ДОБРЕ ВЕСТИ: Власници својих возила могу да ОДАХНУ, без најављених СТРОГИХ ПРАВИЛА на техничком прегледу
Олакшање које ће многе обрадовати
Власници возила не треба да брину да ће им од 5. јула нови прописи отежати пролазак техничког прегледа. Како "Новости" сазнају, спорне одредбе, највероватније, неће почети да се примењују од тог дана. Када и у којој форми ће планиране новине заживети знаће се када Радна група Министарства саобраћаја заврши свој посао, што ће очекује ускоро.
ТОП 7 ПОЛОВЊАКА ДО 5.000 ЕВРА: Аутомобили са ове листе су СКРОМНА ВИСОКА КЛАСА
МНОГИ ОВО РАДЕ, А НЕ ЗНАЈУ ДА СУ КАЗНЕ ПАПРЕНЕ: Уколико вас полиција заустави, мораћете да платите високу казну
Подсетимо, после две године мораторијума, од 5. јула је требало да почне пуна примена прописа Правилника о подели моторних и прикључних возила. Забринутост да велики број аутомобила неће испунити услове изазвале су одредбе које се односе на мерење издувних гасова и овалности кочионих дискова.
Пре него што почне њихова примена, очекује се да ће се током прелазног периода прикупљати подаци - наводи наш саговорник. - Управо је у току завршна фаза тестирања централног информационог система који треба да повеже све линије техничког прегледа. То ће омогућити да се прикупљају подаци и мере вредности које су предвиђене спорним одредбама, али ниједно возило неће бити враћено уколико их не испуни. Анализа прикупљених података омогућиће да се прецизније дефинишу прописи.
Како додаје, то је неопходно, јер ми сада не знамо колико возила не би испунило нове услове, а без праћење то не може да се процени.
За пречишћавање емисија издувних гасова кључни су катализатори или ДПФ филтери. Међутим, ти делови су често скидани, јер праве проблем у вожњи ако се запуше или су дотрајали и оштећени. Дешава се да сами власници преправе своје возило на овај начин, или су купили такав "половњак", или им је тај део украден. Уколико би се примениле нове одредбе без измена, такви аутомобили не би могли да се региструју. С друге стране, возила која су направљени без катализатора, не треба да га имају и њихови власници због тога не би имали проблем на техничком прегледу.
Друга спорна одредба односи се на неуједначеност силе кочења, односно овалност, која не сме да буде већа од 20 одсто. Стручњаци сматрају да је тај критеријум превише строг и да се примењује једино у Немачкој, док европском директивом није прописана његова вредност. Наш саговорник истиче да је ово комплексна материја, поготово када је реч о смањењу загађења. Како указује, држава планира од следеће године да субвенционише куповину возила стандарда евро 6 у циљу смањења загађења. Међутим, сада се приликом увоза не обављају проворе које се односе на издувне гасове.
Тако да није познато да ли се увозе аутомобили евро 6 чији катализатори раде - каже овај стручњак. - Возило стандарда евро 6 боље је за животну околину и здравље људи од евро 2 ако је исправно, а уколико није, онда је горе. Аутомобил норме евро 6, који нема ДПФ филтер, 1.000 пута више загађује од оног чији је овај део исправан. Код евро 2 стандарда, те штетне честице су велике, падају на тло, и ако их удахнемо задржавају се на длачицама у носу, не уносимо их у плућа.
На евро 6, како додаје, штетне честице су изузетно ситне, плове на метар до два изнад тла, тачно у нашој висини и када их удишемо пролазе лако јер су мале, иду у алвеоле, заправо директно их уносимо у крв.
Велика загађења ваздуха имамо због оволиког саобраћаја - истиче наш саговорник. - То бисмо морали некако да пратимо. Можемо опет да одложимо примену нових прописа на годину или две, али неопходно је да имамо план шта радимо.