Ауто-путеви у Хрватској: Мање гужве, али и даље скупо?
Путарина је у Хрватској ноторно папрена, а гужве велике, посебно у летњој сезони. Влада намерава да укине наплатне кућице и ослони се на електронску наплату. Али, вињете изгледа неће бити, што љути домаће возаче.
Улазак у Шенген није одмах донео смањење гужви код хрватских граница. Дуге колоне пред наплатним кућицама на аутоупутевима и даље су уобичајене. Јер, у Хрватској и даље мањи број људи користи електронску наплату (ЕНЦ), где на рампи треба само мало успорити како би скенер очитао малени уређај у аутомобилу и са њега "скинуо" возачу цену путарине.
Кад је министар саобраћаја Олег Бутковић прошлог месеца најавио укидање наплате из кућица већ 2024. године, опет се отворила стара дебата. У земљи чије путарине важе за папрене многи домаћи возачи су се понадали вињетама – која се данас може издавати и електронски, то јест не мора се лепити на шофершајбну, пише Дојче веле.
Док рецимо годишња вињета у Словенији, Мађарској и Аустрији стаје између 96 и 118 евра, један Загрепчанин ће већ дати 96 евра ако се двапут одвезе до Сплита и назад, или трипут до Осијека и назад.
Али, хрватска Влада не планира вињету већ масовну употребу ЕНЦ. Иако детаљи нису познати, претпоставља се одређени попуст "на количину" – ко вози више, плаћа мало мање.
У јавности свеједно струји брига да би хрватски возачи могли бити закинути у поређењу са суседима из ЕУ. Хрватски модел очито ће бити сличнији оном у Италији, где такође не постоје вињете.
Надаље, сигурно ће се водити рачуна о већој заради на путарини коју плаћају туристи у летњим месецима. Они би пак могли да се обрадују мањим гужвама на друмовима.
Уска грла на друму
Жељко Марушић са Саобраћајног факултета у Загребу каже да систем ЕНЦ и данас даје одређени попуст редовним возачима. И убудуће би, додаје он за DW, требало да важи да онај ко уплати више кредита на уређај, има попуст од барем двадесет одсто у односу на људе који плаћају појединачне вожње.
"Као у ресторану, свугде ће вам одобрити попуст ако стално долазите", каже Марушић.
"Већи је проблем на аутопутевима у Хрватској то што нам гужве често настају због мањкаве инфраструктуре, а не због наплате или граница. Досад су границе чак служиле као нека врста преткоморе у којој се део возила задржавао, па наплатне кућице нису ни биле загушене колико су могле бити", прича он.
"Наредног лета ће сав тај терет примати директно наплатне кућице. Увођењем искључиво електронске наплате решићемо део проблема, али тад ће постати јасно да су неке деонице саме по себи уско грло. То ће се компензовати тек проширењем деонице Загреб-Босиљево", сматра овај загребачки професор.
Петнаест пута бржа наплата
У земљи која у великој мери живи од туризма, око 85 одсто туриста улази копненим путем. Летња навала за многе од њих значи и много живаца изгубљених у гужвама.
Горан Рихељ, уредник портала ХрТуризам, подсећа да човек у наплатној кућици успе да наплати и пропусти око двеста возила по сату, док електронском наплатом рампу може проћи и до три хиљаде возила на сат.
"Тиме ће се знатно повећати проточност и смањити штетне емисије узроковане застојима", прича Рихељ за DW. Додаје да је решење једноставно и ефикасно, али да треба видети колика је цена – јер до сада је вожња хрватским аутопутевима прескупа.