SLATKA "PREVARA" GORKA KUPCIMA: Pogledajte pažljivije kupljenu čokoladu!
Ljubitelji čokolade mogu da dožive neprijatno iznenađenje kada se vrate iz marketa, i bolje pogledaju šta su doneli u kesama.
Pojedini proizvođači čokolade sve češće umesto standardnih pakovanja od 100 nude pakovanje od 80 grama. No, kako smo godinama navikli da su ova pakovanja od 100, ili 200 grama, desi se da ovu promenu ne registrujemo odmah.
- Osetno su lakše i manje, tanje su, a primećujem i da je cena sada za tih 80 grama veća nego što je nekada bila za 100 grama, ne vidim logiku! Zašto i cena nije smanjena, ili makar ista? - pita se Beograđanka koja je razočarana potezom omiljenog proizvođača slatkiša.
Proizvođači imaju dobru računicu ovim potezom, ali se potrošači osećaju uskraćenim. Promenu gramaže niko nije istakao kao bitnu promenu.
Zapitajte se kada ste poslednji put proverili gramažu kupljenog proizvoda na kućnoj vagi. Sve su suptilnije trikovi proizvođača da uštede na svojim pakovanjima – izdignutije dno tegle, da u nju stane manje sadržaja, više vazduha u kesicama sa grickalicama samo su neki od njih.
Deterdženti za pranje veša su poslednjih godina drastično smanjili pakovanja, tvrdeći da su „koncentrovaniji“ pa samim tim se i preporučuje manja doza prilikom pranja. Isto tako, neretko je da pojedini proizvodi imaju, vrlo istaknutu gramažu od 970 grama, ili da pakovanja mleka imaju, na primer 986 dl umesto celog litra. Potrošači lako oproste onu razliku do pola kg ili do litra, još ako je cena nešto manja.
Proizvođači jogurta ili sladoleda, s druge strane, kalkulišu sa tim kojom mernom jedinicom će izraziti svoja pakovanja. Oni biraju jedinicu koja će potrošačima izgledati veća.
Primera radi, jedan litar jogurta težak je 1.030 grama. Upravo zbog tih 30 grama, proizvođači imaju interes da tečnost kao što je jogurt izražavaju u kilogramima, a ne litrima.
Inače, i u EU je ukinuta odredba o obaveznim, standardnim veličinama pojedinih proizvoda, pa zakon nijednog proizvođača ne obavezuje da ova pakovanja ne menja. Ali s druge strane stoji naša navika da ti proizvodi teže koliko smo navikli, i koliko, po nama, treba da teže.
100 grama lepše za oko?
Mnogo se ovih dana govori i o isticanju cena za 100 grama delikatesa, umesto za kilogram, kako je do sada bio slučaj. Trgovci kažu da je to uvedeno zbog lakše računice kupca, koji uglavnom kupuje 200, 300 grama suhomesnatog ili sira, ali ima i onih koji smatraju da je ovo najnoviji psihološki trik u radnjama.