Po svetu potrošimo milijardu dolara
Srpski turisti će i ove godine, uprkos krizi sa kojom se susreće naša ekonomija, iz zemlje izneti više od milijardu dolara.
Gotovo je tradicija da turisti iz Srbije najviše novca ostave Grčkoj, podaci pokazuju čak 150 miliona evra. Na drugom mestu je Nemačka, kojoj ostavimo oko 80 miliona evra, a na trećem mestu Turska sa više od 60 miliona evra.
Uporedo sa porastom broja naših turista u inostranstvu, već godinama pada i broj domaćih gostiju u Srbiji. Uprkos tome, kampanja "Putujte po Srbiji" uvek se vodi za strane goste, naročito mlade i slaboplatežne, navodi se u listu "Novosti".
"Dokle god država ne primeni recept koji koriste ostale turističke zemlje, broj domaćih turista će padati, a veću zaradu od stranih nećemo imati", kaže Milan Lainović iz UO JUTA i predsednik Unije turističkih asocijacija Jugoistočne Evrope.
"Hrvatska, Turska, Tunis, Egipat i ostale zemlje daju novac po glavi dovedenog turiste. To nije tajna. Kada se na visokom nivou donese odluka i odredi strategija, kao što je Makedonija napravila čudo sa holandskim turistima u Ohridu, sve agencije će se okrenuti dovođenju a ne odvođenju turista."
Balkansko udruženje agencija planira da dovodi strane goste, jer pažnju dobro platežnih turista ne može da zadrži samo jedna zemlja. Problem je što ostale zemlje svojim agencijama daju beneficije, a nacionalne aviokompanije karte. U agencijama kažu da i dalje niko nema interes da dovodi strane turiste, jer se na državnom nivou godinama turizmom bave ljudi koji nisu iz proizvodnje.
"Moramo da unapredimo turističku industriju, pošto zapošljava najviše novih ljudi, jer je to direktan izvoz", kaže Miodrag Popović, direktor Turističke organizacije Srbije.
"Flašica kisele vode koju popije turista je kao izvezena roba bez troškova transporta, carine i marketinga. Neophodni su značajni podsticaji za promociju i razvoj turizma i da ova industrija bude tretirana kao izvoznik. Ako počnemo sa povraćajem PDV po realizovanom putovanju, za godinu dana bismo zarađivali dve milijarde, a većina agencija bi dovodila a ne odvodila turiste. Sada agencije na receptivnom turizmu gube".