U poslovnom svetu vam ne kažu da ste otpušteni: Umesto toga...
Da li ste nekada popili metak za tim, dobili crveni karton, bili istisnuti, reorganizovani, učinjeni suvišnim, nasekirani ili pozvani da budete uspešni negde drugde?
Nazovite to kako želite, sve ovo ukazuje na jednu stvar – dobili ste otkaz. Da, sve ovo su kreativni načini u poslovnom svetu da se nekome pokažu vrata. BBC je potražio najkreativnije načine da se opiše nogiranje, ovo su sagovornici imali da kažu.
Prostakluci
Nikad nije lako čuti da ste pušteni niz vodu, niti je menadžerima lako da budu kuriri loše vesti. Ipak, neki imaju manje takta od drugih.
- Jedan od prijatelja mog oca je rekao tipu "Ne znam kako bi ova kancelarija radila bez tebe! Ali od ponedeljka ću saznati", piše Trejsi Brajan.
Jednako bezosećajno, Ričard Broser je naveo frazu koju periodično koristi gazda kojeg poznaje: "Morao sam da upucam još jednog taoca danas. Tim je postao malo apatičan."
A kada je Džon Bagnal izgubio posao u EMI Rekordsu, rečeno mu je: "Odlučili smo da bi vaši pogled i stavovi bili idealni za slobodni sektor."
Eufemizmi i ublažavanje
Da bi ublažili udarac, menadžeri izbegavaju reči "otpuštanje" ili "smanjenje radne snage" Umesto toga, širom sveta se koriste izrazi "dovođenje na pravi broj" ili "smartsajzing", to jest opamećivanje radne snage – posebno surovo, po Lorni Hjuz, koja kaže:
- Ne samo da te otpuštaju, već ti i govore da su pametni zbog toga.
Ričard Kareaga seća se svog prvog "sinergizovanja" i "diplomiranja", kada je njegova kompanija kupljena od strane većeg igrača.
- Kao da smo bili kanta puna rezervnih delova nepotrebne mašinerije. Bolelo je.
A kada je Nortel Networks iskusio masovna otpuštanja 2001., kompanija je OPTIMIZOVALA 65.000 ljudi!
Dešifriranje korporativnih izraza
Kada ne znaju šta da kažu, mnogi menadžeri se okreću poslovnom žargonu.
- Moj omiljeni – piše Endi Mikone, je "usmeravanje naših resursa ka korporativnoj strategiji". Tako je, nisu rekli ljudima da su otpušteni, već da su samo izgubili smer.
Pa, ako ste se osećali kao zupčanik u velikom mehanizmu ranije...
Kva-kva kovanice
Čak i kada poslodavci žele da deluju diplomatski, otpuštanja mogu da rezultiraju domaćim eufemizmima, kada sami zaposleni izmisle izraz za smanjenje radnih mesta.
U jednoj Fortune 500 kompaniji, menadžer je bio poznat po tome što bi prilazio radnicima i govorio, "Šta radiš posle podne? Želeo bih da popričamo o nekim stvarima. Hajde da se prošetamo oko jezera sa patkama" - piše Mikone.
- Primetili smo da se ljudi koji odu do jezera sa ovim menadžerom više ne vraćaju. Uskoro, nastala je uzrečica da su otpušteni "otišli u šetnju pored pačjeg jezera".
Pročitajte i:
Padaju i najbolji? - NY Times otpušta 100 ljudi
Malerozni avioprevoznik otpušta 6.000 radnika
SEČA: Američke kompanije najavile preko 80 hiljada otkaza