KRIK PREDSTAVLJA: Recenzija eseja "Poslednji Weltschmerz" Petra Krasa
Iako se bavi bitnim i velikim stvarima, Kras nije ekscentrični zanesenjak koji piše u komplikovanim šiframa i kodovima.
„Ovo delo nije ni esej ni priča, a sve je pomalo“, rekao je sam autor o svom delu i vešto nas poveo na jedan u najmanju ruku interesantan put kroz kulturni identitet Evrope, podsećajući nas pritom na Weltchmerz; ne onaj površno i usko tumačeni, već onaj dublji osećaj empatije građanina Evrope, danas donekle izgubljen u vrtlogu vremena i istorijskih previranja, ali podjednako bitan i vredan prisećanja.
Glavni junak dela je evropski grad, bilo koji evropski grad, višeznačan i satkan od svoje slavne antičke prošlosti, sa svim religioznim fazama kroz koje je prošao i prolazi, duboko isprepletan sa ukorenjenim, paganskim nasleđima koja su u njega utkali razni narodi dolazeći pod njegovo okrilje.
Upravo taj živopisni grad, sav od samo njemu spojivih kontradiktornosti, može se videti manje ili više sličan bilo gde na području Evrope ili kao što ga je Kras slikovito i precizno opisao u jednom delu svoje pripovesti :„Prolazeći pored antičkih karijatida na nekom trgu, ako podignemo glavu i bolje osmotrimo fasadu pored koje prolazimo, možemo videti da se u niši ugaonog zida nalazi figura lokalnog sveca koji stoji u grčkom kontrapunktu držeći jevanđelje u ruci. Neće biti nikakvo čudo ako takav vizuelni opit izvedemo u Španiji i primetimo da se sličan arhitektonski asamblaž nalazi tik uz fasadu neke arene u kojoj publika navija u krvavoj paganskoj priredbi koja će uskoro žrtvovati život jednog bika. “
Autor primećuje da „evropska civilizacija danas odaje sliku sumornog starca koji prebira po škrinjama stare uspomene, tražeći besomučno krivca za svoje loše dane “, ali isto tako veruje „da se veltšmerc sakrio negde između redova sadašnje istorije i kulture” i „ ostaje nam da, tragajući za evropskim identitetom, idemo tragom zaboravljenog bola, osluškujući daleki skerco devetnaestog veka”.
Izdavačku kuću Krik sa sedištem u Beogradu čini grupa entuzijasta koji veruju u kvalitet i prave književne vrednosti. Sa velikim zadovoljstvom su ušli u projekat eseja o evropskoj kulturi. Trenutno, Krik u pripremi ima zbirku kratkih priča talentovanih domaćih autora nazvanu - Krik.
Iako se bavi bitnim i velikim stvarima, Kras nije ekscentrični zanesenjak koji piše u komplikovanim šiframa i kodovima. On nam upravo te kompleksne teme svojom velikom erudicijom s jedne strane, a ljudskom skromnošću sa druge, rasparčava na razumljive delove. Majstorski vešto barata dobrim, starim, bitnim, a često previđenim činjenicama, pritom nam pružajući neke sasvim nove ili gotovo zaboravljene značajne podatke i nudeći nam zanimljive uvide i korelacije svojstvene samo njemu kao autoru, koje drže pažnju čitaoca budnom, a čitanje ovog dela čine izuzetno živim procesom.
On upozorava : „Šta ostaje ako se od čoveka oduzme njegova biološka istorija, istorija njegovih ćelija i žlezda, istorija njegovih velikih snova i nadanja, njegova lična sećanja i porodična istorija? Ako bi takav neobičan stvor i postojao, ličio bi na praznu proizvoljnost.”
„Žan Valžan bi danas u nekoj sarkastičnoj parodiji tragao za svojim srebrnim svećnjakom po beskrajnim gondolama nekog megamarketa ili bi ga najzad dobio na televizijskoj nagradnoj igri.”
Ali i poručuje : „Svako vreme je pravo vreme za podvig, ali nema uzleta bez uzora.”
Kras drži do svoje reči i od prve strane ovog izuzetnog dela nas vodi na jedno retko i neponovljivo putovanje. Njegovi pomoćnici i saborci na tom putu su najveći evropski mislioci, filozofi, slikari, muzičari, pisci i poete. Ujedinjena jedinstvenim evropskim duhom u vremenu i prostoru, pred našim očima smenjuje se čitava plejada ličnosti od Platona preko Kamija do Edgara Morena, zajedno sa Viktorom Igoom, Robertom Šumanom, Leopardijem, Bulgakovim, Dostojevskim, Sioranom, Cvajgom, našim Crnjanskim, Kišom, Vaskom Popom i mnogim, mnogim drugima… Svi oni stoje zajedno i složno na prvim linijama odbrane „poslednjeg veltšmerca. “
Ti „današnji Evropljani “, koji „u stvari ne vole i ne razumeju sebe”, podstakli su autora , rekli bismo, da na kraju ovog obimnog i višeznačnog dela napravi jedan literarni izlet i da sa nama podeli izuzetnu priču pod nazivom „Umesto kraja ili Zevs na dva točka”. Glavni junak je autorov kolega sa Likovne akademije u Francuskoj, mladić po imenu „Heo ili tako nekako “, koji je stigao na studije u Evropu, opčinjen njenom istorijom i umetnošću iz „nekog malog ribarskog mesta koje se nalazi na obali Žutog mora”, i koji je „obučen u crno i ćutljiv, sa srebrnim biciklom pod nogama i tamnim naočarima ličio na sardelu koja pliva ogromnim plavim prostranstvima mora.”
O AUTORU / Petar Kras
Rođen 1968. Posle završene Škole za dizajn u Beogradu odlazi na studije umetnosti na Fakultet likovnih umetnosti u Eksu u Provansi, Francuska (L’ école supérieure d’Art d’Aix), od 1987. do 1991. godine. Član ULUS-a od 1992. Do danas realizovao četrnaest samostalnih i više kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Kao likovni pedagog radio u više umetničkih radionica i jednoj Osnovnoj školi u Beogradu. Od 2010. godine, pri Centru za kulturu i obrazovanje Rakovica vodi školu crtanja i slikanja. Pored ove knjige, priredio je sabrana dela svog ujaka Dušana Jaglikina. Živi i radi u Beogradu kao samostalni umetnik-slikar.
Niko neće izaći nezadovoljan sa ovog putovanja u središte Evrope na koje nas Kras vodi.
I autor je u pravu. „Ovo delo nije ni esej ni priča, a sve je pomalo“. I puno je više od toga.
Bez obzira na težinu teme, kojom besprekorno vlada, autor je zadržao optimizam.
Pisac nam ne nameće svoj stav, ali nam nudi mogućnost izbora i nadu. Uspeva da probudi onaj uspavani osećaj pravog Evropljanina u nama , kojim smo negde zadojeni samim rođenjem na ovim prostorima.
Nikada nije bilo lako biti Evropljanin, niti će biti, ali ne smemo ni zaboraviti da je to u isto vreme velika čast i odgovornost.
Umetnost je ta koja greje dušu, a veltšmerc je njen iskonski, vrhunski izraz. Ne bi trebao da bude poslednji.
Završili bismo citirajući Arhimeda, koji je pri opsadi Sirakuze 212. godine p.n.e. rimskom vojniku koji je provalio u njegovu kuću, dok je u pesku crtao geometrijske figure, rekao :
- Noli turbare circulos meos, ili „Nemoj remetiti moje krugove“.