10 корисних савета за безбедну зимску вожњу
Од чишћења брисача и фарова, од употеребе гаса и кочница...
Зимско време има своја правила када вожња у питању. И поред тога што температуре у Србији још увек нису изузетно ниске, правила зимске вожње треба знати како бисте били спремни за вожњу по снегу, поледици и мразу.
10 савета за безбедну зимску вожњу:
1. Уколико је снег нападао на аутомобил прво га треба очистити. Саветује се потпуно чишћење, јер уколико снег остане на возилу његове ивице постају мање видљиве што може да довде до лоше процена растојања вашег возила у односу на остале учесник у саобраћају.
2. Обавезно проверите у каквом стању су брисаци. Уколико су залеђени, обавезно их одледите их пре поласка.
3. Обавезно уклоните сав снег са фарова и задњих светала, па проверите сва светла. Зими је много важније са средња светра држите стално укључена, пошто ће тако ваше возило савакако бити много уочљивије у саобраћају.
4. Упркос устаљеном мишљену, зими није препоручљиво стајати на паркингу са упаљеним мотором и чекати да се он угреје. Тако се троши више горива, подмазивање мотора је слабије, а долази до већег хабања покретних делова мотора. Зато упалите мотор и полако крените. Важно је да не претерујете са гасом, већ да возите полако док мотор не достигне радну темепературу.
5. Током зимске вожње треба избегавати нагле покрете волана, јер то по клизавом коловозу може представљату велику опасност. Све маневре треба обављати пажљиво и прилагодити их условима на путу.
6. Приликом испаркиравања или вожње кроз мању улицу до изласка на главну саобраћајницу, уколико је коловоз клизав, треба возити полако и пажљиво, и погледати да ли на коловозу испред постоји повшина која је мање залеђена и која точковима може да пружи бољи контакт са подлогом. У таквој ситуацији може се прићи сасвим уз десну ивицу коловоза, пошто је то површина која је врло вероватно мање клизава, па потом полако додавати гас.
7. За вожњу по клизавом коловозу важе другачија правила него по сувој подлози, што значи да овде превелики број обртаја мотора изазива супротан ефекат и доводи до проклизавања погонских точкова. Зато за убрзавање у сваком степену преноса треба користити највише трећину гаса, односно највише трећину максимално дозвољених обртаја мотора. Зато у виши степен преноса мењач треба пребацити што пре.
8. По клизавом путу се веома лако губи контрола над возилом, па је зато неопходно да покрети управљачем не буду нагли - већ постептени и правовремени. Наглим окретањем управљача лако се губи контрола над возилом. Ако ауто почне да проклизава по коловозу, неопходно је волан окренути у исту страну (ако задњи крај почне да се заноси у десно, волан треба окренути у десну страну).
9. Ако, у претходно описаној ситуацији, дође до проклизавања или заношења аутомобила, нипошто не треба користити кочнице! Кочење је дозвољено само у крајњој нужди, а у случају да аутомобил сам наставља да иде право у кривини, додатно окретање точкова ће их само још више блокирати. У таквој ситуацији, управљач и предње точкове треба окренути у супротном смеру од кривине, како би се точкови поравнали и што пре почели поново да се окрећу.
Из описане ситуације следи да је потребно смањити брзину знатно пре скретања или раскрснице. Дакле, зими треба потпуно избегавати употребу кочница приликом скретања. Треба полако смањивати брзину, скренути, па потом полако поново убрзавати.
10. Употребу кочница треба избегавати и приликом заустављања, односно и овде треба користити ефекат кочења мотором. Дакле, прво "мотором" смањити брзину, а потом, пажљиво и без наглих покрета, кочницом зауставити возило. Уколико возач осети да точкови блокирају, треба да смањи притисак на кочницу.