EKSTREMNO
Kalifornija menja klimatski program: Ovo će DRASTIČNO uticati na povećanje CENE GORIVA!
Odbor za zaštitu za vazduha u Kaliforniji koja u SAD prednjači po ekološkim merama, odobrio je promenu ključnog klimatskog programa čiji je cilj smanjenje emisije gasova koji zagrevaju planetu, ali širok spektar kritičara kaže da bi to moglo da poveća cene goriva, posebno benzina, čak za trećinu.
Odbor je izglasao ažuriranje standarda za gorivo s malim sadržajem ugljenika (LCFS) koji zahteva od države da smanji uticaj benzina i drugog transportnog goriva na životnu sredinu podsticanjem proizvođača da smanje emisiju gasova od sagorevanja.
Plan odobren u petak na kraju 12-satnog sastanka povećaće državne ciljeve za smanjenje emisija i finansirati infrastrukturu za punjenje vozila gorivom s nultom emisijom. Takođe će postepeno ukinuti podsticaje za prikupljanje metana od izmeta mlečnih krava na farmama da bi se taj gas koristio kao gorivo.
Ekološke grupe su kritikovale program za podsticanje proizvodnje biogoriva od biljne proizvodnje i izmeta životinja i kažu da bi država trebalo više da se bavi podrškom električnim vozilima. Oni tvrde da najnovija odluka ne rešava problem.
Naftna industrija, poslanici Kalifornije i drugi rekli su da Odbor nije jasno rekao da bi predložena promena mogla povećati cene benzina.
Odbor je prošle godine objavio analizu troškova i koristi u kojoj se procenjuje da bi prvobitni predlog mogao da dovede do povećanja cena benzina za deset odsto do 2025. Ali, te računice nemau kasnijim dokumentima i Odbor tvrdi da ne može da predvidi cene.
"Ako želite da tražite od vozača da plaćaju mnogo, što će ovaj predlog programa da uradi, morate da budete u stanju da dokažete da je to vredi platiti", rekao je Deni Kalenvard, klimatski ekonomista iz Centra za energetsku politiku Klajnman Univerziteta u Pensilvaniji.
"Najviše me brine što mislim da mnoge stvari za koje se tvrdi da su korisne zapravo ne pomažu klimi", dodao je on.
Cene benzina bi mogle da zbiog izmena propisa porastu za čak 20 odsto do 2030. i za trećinu do 2035. po proceni Kalenvorda.
Poslanik Skupštine Kalifornije Tom Leki, republikanac, rekao je na sastanku Odbora da njegovi birači ne mogu priuštiti povećanje cena benzina i tražio da se ne odobre nova pravila, već da se nađu alternative koje neće toliko koštati.
Kalifornijski Odbor za zaštitu za vazduha kaže da će njegov program na kraju smanjiti troškove "održivih vrsta goriva" za transport, ali ne i kako.
Odbor je prvi put standard goriva sa niskim sadržajem ugljenika odobrio 2009. godine, prvi u SAD. To je deo ukupnog plana Kalifornije da postigne takozvanu "neutralnost ugljenika" do 2045. godine, što znači da će ta država ukloniti onoliko emisija ugljenika iz atmosfere koliko emituje. Kalifornija poslednjih godina ima politiku za postepeno ukidanje prodaje novih automobila, kamiona, vozova i kosilica na fosilna goriva.
"Standard goriva sa niskim sadržajem ugljenika je već uspešno stvorio jeftinije alternative sa nižim sadržajem ugljenika, a koristi od predloga uveliko nadmašuju te troškove", rekao je prošlog meseca Stiven Klif, izvršni službenik Odbora.
Demokratski guverner Kalifornije Gevin Njusom je ove ndelje pozvao parlament svoje države na posebnu sednicu da bi neke od ekoloških i drugih liberalnih politika Kalifornije zaštitili uoči drugog mandata bivšeg predsednika Donalda Trampa.
Trampova administracija je 2019. godine ukinula mogućnost Kalifornije da sprovodi sopstvene standarde za emisiju izduvnih gasova, a predsednik Džozef Bajden je kasnije vratio to ovlašćenje.
Budući izazovi Trampove administracije mogli bi dovesti do dugih sudskih bitaka, rekao je David Petit, viši advokat Instituta za klimatsko pravo Centra za biološki diverzitet.
"Do tada mislim nam je još potrebno nešto: da unapredimo razvoj električnih vozila i infrastrukture električnih vozila", rekao je on.