ЧЕМУ ЗАПРАВО СЛУЖИ БАНКИНА?
Већина мисли да је заштитна ограда, али није...
Велики број возача у Србији има погрешно схватање о томе шта банкина заправо представља, а недавно се управо зато повела полемика и на друштвеној мрежи X. Уместо тачног разумевања шта је банкина, многи грешком верују да је то заштитна ограда поред пута.
НЕДЕЉА ДОНОСИ ГУЖВЕ: На границама се чекао и више сати!
ВОЗАЧИ: Ових 5 ЛОШИХ НАВИКА УНИШТАВАЈУ ваш аутомобил, а да тога нисте ни СВЕСНИ (ФОТО)
Брисаче уништавају мраз, лед и снег – како им помоћи?
Професор Саобраћајног факултета у пензији Милан Вујанић, стручњак за безбедност саобраћаја, разјаснио нам је ову, али и друге честе заблуде које могу утицати на безбедност у саобраћају.
Шта је банкина и како се користи?
Банкина је, по дефиницији професора Вујанића, проширени део пута који се налази уз саму возну траку, дизајниран да буде или раван или благо нагнут. Примарна сврха банкине је да омогући возилу које из било ког разлога треба да се заустави или склони, да то учини без ометања протока саобраћаја, а служи и за постављање сигнализације и сигурносне опреме. Чак и да постоји заштитна ограда, она је постављена на банкини.
- Банкина је део од ивице пута на даље и може бити под шљунком или травом, или је земљана - објашњава Вујанић.
Које још заблуде постоје у саобраћају?
Поред неспоразума око банкине, постоје и друге значајне заблуде у вези са саобраћајем. На пример, постоји општа заблуда да је обилажење аутобуса који се зауставио на стајалишту када је пуна линија на путу забрањено. Међутим, професор Вујанић истиче да је обилажење дозвољено све док не долази до формирања колоне од више од два возила.
Додатно, у ситуацијама на раскрсници где возачи чекају условно зелено светло за скретање десно, а испред њих се не налази више од два возила, дозвољено је обилажење тих возила.
- Па можете да заобиђете и полицијско возило са укљученом ротацијом - објашњава нам Вујанић.
Једна од значајних недоумица односи се и на важење саобраћајних знакова. Многи возачи нису сигурни до када тачно важи постављени саобраћајни знак. Професор Вујанић разјашњава да знакови изричите наредбе, као што је ограничење брзине, важе до следећег знака или до раскрснице, те да правило важи кроз целу раскрсницу, што значи да на излазу из раскрснице знак више не важи, осим ако није другачије наведено.
С друге стране, када је реч о знаковима обавештења као што је знак за првенство пролаза они могу да важе све док нису изричито поништени.
- Можемо да ставимо један знак за првенство пролаза овде [у Београду] и он може да важи до Новог Сада, све док не буде поништен - наглашава Вујанић.
Такође, постоји заблуда везана за одговорност у случају ланчаних судара. Уобичајено мишљење је да су у случају ланчаног судара због недовољног одстојања криви други, трећи, пети и сви остали возачи, јер нису држали довољно одстојање. Међутим, Вујанић објашњава да је, уколико први возач нагло закочи без претходне провере да ли је безбедно да то учини, одговорност искључиво на њему, што наглашава важност одговорног понашања сваког возача у саобраћају.
Разбијањем ових митова, професор Вујанић тежи ка повећању свести о правилном понашању у саобраћају, што је кључно за безбедност свих учесника. Његове поруке служе као важан подсетник на то колико је неопходно континуирано образовање и информисаност возача за сигурност на путевима.