ЕВО ШТА ЈЕ ИСПЛАТИВИЈЕ: Када алу фелне могу да се поправе, а када су зреле за отпад?
Уколико је оштећење озбиљније питате се да ли уопште може да се поправи и уколико може - исплати ли се више купити нову фелну него поправљати ову?
Налетели сте на ударну рупу или камен и оштетили алу фелну - "само" искривили или је можда и пукла. Јасно је да мора да иде на поправку или да се купује нова.
ОПРАВДАН РАЗЛОГ: VW ће у једној европској земљи од 2024. продавати само возила на струју, ево у којој
Зимске ГУМЕ ОБАВЕЗНЕ од 1. новембра: Велика разлика у цени између нових и половних (ЦЕНОВНИК)
ВАЖНО ЈЕ ЗНАТИ: Када се ради мали, а када велики сервис – које су цене и колико су поскупели
Кроз главу вам прво пролазе могуће цене поправке (20, 40 или 70 евра?), а уколико је оштећење озбиљније питате се да ли уопште може да се поправи и уколико може - исплати ли се више купити нову него поправљати ову?
Наглашавамо да сада говоримо само о озбиљнијим поправкама – не о естетском сређивању у смислу сређивања огреботина, полирања, фарбања, лакирања...
Реагујте одмах - на прве симптоме
Што пре одреагујете, већа је шанса да предупредите већу (скупљу) штету.
Симптоми оштећења гуме и фелне могу да се преклапају, али то не мења суштину. Зато идите код вулканизера чим приметите нпр. да:
- се волан тресе при одређеним брзинама,
- гума губи притисак ваздуха тако да морате да је надувавате на сваких недељу или две,
- се гума неравномерно троши,
- итд.
Такође, ако приметите да је спољашњи руб фелне чак и благо искривљен, то би требало што пре исправити. Посебан проблем представљају оштећења која се појаве са задње стране фелне, пошто не можете да их видите, као и оштећења на унутрашњем делу фелне.
То може да буде благо напрснуће кроз које ваздух полако али сигурно излази. Губитак притиска може да буде толико спор да многи возачи ни не помишљају да због тога иду код вулканизера.
Међутим, та блага напрслина може временом да се шири, нарочито при вишим брзинама и вожњи по лошим путевима. Такође може изненада да пукне када тим точком налетите на ударну рупу, камен, лежећег полицајца или се мало брже попнете уз ивичњак.
Колико кошта исправљање фелне?
Цена зависи од много фактора – тачну цену ћете углавном добити када фелна стигне у сервис и када је мајстор прегледа.
Уколико је фелна само благо искривљена, без напрснућа, цена исправљања може да буде неколико хиљада динара, али може да буде и знатно виша у зависности од димензија фелне (нпр. 20 или 21 инч), врсте фелне, степена оштећења, сервиса у којем обављате поправку...
Ако је фелна озбиљније искривљена, постоји могућност да приликом исправљања дође до пуцања. У том случају мора и да се вари.
Варење компликује поправку, а самим тим и цену. Уколико је реч о спољашњем делу, биће потребно и полирање, фарбање, лакирање... Све у зависности од претходног стања фелне, жеље власника и слично.
Наравно, не раде сви сервиси по истом принципу, па се пре поправке прво договорите каква је процедура у случају да фелна пукне приликом исправљања.
Цена варења фелне такође зависи од случаја до случаја. Неки сервиси уопште не желе да раде варење уколико је реч о већем оштећењу или оштећењима на неким специфичним местима.
Шта може да се поправи, а шта не може?
У суштини, скоро све може да се поправи – свака фелна – на колико год места пукла и колико год била искривљена, може да се среди.
Само је питање да ли је власник фелне спреман да плати онолико колико тражи мајстор који ће фелну да поправља.
Наравно, треба наћи таквог мајстора - који је спреман да уложи довољно времена, труда и материјала у поправку, а да притом има умећа и искуства да то правилно изведе – по цени која је прихватљива власнику фелне...
Зато по овом питању буквално нема никаквих правила. Наравно – увек остаје питање колико ће та фелна бити безбедна након поправке?
Логично, мајстори који умеју да поправе фелну којој недостају читави комади или је озбиљно искривљена уз дугачке пукотине, кажу да се варење пукотина, наваривање недостајућих делова и исправљање ради професионално, тако да нема разлога за бригу.
Тврде да ће издржати све оно што је могла да издржи када је била нова.
Такође кажу да до сада нису имали рекламација када је у питању поправка таквих "непорављивих" фелни, које су у неким другим сервисима на први поглед отписали.
Наравно, све се своди на то како је исправљање и варење обављено. Ако је обављено стручно и квалитетно, фелна може да буде безбедна. Али, уколико је то радио неко без довољно искуства, са приручним алатом и слично, поправка може да представља ризик, односно да резултује пуцањем фелне.
Како се поправљају фелне?
Као што сте видели на видео снимцима изнад, процедура зависи од врсте оштећења.
Уколико је реч о благо искривљеној фелни, она се поставља на посебну машину, греје се пламеном да би се омекшао материјал како би се избегло пуцање приликом исправљања, а затим се хидрауличним уређајем и уз помоћ разних додатака обавља исправљање (уз додатно загревање уколико је потребно).
Када фелна пукне, следи варење. Уколико се откинуо читав комад, тај део може да се попуни наваривањем материјала, након чега се та површина избруси и доводи у оригинално стање. Ако се откинуо већи део, може да се обави "трансплантација" комада неке друге фелне или заваривање оригиналног комада који се откинуо уколико је доступан.
Рубови фелне су нарочито изложени оштећењима. У случају дубљих и већих оштећења, наварује се материјал, одстрањује вишак и у зависности од потребе обављају се и естетске интервенције (поред обавезне антикорозивне заштите).
Исплативост поправке
Када је фелна тешко оштећена, често је јавља дилема да ли се више исплати поправка или куповина нове (или половне).
Не постоји "универзалан" одговор, пошто треба упоредити цену поправке и цену нове или половне фелне. Поправка је углавном осетно јефтинији избор код атрактивних и великих фелни пречника 20 или 21 инча.
Такође, понекад је немогуће наћи фелну специфичног дизајна, нпр. ако је реч о неком скупом моделу, ограниченој серији и слично или је цена толика да се више исплати куповина четири нове.
Нису све алу фелне направљене од истог материјала
Алу фелне нису направљене од чистог алуминијума, већ од легуре алуминијума и разних додатака, као што су силицијум, магнезијум и титанијум.
Због различитог састава, али и начина израде, неке алу фелне су отпорније на оштећења од других. Такође, неке ће приликом идентичног ударца само да се искриве, друге ће да пукну, а треће и да се искриве и да пукну...
Различите легуре такође различито могу да реагују на процес поправке – неке су отпорније на пуцање приликом исправљања, док су друге осетљивије.
Закључак
Колико год да је оштећење фелне, колико год непоправљиво изгледала, вероватно ћете успети да нађете мајстора који ће бити спреман да је поправи. Међутим, ризик преузимате ви, пошто ће та фелна бити на аутомобилу у којем ћете се возити ви, а не мајстор који је поправљао.