ЕКСТРЕМНО
Калифорнија мења климатски програм: Ово ће ДРАСТИЧНО утицати на повећање ЦЕНЕ ГОРИВА!
Одбор за заштиту за ваздуха у Калифорнији која у САД предњачи по еколошким мерама, одобрио је промену кључног климатског програма чији је циљ смањење емисије гасова који загревају планету, али широк спектар критичара каже да би то могло да повећа цене горива, посебно бензина, чак за трећину.
Одбор је изгласао ажурирање стандарда за гориво с малим садржајем угљеника (ЛЦФС) који захтева од државе да смањи утицај бензина и другог транспортног горива на животну средину подстицањем произвођача да смање емисију гасова од сагоревања.
План одобрен у петак на крају 12-сатног састанка повећаће државне циљеве за смањење емисија и финансирати инфраструктуру за пуњење возила горивом с нултом емисијом. Такође ће постепено укинути подстицаје за прикупљање метана од измета млечних крава на фармама да би се тај гас користио као гориво.
Еколошке групе су критиковале програм за подстицање производње биогорива од биљне производње и измета животиња и кажу да би држава требало више да се бави подршком електричним возилима. Они тврде да најновија одлука не решава проблем.
Нафтна индустрија, посланици Калифорније и други рекли су да Одбор није јасно рекао да би предложена промена могла повећати цене бензина.
Одбор је прошле године објавио анализу трошкова и користи у којој се процењује да би првобитни предлог могао да доведе до повећања цена бензина за десет одсто до 2025. Али, те рачунице немау каснијим документима и Одбор тврди да не може да предвиди цене.
"Ако желите да тражите од возача да плаћају много, што ће овај предлог програма да уради, морате да будете у стању да докажете да је то вреди платити", рекао је Дени Каленвард, климатски економиста из Центра за енергетску политику Клајнман Универзитета у Пенсилванији.
"Највише ме брине што мислим да многе ствари за које се тврди да су корисне заправо не помажу клими", додао је он.
Цене бензина би могле да збиог измена прописа порасту за чак 20 одсто до 2030. и за трећину до 2035. по процени Каленворда.
Посланик Скупштине Калифорније Том Леки, републиканац, рекао је на састанку Одбора да његови бирачи не могу приуштити повећање цена бензина и тражио да се не одобре нова правила, већ да се нађу алтернативе које неће толико коштати.
Калифорнијски Одбор за заштиту за ваздуха каже да ће његов програм на крају смањити трошкове "одрживих врста горива" за транспорт, али не и како.
Одбор је први пут стандард горива са ниским садржајем угљеника одобрио 2009. године, први у САД. То је део укупног плана Калифорније да постигне такозвану "неутралност угљеника" до 2045. године, што значи да ће та држава уклонити онолико емисија угљеника из атмосфере колико емитује. Калифорнија последњих година има политику за постепено укидање продаје нових аутомобила, камиона, возова и косилица на фосилна горива.
"Стандард горива са ниским садржајем угљеника је већ успешно створио јефтиније алтернативе са нижим садржајем угљеника, а користи од предлога увелико надмашују те трошкове", рекао је прошлог месеца Стивен Клиф, извршни службеник Одбора.
Демократски гувернер Калифорније Гевин Њусом је ове ндеље позвао парламент своје државе на посебну седницу да би неке од еколошких и других либералних политика Калифорније заштитили уочи другог мандата бившег председника Доналда Трампа.
Трампова администрација је 2019. године укинула могућност Калифорније да спроводи сопствене стандарде за емисију издувних гасова, а председник Џозеф Бајден је касније вратио то овлашћење.
Будући изазови Трампове администрације могли би довести до дугих судских битака, рекао је Давид Петит, виши адвокат Института за климатско право Центра за биолошки диверзитет.
"До тада мислим нам је још потребно нешто: да унапредимо развој електричних возила и инфраструктуре електричних возила", рекао је он.