8 разлога да оставите РЕЗЕРВУ НОВЦА при куповини половњака
Колико пута се догодило да људи дају и последњи евро кад пазаре аутомобил, а на "ситнице" после потроше мало богатство.
Неретко возачи приликом куповине половњака дају и последњи динар за ауто, не рачунајући на додатне трошкове. Свесни смо да су многи у тешкој ситуацији и да није лако оставити нпр. још 500 евра преко буџета одређеног за куповину.
Ипак, реалност је таква да уштеда понекад може скупо да кошта! Један од примера је одлагање великог сервиса након куповине, што може да има катастрофалне последице по мотор уколико пукне зупчасти или “цркне” пумпа воде, пише сајт Половни аутомобили.
Пошто велики сервис није баш јефтин (200-300 евра), а ви сте се “растегли” за ауто од 1.500 евра, потреба да се велики сервис уради за 5.000 или за 50.000 километара буквално може да превагне при одлуци да ли ћете купити возило или не. Стога продавац може да слаже и да вас увери како имате још бар 30.000-40.000 километара до великог сервиса.
Период од годину дана
Поменимо и друге ставке као нпр. пренос власништва, али и трошкова сређивања евентуалних недостатака на аутомобилу, без обзира да ли је реч о замени потрошних делова, ситнијим поправкама или “естетским захватима”.
Суштина је у томе да за колико год новца купујете ауто, увек треба оставити резерву. Направићемо неку врсту списка ствари о којима би требало размишљати пре куповине, укључити их у преговоре око цене или планирање улагања након куповине и слично.
Покрићемо период за првих годину дана. Подразумева се да је ово само подсетник – можда купите аутомобил који је заиста “без улагања”, па остаје само пренос власништва.
Међутим, можда налетите на неки екстремно јефтини примерак код којег су најважније ствари у добром стању (лимарија, мотор, вешање, мењач, електроника…), али треба средити гомилу неких “ситница”, па 300 динара ‘вамо, 500 динара тамо и након десетак месеци схватите да сте уложили још 1.000 евра!
Мали сервис
Након куповине обавезно треба урадити мали сервис, осим ако нисте 100% сигурни (нпр. рачун из овлашћеног сервиса) да га је претходни власник недавно урадио и то онако како треба.
Цена: Зависи од заиста много фактора: неки сами мењају уље и филтере, други иду код најјефтинијег мајстора, трећи у овлашћени сервис… И цене делова могу драстично да се разликују.
Велики сервис
За велики сервис важи исто што и за мали. Ако нисте 100% сигурни да је урађен како треба, као и да су замењени сви делови које је требало заменити, пошто није реткост да се штеди на замени делова чије заказивање може да доведе до озбиљних кварова, урадите и велики сервис. Тако ћете бар мирно да спавате следећих 60.000-80.000 км.
Можда је продавац поштен и није имао намеру да вас превари, али је приликом последњег великог сервиса због уштеде одлучио да остави стару пумпу воде (водену пумпу) и/или неки шпанер/ролер, пошто му је мајстор рекао да су у добром стању.
Међутим, ви не знате у каквом је стању та пумпа и ако она закаже – ето читавог низа проблема…
Цена: Од 250 до 350 евра. Може и много мање од тога, а може и много више.
Пнеуматици
Логично је да ћете приликом прегледања аута проверити и стање пнеуматика. Ако су у катастрофалном стању и захтевају хитно мењање сва четири комада, ту немате избора – оне су једини контакт вашег аутомобила и асфалта.
Ако су гуме у добром стању, ипак проверите када су произведене. Питајте продавца колико су дуго на ауту и проверите да ли има фискални рачун и гаранцију за гуме пошто су гуме можда три године провеле у магацину, а само две на аутомобилу. Нису оне баш тако “кварљива” роба уколико се држе у одговарајућим условима.
Акумулатор
Неки акумулатори цркну после три године, неки поживе седам и више, тако да је тешко проценити колико ће вас служити акумулатор који сте добили у купљеном половњаку. У суштини, можете да га проверите, сами или у неком сервису и да добијете релативно прецизну дијагнозу у каквом је стању.
У сваком случају, ако власник каже да је стар мање од три или четири године, обавезно тражите фискални рачун и гарантни лист. Уколико нема фискални и гаранцију, покушајте на самом акумулатору да нађете неку ознаку, али можете да сумњате да је старији него што продавац тврди.
Цена: У просеку од 6.000-8.000 динара, па навише, у зависности од захтеваних карактеристика, при чему ће осетно скупљи бити они намењени аутомобилима са старт-стоп системом.
Свећице и каблови
Велики број возача запоставља свећице и мења их тек када дође до озбиљнијих проблема у раду мотора или када им мајстор скрене пажњу. Стога одмах након куповине проверите свећице, а ако нисте сигурни или немате искуства, купите нове и замените их.
Каблови су неупоредиво запостављенији од свећица, а такође у огромној мери могу да утичу на рад мотора. Ако иоле сумњате у њихово стање, не штедите и купите нове.
Цена: Свећице у просеку од 400 до 1.500 динара по комаду, а каблови од 2.000 до 5.000, мада цене могу заиста много да варирају.
Сређивање корозије
Не морате да одустанете од куповине уколико ауто има трагове корозије на неким местима, али треба дати добром ауто-лимару да процени колико ће коштати да се то среди.
Не морате да фарбате комплетно возило, нити комплетна врата или неки други део – важно је да на време зауставите ширење корозије. Нека остану флеке – средићете их када будете имали новца за то.
Саветујемо да уколико немате довољно искуства, не покушавате сами да процените колико ће да кошта тај посао, пошто можете озбиљно да се опечете.
Филтер горива
Неки бензинци га ни немају, а код дизелаша његова замена може да буде нешто скупља и компликованија. Сувише је фактора у игри да бисмо било шта генерализовали.
Цена: Обично неколико хиљада динара.
Регистрација
Процедура по питању регистрације или продужења регистрације зависе такође од много фактора. На пример, купујете ауто на/од:
1) Ауто-плацу: на многим ауто-плацевима можете да обавите комплетну процедуру регистрације, пошто у оквиру ауто-плаца имају и технички преглед и агенцију за регистрацију. Пре куповине се добро распитајте о читавој процедури, нарочито ако долазите из другог регистарског подручја.
2) Физичког лица: морате да оверите купопродајни уговор код нотара, да платите порез на пренос, да обавите пренос у полицији (нова саобраћајна, нове таблице и налепница ако је реч о другом регистарском подручју). Ако је ауто већ регистрован, не плаћате порез на употребу возила, ни обавезно осигурање.