да ли ће након трагедије у Паризу свет обратити више пажњу на остале терористичке нападе, Трифковићев одговор је био негативан.
- Видели смо, уствари, до које је мере арогантно Француска очекивала да се читав свет са њом солидарише. Ти исти Французи који су саучествовали у бомбардовању Србије 99. године и који су били најгласнији у захтевима за одлазак Башара ал-Асада са власти што је директно допринело сиријској трагедији и који су такође, не заборавимо, били главни заговорници ваздушних удара на Гадафијеву Либију са исто тако познатим катастрофалним резултатима – наводи аналитичар за Србију Данас.
Није Доњецк Париз
Запад игра двоструку игру
Према његовим речима, на исти начин имамо и потпуни хаос у западним проценама ко је терориста, ко је џихадиста, ко је борац за слободу.
- Рецимо, ал-Нусра фронт у Сирији је локална експозитура Ал Каиде је, шта више, проглашена за умерени део сиријске опозиције из простог разлога што се бори против Башара ал-Асада, а истовремено је и противник Исламске државе – каже Трифковић.
Како је казао, што се саме Исламске државе тиче Запад већ годинама игра једну амбивалентну и двоструку игру правећи се да се против ње бори, а уистину, она и даље функционише, она и даље зарађује милионе долара дневно са трговином, нафтом и нафтним дериватима.
- Тек када су Руси ступили на сцену почела су вајкања са западних страна да су Руси сувише озбиљни у својим намерама – наглашава аналитичар за наш сајт.
Не преношење трагедије 400 руских жена, од којих је 286 пронађено у масовној гробници где је утврђено да су усмрћене метком у потиљак, а остале се воде као нестале, Трифковић се враћа на почетак разговора, и нагласио да је и ту у питању "ситуациона моралност".
- Димензије одређеног чина вреднују се само и искључиво у контексту политичког значаја актера као таквог. На исти начин била је потпуно игнорисана хуманитарна трагедија крајишких Срба и убиства цивила као што је уосталом била игнорисана и трагедија Срба на Косову и Метохији – рекао је Трифковић и додао да се апсолутно ништа неће променити у односу света и медија према трагедијама.
Према његовим речима, западна медијска, политичка и аналитичка академска елита је сувише дубоко забраздила у један тоталитарни форма ментис, стање духа, где нема тог терористичког напада и нема те трагедије неког другог, а поготову оног који је са њиховог становишта незаслужан, било какве пажње или сажаљења.
На питање зашто су баш жене одабране, Трифковић није могао да да прецизан одговор.
- Ако ви очекујете дам било какву рационалну процену понашања украјинских нациста, украјинских еквивалената, усташа, онда нажалост не могу да вам дам адекватан одговор. То је исто као да ме питате: А зашто су усташе баш имале логоре смрти за српску децу? То је у сфери колективне психопатологије злочинаца и ни на који начин није објашњиво рационалним факторима.
Он се сложио да је можда у питању план који стоји иза убијања 400 жена, уствари, спречавање рађања Руса.
- Као што рекох када имате посла са једним инхерентно атавистички злочиначким елементом као што су украјински ултранационалисти или њихови хрватски еквиваленти, врло су слични и по стању духа и по поступцима и по последицама тих поступака, онда је рационална анализа веома тешка – закључио је аналитичар Срђа Трифковић.