WAVE 8: Srećni smo kad nas ''lajkuju'', trećina Srba pati kad ih blokiraju na društvenim mrežama
Istraživanje Wave8 sprovedeno u Srbiji pokazuje da naša zemlja prati globalne trendove kada se radi o navikama korisnika društvenih mreža. Ono što je bilo opšte mišljenje potvrđeno je ovim istraživanjem, a to je da su tinejdžeri ti koji najbrže usvajaju nove sadržaje i prate svetske trendove
Ovo se posebno ogleda u sve većem korišćenju novih društvenih mreža i načinu postupanja na njima. To su glavni zaključci panel diskusije pod nazivom „Wave8 - Jezik sadržaja“ na kojoj je prezentovano globalno istraživanje o navikama korisnika društvenih medija, čiji deo je bila i Srbija.
Čak 43% mladih u Srbiji bi volelo da postane poznato putem interneta ili društvenih medija i to najčešće čini kroz postovanje svojih fotografija, popularnih selfija otkriva istraživanje Wave8. Sa druge strane zanimljivo je da 23% nešto starije populacije, starosti od 30 do 55 godina, želi to isto.
Privatno postaje javno
Divna Vuksanović teoretičarka medija i profesorka na Fakultetu dramskih umetnosti kaže da smo svedoci da sve više ljudi ima potrebu da na društvene mreže postavlja sadržaje koji su nekada spadali u domen privatnosti. U godini u kojoj je reč “selfie” uvrštena u Oksfordski rečnik, ova pojava bi se kod nekih koji postuju svoje fotografije više puta dnevno mogla smatrati novom medijskom patologijom ističe Divna Vuksanović.
88 odsto posećuje Facebook više puta u toku dana
Većina korisnika interneta kao svoju najčešću aktivnost na internetu navodi gledanje video sadržaja, posećivanje različitih sajtova, kao i posećivanje profila svojih prijatelja i uređivanje vlastitih profila. U Srbiji je Facebook i dalje dominantna društvena mreža, a slično je i u drugim zemljama regiona. 77 odsto online populacije u Srbiji posećuje Facebook češće od jednom dnevno.
Ovi rezultati su još veći ako se ima u vidu mlađa starosna grupa uzrasta od 16 do 24 godine. Čak 88 odsto njih posećuje Facebook više puta u toku dana. Wave 8 pokazuje da cak 44% korisnika interneta u Srbiji pre postuju samo svoje slike nego slike svojih prijatelja. Istraživanje je takođe pokazalo da se na ličnim profilima pored fotografija, najčešće deli video sadržaj.
Svi vole lajkove
“Emotivno se vežemo i šerujemo sadržaje sa drugim korisnicima što je postalo uobičajeni način svakodnevne komunikacije na svetskoj mreži“ ističe Katarina Kostić, regionalna direktorka razvoja za medijske operacije I&F McCann Grupe u okviru koje posluje agencija Universal Media koja je sprovela istraživanje Wave8 u Srbiji i dodaje: “Koliko korisnici lično i blisko doživljavaju društvene mreže govori i činjenica da deljenje i komentarisanje naših sadržaja nas čini srećnim (43 odsto ispitanika), a ignorisanje neraspoloženim i nesrećnim (trećina ispitanika je nesrećna ukoliko ih neko blokira na nekoj od društvenih mreža)”.
Posle Facebook-a najposećenija društvena mreža je kanal YouTube. Mlađa starosna grupa, odnosno 87 odsto njih, posećuje ovaj kanal više puta dnevno.
Hoćemo da budemo poznati, a brinemo za privatnost
Jedna od učesnica panel diskusije Suzana Zlatanović Luna Lu, koja je iz tradicionalnih medija prešla na digital, smatra da se razlikuju oni koji su zvezde na tradicionalnim medijima, od onih na digitalnim medijima.
Takođe, postoje razlike i među onima koji su popularni na digitalnim medijima, npr. na Twitteru od onih na YouTube kanalu.
Jedan od pokazatalja istraživanja Wave8 je da društvene mreže korisnici shvataju veoma lično. Međutim, iako su zabrinuti za personalne informacija koje na ovaj način postaju javne i dostupne, količina informacija koja se ostavlja na društvenim mrežama je i dalje jako velika. Wave 8 otkriva zanimljivu dihotomiju oko želje da postanemo poznati na mreži i naše potrebe za očuvanjem anonimnosti.
Zabrinutost za privatnost na mreži postepeno raste. Pre pet godina, 61 odsto aktivnih internet korisnika bili su zabrinuti za iznošenje svojih ličnih podataka na mreži. Danas, posle skandala oko prisluškivanja i praćenja naših aktivnosti na internetu od strane obaveštajnih službi ili hakovanja privatnih fotografija koje se nalaze na iCloudu taj strah ima dve trećine ispitanika.
Ovo osmo po redu globalno istraživanje Wave sprovedeno je u 65 zemalja, među kojima su pored Srbije učestvovale i zemlje iz okruženja: Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Makedonija, što omogućava upoređivanje rezultata dobijenih u Srbiji kako sa onima na svetskom nivou, tako i sa onima dobijenim u zemljama regiona. Podaci su globalno prikupljeni od preko 50 hiljada aktivnih korisnika interneta (koriste ga svakog ili svakog drugog dana) uzrasta od 16 do 54 godine što predstavlja reprezentativnu sliku potreba, pogleda i ponašanja preko milijardu korisnika društvenih medija u svetu.