PRODAJA, posao 21.veka - Šta je potrebno za uspeh?
''Halo, dobar dan, zovem iz "te i te" firme, da li imate malo vremena?'' I tako deset, dvadeset, trideset puta dnevno. Ljudi sve manje raspoloženi, posao im ne ide, a zove ih ''neko'' da nudi ''nešto'' i izmami im novac. Direktna prodaja, na terenu, još je stresnija. No ipak, posla komercijaliste danas ima najviše.
Posle IT sektora, najviše poslova na popularnim i najposećenijim sajtovima za oglašavanje, nudi se u prodaji. Posao terenskog i telefonskog komercijaliste nudi se često, ali nije nimalo lak.
Ono što neko ko aplicira na ovakav posao mora da zna jeste da se ovde kao ni u jednom drugom poslu sve svodi na rezultate. To je takozvani target prodaje.
- To je Sveto pismo u ovom poslu, sa tim počinjemo i mesec, i nedelju, i dan! , kaže S.O. (29) koja je komercijalista u jednoj privatnoj kompaniji u Beogradu.
Gde se stiglo, šta još može, koga još nismo kontaktirali a mogli bi? I tako svakog dana. A onda kreću i pozivi. S.O. uglavnom sve obavlja preko telefona.
- I kad su ljudi raspoloženi da popričaju, sve manje su poverljivi i spremni da lako ulože ili kupe. Kriza se oseća svuda. Uzima se samo osnovno, smanjuju troškovi.
Minut, dva
No, ipak je najteže dobiti svojih minut, dva.
- Svi žure, čim čuju da nešto prodajete, spremni su da prekinu vezu. Jednom me je jedan čovek pitao '' Je li to što nudite besplatno? Odgovorila sam da nije. ''Ni reč dalje!'' zapretio mi je, kaže kroz smeh naša sagovornica.
No, to je jedna strana medalje. Druga nije mnogo sjajnija. Onaj ko se bavi prodajom, najpre telefonskom, mora da se naoruža strpljenjem, da trenira upornost, i da pribegava svim mogućim lukavstvima.
- Morate da nađete način da se povežete sa ljudima. Ljudi ne vole hladne, poslovne razgovore. To je moje iskustvo. Morate da im se predstavite ljudski, kao neko ko obavlja svoj posao i kome nije jedini cilj da im izbije novac iz džepa, objašnjava S.O.
Zarade u komercijali vrlo često određuju se prema učinku. Drugi slučaj je manji fiksni deo plus procenat od prodaje.
A.L. (26) iz Beograda, prošao je kurs prodaje u jednoj renomiranoj firmi za marketing.
- Iznenadio sam se šta su nas sve učili tamo. Osnovni princip je prodati i ne prihvatati NE, pa se u tome, po mom mišljenju, nekad išlo i predaleko. Naš instruktor je naročito insistirao na psihologiji, trikovima, pozitivnom stavu.
Povezivanje
- Jednom mi je šefica dala da zovem firmu jer je znala da je direktor iz istog grada kao i ja. Insistirala je da to pomenem u razgovoru, kako bi lakše prodao uslugu.
On je pokušao sa prodajom jer nije imao alternativu, ali mu je ceo posao bio nelagodan.
- Nije mi prijalo da zovem ljude i nudim nešto, prosto, nisam bio za taj posao, iako sam imao početničku sreću i tokom jednog meseca prodao i više od zacrtanog.
No, njegov deo kolača nije bio veliki. Kako kaže, malo ljudi opstane u ovom poslu, jer se radi na procenat, a dok se dođe do pristojne plate, izda strpljenje, a izdaju i finansije. No, napominje i to da oni koji uspeju imaju plate od 70 do 100 hiljada dinara. Makar je tako bilo u firmi u kojoj je radio.
Bilo kako bilo, ovo je posao koji ne trpi neuspeh i neupornost. Pa ako se već prihvatite ovog izazova, onda treba da se spremite i da naročito budete imuni na frustracije koje nose odbijanja i ''zivkanje'' potencijalnih kupaca.
Pročitajte i: