Stručnjaci: Premijer nije pogrešio u vezi sa koncesijom
Premijer Aleksandar Vučić smatra da mu je najveća strateška greška koju sebi ne može da oprosti to što Srbija nije dala koncesije za svoje puteve kao Hrvatska, ali stručnjaci smatraju da greške nema jer to i nije najbolje rešenje za Srbiju.
Vučić je izjavio da je pogrešio što je Hrvatskoj dao prednost po tom pitanju i da bi "sebe sada razapeo zbog toga što je pogrešio, što nije izračunao i što je bio glup da to uradi".
"Hrvati su ušli u to da daju koncesiju za svoje puteve, uzeće na tome dve milijarde, biće im održavanje puteva bolje nego što je danas. Tamo je ušao "Goldman Saks" i to je strateška greška koju ne mogu sebi da oprostim. Zbog toga noćima nisam spavao", istakao je Vučić u intervjuu za "Prvu".
Na pitanje da li je to njegova greška ili greška njegovih ministara, premijer je ocenio da je greška strateška i da je zbog toga on odgovoran.
V. d. direktora "Puteva Srbije" Zoran Drobnjak tvrdi da premijer može mirno da spava jer "nema greške i da mi ne treba da se poredimo sa Hrvatskom".
"Oni su uložili veliki novac u izgradnju autoputeva, oko 14 milijardi evra, pre svega zbog turizma. Međutim, preko godine nemaju dovoljno saobraćaja da otplaćuju kredite i kamate, već svega nekoliko letnjih meseci, zbog čega im je koncesija neophodna", itiče Drobnjak i dodaje da premijer nema razloga da se nervira.
On ocenjuje da bi, s druge strane, da je postojalo novca u budžetu Srbije i da se izgradio autoput Beograd-Čačak, on vrlo brzo sebe i otplatio i isplatio.
Stručnjak za razvoj i investicije Mahmud Bušatlija smatra da je koncesija loš potez i da bi Srbija jedino mogla da da koncesiju z aizgradnju autoputa, što takođe nije poželjno.
"To znači da neko dobije pravo da za svoje pare izgradi put i da ga nakon toga eksploatiše. Taj ko gradi trudi se da izgradnju završi u što kraćem roku i sa što manje uloženih para, što se naravno odražava na kvalitet, a obično nisu zainteresovani da taj put i održavaju i osavremenjuju i samo ga malo šminkaju koliko moraju. Na kraju državi posle 30 godina ostaje zastareo i istrošen put", objašnjava Bušatlija. On ističe da neke zemlje, posebno one u razvoju, nemaju drugog izbora ali da u poslednjih 30 godina ne postoji nijedan dobar primer koncesije puteva.
"Ne znam ni koliko će ovo Hrvatima pomoći, budući da oni imaju daleko veći javni dug i da će ove milijarde kratko trajati", zaključio je Bušatlija za "Naše novine".