PRIKAZANE NIKAD DO SADA VIĐENE fotografije Čkalje: Sto godina od rođenja najvećeg komičara stare Jugoslavije
Događaj je pribudio stare emocije i sećanja.
Multimedijalna izložba i filmska revija posvećena jednom od najvećih komičara srpske i jugoslovenske kinematografije Miodragu Petroviću Čkalji, otvorena je u Jugoslovenskoj kinoteci povodom stogodišnjice njegovog rođenja.
U bioskopskoj sali "Makavejev" prikazana je digitalno restaurisana verzija filma "Put oko sveta", koji je izašao 1964. godine, u režiji Soje Jovanovića.
JEDNA SOBA i PRSTEN OD 50 DINARA: Ovim ljubavnim gestom je Miodrag Čkalja zaprosio svoju ženu
"Hvala, Srbijo, pustili ste me da glođem do koske" Odzvanjaju potresne reči glumačke legende, preminuo je u bedi
SRBI GA OBOŽAVALI, rođen na DAN ŠALE: Čkalja je Dragicu zaprosio prstenom od 50 dinara, imao je „CRNU LISTU“ glumaca s kojima nikako nije želeo da sarađuje
Na slikama sa galerije Čkalju gledamo u glavnoj ulozi komedije, koja je rađena po drami Branislava Nušića. Odmah se prepoznaje Jovanče Micić, koji je lik koga je Čkalja glumio.
Pored ovih, izložba kustoškinje Irene Kondić sadrži i veliki broj fotografija Čkalje iz filmova, porodičnih fotografija, fotografija sa seta između snimanja. Njegova ćerka, Jovana Petrović, se kratko obratila i poručila javnosti da je jako uživala u izložbi i da tako svi treba da uživaju.
Upravnik ove filmske ustanove Jugoslav Pantelić je u svom govoru ocenio da je glumačka pojava Miodraga Petrovića Čkalje otelotvorenje one misli po kojoj se vrhunska umetnička veština čini kao jednostavnost i lakoća, a može biti bazirana na skromnosti.
Pantelić je istakao da tokom obeležavanja 100 godina ovog velikog glumca, istovremeno se u prvi plan ističe "čitava jedna epoha naše komedije, koja je od početka srpske moderne umetnosti činila jednu od njenih najvitalnijih struja".
Prvi čovek Kinoteke je podsetio na istoriju, da je popularni Čkalja nakon Drugog svetskog rata, kada su se razvijali radio, televizija i film, krenuo da razvija svoju glumačku karijeru.
Tako je Čkalja izbijao u prvi plan sa radio emisijom "Veselo veče" i TV serijom "Servisna stanica", pri čemu uspeva da se lako useli u domove ljudi, i doživljava takvu popularnost kakva se do tada nije mogla zamisliti.
Pantelić je podvukao kako je Čkalja uz Miju Aleksića kreirao dva lica domaće komedije, i kasnije stvorio još jedan legendarni tandem u seriji "Kamiondžije" sa Pavlom Vuisićem.
On je podsetio da je Čkalja uz TV serije "Ljubav na seoski način" i "Vruć vetar" ostvario i podjednako značajne uloge u jugoslovenskoj kinematografiji u ostvarenjima rediteljke Sofije Soje Jovanović, Radivoja Lole Đukića i drugih autora.
- Igrajući najčešće likove poštenih i dobrih smetenjaka, koji se vode više srcem nego razumom, i ne mogu da steknu bogatstvo niti visoki društveni status, ali uspevaju da sačuvaju duh, predstavljao je tip običnog ili malog čoveka. Bilo da je igrao junake koji pripadaju više gradskoj ili seoskoj sredini, Čkalja je uspevao da dotakne onaj najmanji zajednički sadržalac tadašnjeg auditorijuma. Čkaljina glumačka persona delovala je specifično i lokalno, a istovremeno i svetski: ličila je na tradiciju francuskih i američkih komedija na filmu, čije korene uvek možemo pratiti do Čarlija Čaplina, kome se Čkalja najviše i divio - zaključio je Jugoslav Pantelić.
Njegov nadimak Čkalja je „nekoliko decenija bio sinonim za smeh u zemlji koja je nekada brojala 22 miliona stanovnika i u kojoj se govorilo na desetak jezika“. Publika ga je obožavala, ali mu kritika nije bila naklonjena, kako piše rediteljka Ana Marija Rosi.
Srbija Danas/Telegraf