WAVE 8: Срећни смо кад нас ''лајкују'', трећина Срба пати кад их блокирају на друштвеним мрежама
Истраживање Wave8 спроведено у Србији показује да наша земља прати глобалне трендове када се ради о навикама корисника друштвених мрежа. Оно што је било опште мишљење потврђено је овим истраживањем, а то је да су тинејџери ти који најбрже усвајају нове садржаје и прате светске трендове
Ово се посебно огледа у све већем коришћењу нових друштвених мрежа и начину поступања на њима. То су главни закључци панел дискусије под називом „Wave8 - Језик садржаја“ на којој је презентовано глобално истраживање о навикама корисника друштвених медија, чији део је била и Србија.
Чак 43% младих у Србији би волело да постане познато путем интернета или друштвених медија и то најчешће чини кроз постовање својих фотографија, популарних селфија открива истраживање Wave8. Са друге стране занимљиво је да 23% нешто старије популације, старости од 30 до 55 година, жели то исто.
Приватно постаје јавно
Дивна Вуксановић теоретичарка медија и професорка на Факултету драмских уметности каже да смо сведоци да све више људи има потребу да на друштвене мреже поставља садржаје који су некада спадали у домен приватности. У години у којој је реч “селфие” уврштена у Оксфордски речник, ова појава би се код неких који постују своје фотографије више пута дневно могла сматрати новом медијском патологијом истиче Дивна Вуксановић.
88 одсто посећује Facebook више пута у току дана
Већина корисника интернета као своју најчешћу активност на интернету наводи гледање видео садржаја, посећивање различитих сајтова, као и посећивање профила својих пријатеља и уређивање властитих профила. У Србији је Facebook и даље доминантна друштвена мрежа, а слично је и у другим земљама региона. 77 одсто online популације у Србији посећује Facebook чешће од једном дневно.
Ови резултати су још већи ако се има у виду млађа старосна група узраста од 16 до 24 године. Чак 88 одсто њих посећује Facebook више пута у току дана. Wave 8 показује да цак 44% корисника интернета у Србији пре постују само своје слике него слике својих пријатеља. Истраживање је такође показало да се на личним профилима поред фотографија, најчешће дели видео садржај.
Сви воле лајкове
“Емотивно се вежемо и шерујемо садржаје са другим корисницима што је постало уобичајени начин свакодневне комуникације на светској мрежи“ истиче Катарина Костић, регионална директорка развоја за медијске операције I&F McCann Групе у оквиру које послује агенција Универсал Медиа која је спровела истраживање Wave8 у Србији и додаје: “Колико корисници лично и блиско доживљавају друштвене мреже говори и чињеница да дељење и коментарисање наших садржаја нас чини срећним (43 одсто испитаника), а игнорисање нерасположеним и несрећним (трећина испитаника је несрећна уколико их неко блокира на некој од друштвених мрежа)”.
После Facebook-a најпосећенија друштвена мрежа је канал YouTube. Млађа старосна група, односно 87 одсто њих, посећује овај канал више пута дневно.
Хоћемо да будемо познати, а бринемо за приватност
Једна од учесница панел дискусије Сузана Златановић Луна Лу, која је из традиционалних медија прешла на дигитал, сматра да се разликују они који су звезде на традиционалним медијима, од оних на дигиталним медијима.
Такође, постоје разлике и међу онима који су популарни на дигиталним медијима, нпр. на Twitteru од оних на YouTube каналу.
Један од показатаља истраживања Wave8 је да друштвене мреже корисници схватају веома лично. Међутим, иако су забринути за персоналне информација које на овај начин постају јавне и доступне, количина информација која се оставља на друштвеним мрежама је и даље јако велика. Wave 8 открива занимљиву дихотомију око жеље да постанемо познати на мрежи и наше потребе за очувањем анонимности.
Забринутост за приватност на мрежи постепено расте. Пре пет година, 61 одсто активних интернет корисника били су забринути за изношење својих личних података на мрежи. Данас, после скандала око прислушкивања и праћења наших активности на интернету од стране обавештајних служби или хаковања приватних фотографија које се налазе на иЦлоуду тај страх има две трећине испитаника.
Ово осмо по реду глобално истраживање Wave спроведено је у 65 земаља, међу којима су поред Србије учествовале и земље из окружења: Хрватска, Босна и Херцеговина и Македонија, што омогућава упоређивање резултата добијених у Србији како са онима на светском нивоу, тако и са онима добијеним у земљама региона. Подаци су глобално прикупљени од преко 50 хиљада активних корисника интернета (користе га сваког или сваког другог дана) узраста од 16 до 54 године што представља репрезентативну слику потреба, погледа и понашања преко милијарду корисника друштвених медија у свету.