СЛАТКА "ПРЕВАРА" ГОРКА КУПЦИМА: Погледајте пажљивије купљену чоколаду!
Љубитељи чоколаде могу да доживе непријатно изненађење када се врате из маркета, и боље погледају шта су донели у кесама.
Поједини произвођачи чоколаде све чешће уместо стандардних паковања од 100 нуде паковање од 80 грама. Но, како смо годинама навикли да су ова паковања од 100, или 200 грама, деси се да ову промену не региструјемо одмах.
- Осетно су лакше и мање, тање су, а примећујем и да је цена сада за тих 80 грама већа него што је некада била за 100 грама, не видим логику! Зашто и цена није смањена, или макар иста? - пита се Београђанка која је разочарана потезом омиљеног произвођача слаткиша.
Произвођачи имају добру рачуницу овим потезом, али се потрошачи осећају ускраћеним. Промену грамаже нико није истакао као битну промену.
Запитајте се када сте последњи пут проверили грамажу купљеног производа на кућној ваги. Све су суптилније трикови произвођача да уштеде на својим паковањима – издигнутије дно тегле, да у њу стане мање садржаја, више ваздуха у кесицама са грицкалицама само су неки од њих.
Детерџенти за прање веша су последњих година драстично смањили паковања, тврдећи да су „концентрованији“ па самим тим се и препоручује мања доза приликом прања. Исто тако, неретко је да поједини производи имају, врло истакнуту грамажу од 970 грама, или да паковања млека имају, на пример 986 дл уместо целог литра. Потрошачи лако опросте ону разлику до пола кг или до литра, још ако је цена нешто мања.
Произвођачи јогурта или сладоледа, с друге стране, калкулишу са тим којом мерном јединицом ће изразити своја паковања. Они бирају јединицу која ће потрошачима изгледати већа.
Примера ради, један литар јогурта тежак је 1.030 грама. Управо због тих 30 грама, произвођачи имају интерес да течност као што је јогурт изражавају у килограмима, а не литрима.
Иначе, и у ЕУ је укинута одредба о обавезним, стандардним величинама појединих производа, па закон ниједног произвођача не обавезује да ова паковања не мења. Али с друге стране стоји наша навика да ти производи теже колико смо навикли, и колико, по нама, треба да теже.
100 грама лепше за око?
Много се ових дана говори и о истицању цена за 100 грама деликатеса, уместо за килограм, како је до сада био случај. Трговци кажу да је то уведено због лакше рачунице купца, који углавном купује 200, 300 грама сухомеснатог или сира, али има и оних који сматрају да је ово најновији психолошки трик у радњама.