Да ли су електрични аутомобили заиста ЈЕФТИНИЈИ?
Електрична возила без дилеме поседују извесне предности у односу на еквиваленте с моторима СУС, везано за оперативне трошкове. Захтевају једноставније одржавање из простог разлога што имају мање покретних делова а и електрична енергија је јефтинија од бензина, пише Automotoshow
Међутим, да ли то нужно значи да поседовање електричног аутомобила односи из џепа мање новца у поређењу с неким конвенционалним панданом?
Када је реч о електричним возилима, тешко је ставити у бројке колико тачно морате да потрошите и колико ћете уштедети у поређењу с традиционалним аутомобилима. Све то зависи од многих фактора, укључујући и то где живите, које су цене бензина и електричне енергије и на који начин користите своје електрично возило. Лако је просто упоредити цене бензина и струје и брзоплето извести закључке. Ипак, у игри је више фактора а ствари самим тим могу лако постати сложеније.
Многи људи су правили сличне грешке, посебно у Европи, када су масовно у разматрање узимали куповину дизел аутомобила уместо бензинског. Дизел гориво је било јефтиније, а дизелаши су махом могли с пуним резервоаром да пређу веће дистанце. Самим тим, многи Европљани су куповали возила погоњена дизел моторима, упркос њиховој вишој стартној цени. Били су толико опседнути трошковима за гориво, да су без проблема давали много веће суме за аутомобил којим су морали да пређу стотине хиљада километара да би компензовали разлику у цени.
С електричним возилима ствари изгледају много јасније, будући да је „гориво“ које користе много јефтиније, а сервис ни не постоји у оном смислу као код конвенционалних аутомобила, ако у све не убројимо спорадично мењање кабинског филтера и пуњење посуде за течност за прање ветробрана. Наравно, пнеуматици такође морају да се промене када дотрају и код електричних возила и то би отприлике било то. Чак и уз повећање цена електричне енергије и марже коју узимају јавне пунионице, електрични аутомобили су јефтинији за експлоатацију, посебно када се пуне код куће.
Међутим, да бисте уживали у електричном возилу, најпре треба да га приуштите, а ту ствари постају „чупаве“. Попут свега осталог, и цене електричних аутомобила су значајно порасле. Најјефтинији Тесла Модел 3 у САД кошта 46.990 долара, док у Европи за њега треба да се издвоји 54.990 евра. Уколико се задржимо на америчкој статистици, просечна цена електричних возила је у априлу 2021. износила 51.532 долара по подацима Kelley Блуе Booka. Дакле, то је било пре недавног скока цена, инфлације и несташице сировина, тако да на то треба додати најмање 10 одсто.
Исти извор каже да је просечна цена за бензински аутомобил износила 22.798 долара, док је просечан компактни СУВ/кросовер коштао 31.033 долара. Уколико у обзир узмемо индустријски просек, долазимо до просечне цене од 40.768 долара (укључујући и електромобиле). Дакле, очигледно је да постоји значајан раскорак између просечне цене електричних аутомобила и њихових СУС пандана. Ако извучемо просечне вредности из ове статистике, можемо да видимо да просечан аутомобил с мотором СУС долази с најмање 2-4 године „бесплатним“ горивом захваљујући почетној разлици у цени.
Трошкови одржавања електричног возила су заиста скромни, али могу неочекивано да скоче, у зависности од стила вожње. Наиме, електрични аутомобили су снажни и већина убрзава попут перформантних спортских аутомобила, што је разлог због којег их људи возе као да су заиста спортски. Наравно, то доводи до бржег хабања компоненти шасије. Електрични аутомобили су такође тежи, што такође доприноси бржој потрошњи елемената огибљења, као и пнеуматика.
Поред тога, гуме за електричне аутомобиле су такође скупље од регуларних, из простог разлога што морају бити ојачане. И не само то, јер електромобили користе енергетски ефикасне пнеуматике који морају бити тихи, што је разлог због којег садрже специјалну пену која снижава буку. Све то их чини неизбежно скупљим од регуларних аутомобилских гума.
Узимајући све наведено у обзир, можемо увидети да су електрична возила прилично близу оних традиционалних у смислу трошкова поседовања. Наравно, јефтинији су да се „напуне“, али је мањи број људи који могу да приуште неки електромобил, што је разлог зашто само 24 одсто Американаца жели тако нешто у гаражи. Сан о електричним аутомобилима јефтиним као што су и бензински остаје само пуки сан, очигледно, будући да цене батерија иду „у небеса“.