Radi zaštite divljih ptica Dejtonski aerodrom sadi travu
NJUJORK - Međunarodni aerodrom u američkom gradu Dejtonu u državi Ohajo eksperimentiše kako da zaštiti ptice od sudara sa avionima - sadnjom trave oko piste.
Pošto sudari ptica i aviona mogu da dovedu do fatalnog ishoda, aerodromi širom sveta ulažu napore kako da ptice drže dalje od aerodroma, a ponekad pucaju ili truju jatove ptica.
Velike i teške ptice poput divljih gusaka izazivaju najveće štete avionima. Veruje se da guske izbegavaju visoku travu jer se plaše da se u takvoj travi kriju potencijalne grabljivice. Zbog toga su službenici međunarodnog aerodroma u Dejtonu odvojili 200 od ukupno 2.200 hektara zemlje za sadnju kratke, odnosno prerijske trave.
Prerijska trava bi bila oko piste, a odmah pored nje visoka trava kako guske ne bi letele blizu aviona. Takva trava bi se sadila posebno na pistama za poletanje i sletanje.
Neki sudari mogu da budu mnogo ozbiljniji. Jedan američki avion je 2009. godine morao prinudno da sleti odmah po poletanju jer su guske ušle u oba motora aviona. Piloti su tada izgubili kontrolu nad letelicom. Niko nije stradao a avion je uleteo u obližnju reku.
Jedan avion se 1960. godine srušio kod bostonskog zaliva jer su ptice ušle u sva četiri motora letelice. Tada su 62 putnika poginula.
Prema navodima nadležnih vlasti u SAD, divlje ptice su od 1988. godine ubile 250 osoba i uništile 229 aviona.
Većina takvih nesreća se dešava od jula do oktobra, kada mladunci napuštaju svoja gnezda i počinju migracije.
Od 2001. do 2013. godine na dejtonskom aerodromu je bilo 218 sudara divljih ptica i aviona. U većini slučajeva u pitanju su manje ptice, kao što su grlice, golubovi i vrapci koji obično ne prave ozbiljna oštećenja.
Zvaničnici aerodroma navode da im je cilj da u narednih 15 godina ne ubiju nijednu pticu.
Međutim, međunarodni aerodrom u Dejtonu treba još da potvrdi da je tehnika sadnje trave dobra i da se pobrine da se u toj travi ne nasele neke druge, potencijalno opasne životnje, kao što su glodari.