ДА ЛИ СУ ВОДОНИЧНИ АУТОМОБИЛИ НОВА БУДУЋНОСТ? Погледајмо шта су му предности, а шта мане у односу на батеријски
Водоник као врста погона.
То да ће аутомобиле у будућности покретати електромотори сада већ нема никакве дилеме. Такође, сасвим је извесно да ће то бити батеријски електрични аутомобили. Ипак, систем водоничних горивних ћелија се можда намеће као оптималније решење.
ЧУВАЈТЕ СЕ: Ако препознате ОВЕ ЗНАКОВЕ на вашем аутомобилу, ОДМАХ морате отићи код аутомеханичара
НОВА ГЕНЕРАЦИЈА ТОЈОТЕ: Субкомпактни СУВ је иза угла, Јапанци су овог пута ПРЕВАЗИШЛИ себе (ВИДЕО)
ОДЛАЗАК У ЦРНУ ГОРУ ВИШЕ НЕЋЕ БИТИ СТРЕСАН: Одстрањује се главна црна тачка
Још ништа није утврђено. Не постоји "традиционални електрични аутомобил" који је постао нешто што се подразумева. Тренутно, произвођачи аутомобила истражују и батеријске системе, а сада и системе са чврстим батеријама, и системе са водоником, који има многе предности које произвођачи аутомобила тек почињу да користе.
Аутомобили на водоник никад не морају да се пуне
Најочигледнија предност водоника је та што никада не мора да се чека да се аутомобил напуни. Резервоар се може напунити брзо као и код бензинаца. Могућност брзог допуњавања горива чини аутомобиле на водоник бољим од електричних за вожњу на велике раздаљине. Такође их чини лакшим за поседовање. Власник не мора да се свакодневно оптерећује пуњењем аутомобила на водоник.
Док батеријски аутомобили морају некад да се пуне и до 12 сати, а могућност дужег путовања, из "цуга", зависи од величине саме батерије.
Аутомобили на водоник имају дужи домет
Аутомобили на водоник имају већи домет вожње од електричних аутомобила на батерије. Прелазе око 483-644 км с једним резервоаром водоника. А што се тиче аутомобила на батерије, само 14 модела може прећи више од 400 км, највише до 500 км при једном пуњењу.
Аутомобили на водоник су ефикаснији
Најтежи део електричног аутомобила је батерија. С друге стране, систем водоничних горивих ћелија (укључујући резервоар за водоник) тежи далеко мање од батерије. То значи да електрични мотор у аутомобилу на водоник не користи ни приближно толико снаге да погура тежину возила. Без тежине велике батерије, лакше је произвести аутомобил који оставља утисак да је лаган и брз.
Пошто водоничне горивне ћелије покрећу електрични мотор, добијате исти "тренутни обртни момент" као електрично возило на батерије. Али с обзиром да мотор не мора да помера тешку батерију, сав тај обртни момент може да вас залепи за седиште.
Да ли ће водоник заменити бензин?
Форд је патентирао мотор са унутрашњим сагоревањем који сагорева водоник уместо бензина. Toyota је такође развила мотор на водоник за концепт Corolla Спорт Х2, који је већ тестиран у тркама. Док је још увек у фази истраживања, мотор на водоник би преузео све развоје у дизајну мотора кроз историју аутомобила и користио их уз чисто гориво.
То би привукло оне који не могу да возе без буке мотора. Као и код аутомобила на водоник са горивним ћелијама, из издувне цеви би излазила само вода, тачније водена пара. Ово би поједноставило дизајн система за издув. Катализатори и други системи за емисију издувних гасова су непотребни када аутомобил емитује само водену пару.
Компанија наводи да је транспортној индустрији потребно само неколико водоничних станица постављених дуж транспортних рута, што транспорт чини бољим начином за почетак усвајања водоника широм земље. Занимљиво је да супераутомобили са сагоревањем водоника могу бити изводљивији од, рецимо, моноволумена на водоник.
Једноставно речено, нису потребне станице за пуњење за аутомобиле на водоник. Нема потребе да се реконструишу паркинг места за аутомобиле на водоник јер никада не морају да се пуне. Док електрични аутомобили захтевају од градова да се прилагоде додавањем станица за пуњење на паркинге, аутомобилима на водоник такав смештај није потребан.
Аутомобил на водоник се природно уклапа свуда где већ постоје путеви. Такође је вредно напоменути да су аутомобили на водоник (било да их покрећу електричне горивне ћелије или мотори са унутрашњим сагоревањем) још увек у раној фази развоја.
Такође, треба напоменути да водоничне гориве ћелије не подразумевају експлоатацију литијума, кобалта и других елемената потребних за производњу батерија, а чија експлоатација, када је екологија у питању, практично обесмишљава концепт електромобилности.
Како раде аутомобили на водоник?
Начин на који горивна ћелија функционише је изненађујуће једноставан. Она садржи електролитичку мембрану испуњену слободно плутајућим протонима, која је наслагана између две супротно наелектрисане електроде. Позитивно наелектрисана електрода назива се катода, а негативно наелектрисана анода. Систем довода горива аутомобила пумпа водоник на негативно наелектрисану електроду.
Катализатор дели долазне атоме водоника на електроне и протоне. И електрони и неутрони желе да прођу кроз електролитичку мембрану до катоде на другој страни, али мембрана пропушта само протоне. Да би стигли до катоде, електрони морају да прођу дужу путању кроз жице које излазе из горивне ћелије, што их погодно усмерава кроз мотор аутомобила, стерео уређај и све остало.
Након покретања аутомобила, електрони се коначно поново уједињују са протонима на катоди, преко које такође струји ваздух. Кисеоник у ваздуху реагује са електронима и протонима из раздвојених атома водоника, формирајући воду која излази из издувне цеви аутомобила.
Да ли се водоник чини бољим избором?
Ово је узбудљиво време за све који воле аутомобиле. Електромотор је на добром путу да замени мотор са унутрашњим сагоревањем, иако су "електричари" још увек реткост на већини путева. За сада су аутомобили на батерије постали мејнстрим, док су аутомобили на водоник остали ограничени на неколико одабраних градова са станицама за допуну водоника. Међутим, на много начина, водоник се чини бољим избором за погон аутомобила.