ПРОДАЈА, посао 21.века - Шта је потребно за успех?
''Хало, добар дан, зовем из "те и те" фирме, да ли имате мало времена?'' И тако десет, двадесет, тридесет пута дневно. Људи све мање расположени, посао им не иде, а зове их ''неко'' да нуди ''нешто'' и измами им новац. Директна продаја, на терену, још је стреснија. Но ипак, посла комерцијалисте данас има највише.
После ИТ сектора, највише послова на популарним и најпосећенијим сајтовима за оглашавање, нуди се у продаји. Посао теренског и телефонског комерцијалисте нуди се често, али није нимало лак.
Оно што неко ко аплицира на овакав посао мора да зна јесте да се овде као ни у једном другом послу све своди на резултате. То је такозвани таргет продаје.
- То је Свето писмо у овом послу, са тим почињемо и месец, и недељу, и дан! , каже С.О. (29) која је комерцијалиста у једној приватној компанији у Београду.
Где се стигло, шта још може, кога још нисмо контактирали а могли би? И тако сваког дана. А онда крећу и позиви. С.О. углавном све обавља преко телефона.
- И кад су људи расположени да попричају, све мање су поверљиви и спремни да лако уложе или купе. Криза се осећа свуда. Узима се само основно, смањују трошкови.
Минут, два
Но, ипак је најтеже добити својих минут, два.
- Сви журе, чим чују да нешто продајете, спремни су да прекину везу. Једном ме је један човек питао '' Је ли то што нудите бесплатно? Одговорила сам да није. ''Ни реч даље!'' запретио ми је, каже кроз смех наша саговорница.
Но, то је једна страна медаље. Друга није много сјајнија. Онај ко се бави продајом, најпре телефонском, мора да се наоружа стрпљењем, да тренира упорност, и да прибегава свим могућим лукавствима.
- Морате да нађете начин да се повежете са људима. Људи не воле хладне, пословне разговоре. То је моје искуство. Морате да им се представите људски, као неко ко обавља свој посао и коме није једини циљ да им избије новац из џепа, објашњава С.О.
Зараде у комерцијали врло често одређују се према учинку. Други случај је мањи фиксни део плус проценат од продаје.
А.Л. (26) из Београда, прошао је курс продаје у једној реномираној фирми за маркетинг.
- Изненадио сам се шта су нас све учили тамо. Основни принцип је продати и не прихватати НЕ, па се у томе, по мом мишљењу, некад ишло и предалеко. Наш инструктор је нарочито инсистирао на психологији, триковима, позитивном ставу.
Повезивање
- Једном ми је шефица дала да зовем фирму јер је знала да је директор из истог града као и ја. Инсистирала је да то поменем у разговору, како би лакше продао услугу.
Он је покушао са продајом јер није имао алтернативу, али му је цео посао био нелагодан.
- Није ми пријало да зовем људе и нудим нешто, просто, нисам био за тај посао, иако сам имао почетничку срећу и током једног месеца продао и више од зацртаног.
Но, његов део колача није био велики. Како каже, мало људи опстане у овом послу, јер се ради на проценат, а док се дође до пристојне плате, изда стрпљење, а издају и финансије. Но, напомиње и то да они који успеју имају плате од 70 до 100 хиљада динара. Макар је тако било у фирми у којој је радио.
Било како било, ово је посао који не трпи неуспех и неупорност. Па ако се већ прихватите овог изазова, онда треба да се спремите и да нарочито будете имуни на фрустрације које носе одбијања и ''зивкање'' потенцијалних купаца.
Прочитајте и: