AUTONOMIZAM SADA I OVDE
Ko smo mi danas? Izložba najnovijih radova Uroša Đurića - revolt, nepristajanje i nepomirenost
Đurić je diplomirao i magistrirao slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Radio kao likovni pedagog, kao autor i urednik na Radiju B92, nastupao u igranim i dokumentarnim filmovima i TV serijalima... Autor je Manifesta Autonomizma (sa Stevanom Markušem), jedan od osnivača umetničke asocijacije Remont. Izlagao je na preko 50 samostalnih i na više od 100 grupnih izložbi kod nas i u Evropi. Njegova dela čuvaju se u muzejima i umetničkim kolekcijama u Srbiji, Francuskoj, Austriji, Nemačkoj, Hrvatskoj... Đurić je za svoje stvaralaštvo do sada dobio nagrade: Sava Šumanović, Specijalnu nagradu 46. Oktobarskog salona, nagrade Jugoslovenskog likovnog bijenala mladih u Vršcu i Memorijala Nadežde Petrović u Čačku, Veliku nagradu I godišnje izložbe Sindikata samostalnih umetnika u Beogradu...
Uroš Đurić, istaknuta javna figura prisutna u popularnim medijima, često predstavlja izazov kada je reč o razumevanju dubine njegovog umetničkog diskursa. Uroševa harizmatična pojava često zamagljuje specifičnosti njegovih umetničkih dela. Neretko se dešava da se njegova dela, posebno ona koja uključuju njegov sopstveni lik, tumače površno, bez uvida u kompleksnost vizuelnog jezika i konceptualne strategije koju primenjuje.
Ova pojava, koju mnogi nazivaju "naturalističkom greškom", podrazumeva poistovećivanje mikroistorija Đurićeve biografije sa narativima njegovih dela i osobinama prikazanih likova. Činjenica da se Đurić bavi kako popularnom kulturom, uključujući subkulture i industrije kulture, tako i kritičkom i eksperimentalnom vizuelnom umetnošću, često se ne uzima u obzir.
Njegovo delovanje, kao glumca, voditelja radijskih programa, kao i anderground pank muzičara, istovremeno se stapa sa njegovim radom u kritičkom i eksperimentalnom polju vizuelne umetnosti. On često reciklira uzorke i šeme popularne kulture u svojim radovima, koji su uglavnom figuralni. Ova dvostruka uloga stvara percepciju da Đurićeva dela funkcionišu kao "organske predstave" mehanizama kulturne produkcije i subkultura kojima se bavi.
Uroš Đurić je rođen u Beogradu, 4. decembra 1964. godine. Njegova porodična istorija seže sve do pitoresknog bilogorskog sela Velika Pisanica, koje je postalo dom njegovih predaka još u devetnaestom veku, nakon njihovog doseljenja iz Dalmacije. Uroš je svoje akademske temelje postavio studirajući istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu, a kasnije je i produbio svoje znanje o slikarstvu na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Diplomirao je 1992. godine, a magistrirao 1998. na Slikarskom odseku FLU.
Od samih početaka devedesetih, Đurić je bio prisutan na likovnoj sceni, u početku kao jedan od pokretača autonomističkog pokreta zajedno sa Stevanom Markušem, sa kojim je kreirao Manifest Autonomizma 1994. godine (na petogogišnjicu od početka ideje).
- Autonomizam se vezuje za pojam autonomija koji se tumači kao "pokoravanje svojim vlastitim zakonima". Stoga je lični princip vrhunski princip Autonomizma - glasi prvi stav Manifesta Autonomizma, koji su sročili Uroš i Stevan februara i marta pomenute godine.
Još od početka osamdesetih godina prošlog veka, Đurić je bio istaknuti protagonista beogradske pank scene, i aktivno učestvuje u njenom oblikovanju kroz svoj rad u grupi Urbana Gerila. Njegov talenat nije bio ograničen samo na muzičko i likovno stvaralaštvo; Đurić je takođe imao zapažene uloge u više filmskih ostvarenja, umetničkih akcija i radionica, a takođe je bio aktivan i u strip izdavaštvu.
Jedan od ključnih momenata u njegovoj karijeri bio je osnivanje umetničke asocijacije Remont, koja je rezultirala otvaranjem galerije Remont i istoimenog umetničkog magazina. Od 1992. godine, Đurić je bio nezavisni saradnik radija B92, doprinoseći kulturnoj sceni kroz svoj rad na radiju. Šira publika ga poznaje i po njegovoj ulozi Anđela u popularnoj filmskoj trilogiji "Mi nismo anđeli". Đurić se takođe bavi grafičkim dizajnom, sarađujući sa različitim muzičkim grupama, kao što su Del Arno Bend i DLM, doprinoseći njihovim albumima svojim kreativnim dizajnom. Od 2013. godine, Đurić je učesnik kviza "Potera" na RTS-u, dodatno proširujući svoj uticaj i prisustvo u javnom prostoru.
Povodom Dana Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, koji se obeležava u sećanje na osnivanje Likovne akademije 31. marta 1937. godine, Uroš Đurić od 1. aprila predstavlja svoje najnovije radove u renoviranoj Galeriji FLU. Ova izložba donosi radove iz najnovije produkcije umetnika, među kojima se ističe serijal grafičkih radova nastao u saradnji sa AKC Matrijaršija, koji propituju aktuelnost teorijskih postavki Manifesta Autonomizma.
Ranije pomenut Manifest Autonomizma, predstavljao je predikciju novih autonomnih praksi i društvenih kretanja, odbacujući prethodne obrasce mišljenja. "Upravo tu sintagmu, ’sada i ovde’, Uroš Đurić je preuzeo iz naslova teksta Đorđa Jovanovića objavljenog u prvom broju časopisa Nadrealizam danas i ovde objavljenog u Beogradu 1931. godine" piše Stevan Vuković.
On naglašava da je nadrealizam, kao idejno ishodište Đurićevog i Markuševog autonomizma, ukorenjen u "revoltu, nepristajanju i nepomirenosti, ali prvenstveno odbijanju postojanja bilo kakve idealnosti, koja bi se kao ’treba’ suprotstavila onom ’jeste’ neke stvarnosti".
Svojom težnjom ka autonomnosti autorskog koncepta unutar različitih umetničkih praksi, ovaj manifest je bio ključni faktor na nezavisnoj umetničkoj sceni devedesetih godina. Đurićev serijal grafičkih radova postavlja pitanje o aktuelnosti Autonomizma i njegovoj interpretaciji u današnjem kontekstu.
Tokom trajanja izložbe, sam umetnik organizuje stručna vođenja u samom izlagačkom prostoru, ali i u prostoru nekadašnjeg legendarnog kluba Akademija, koji se nalazio u podrumu zgrade FLU (Rajićeva 10), gde je Đurić bio angažovan 1992/93 kao DJ.
Izložba će trajati do 30. aprila, a pratiće je katalog u formi časopisa pod nazivom "Autonomizam sada i ovde", koji će dodatno produbiti razumevanje tematike i umetnikovog pristupa. Ova izložba predstavlja važan doprinos kulturnom životu grada Beograda i afirmaciji likovnih umetnosti u savremenom kontekstu.