Ево ТРИКОВА како да вам нови ауто остане што дуже МЛАД...
Дуго ћете памтити бол који сте осетили када сте видели прву огреботину на фарби или флеку на седишту, пише сајт Половни аутомобили.
Када купите потпуно нов аутомобил, нормално је да желите да што дуже остане у стању као да је јуче изашао из фабрике.
Дуго ћете памтити бол уочавања прве огреботине, прву искривљену алу фелну, флеку на седишту...
Не морате баш да се понашате као Стево Жигон у серији "Приче из радионице", али зато можете да урадите много како бисте га ипак сачували од негативних утицаја разних врста.
Разрађивање мотора новог аутомобила
Иако данас многи тврде да је разрађивање мотора код потпуно новог возила ствар прошлости, сами произвођачи ипак саветују да се првих 1.000 до 1.500 километара придржавате одређених препорука.
Да, напредовали су материјали, технологија израде, мање су толеранције, користе се квалитетнија моторна уља и тако даље, али ипак саветујемо да послушате оне који су направили тај ауто.
Прочитајте упутство за ауто – у њему ћете наћи одређене смернице, али даћемо вам и савете који важе генерално за скоро сва возила.
Не "терајте" га у високе обртаје. Код бензинаца то обично значи да не идете преко 3.000-3.500 о/мин, а код дизелаша углавном нема ни потребе да прелазите 2.500 о/мин.
У упутству за многа возила није ни одређен максималан број обртаја, већ вас само упозоре да би "било лепо" да га током почетног периода поштедите високих обртаја.
Слично важи и за оштра убрзања – савремени турбо мотори одлично "вуку" од невероватно ниских обртаја, без обзира да ли је реч о бензинцима или дизелашима, па многи возачи несвесно и непотребно претерују са притискањем папучице гаса при само нпр. 1.500 о/мин.
Једноставно – имају осећај да возе ауто са много више коња него што ауто заиста има, па адреналин и емоције надјачају разум. Дакле – нежно са папучицом гаса, нарочито ако је реч о турбо мотору – бар у првих 1.000 километара.
Притом будите нарочито благи у вожњи док мотор не достигне радну температуру.
Такође избегавајте кратке вожње и много хладних стартова, посебно зими.
Међутим – важно је да током периода разраде мотора често мењате број обртаја.
То се постиже врло лако – нормалном вожњом у свакодневном саобраћају. Подразумева се да избегавате "шпиц" и саобраћајне гужве, као и велике успоне.
Једноставно, возите нормално, тамо где има раскрсница, семафора, кривина, уобичајеног саобраћаја – тако ћете мењати степене преноса у мењачу, број обртаја мотора, користити кочнице...
Нипошто немојте да изађете на неки регионални пут и већину времена проведете возећи константном брзином док не пређете 1.000 километара, у жељи да што пре разрадите мотор, како не бисте морали више да размишљате о томе. На тај начин чините више штете него користи.
Ако ауто има разне модове вожње, изаберите стандардни (Нормал, Цомфорт или слично).
Не преоптерећујте ауто теретом или путницима, колико год сте жељни да провозате троје-четворо комшија у свом новом љубимцу, при чему ћете сигурно бар једном да чујете: "Дај му мало гаса, да видимо како иде".
Заборавите и на вучу приколице првих 1.000 до 1.500 километара.
Генерално се саветује и избегавање високих брзина, пошто отпор ваздуха при високим брзинама може да представља озбиљно оптерећење за мотор.
Поред мотора, и разне друге ствари треба да се "уходају". На пример, делује нелогично, али потпуно нове гуме немају најбоље пријањање – тек након неколико стотина километара оне достижу свој пун потенцијал по питању доброг држања на асфалту.
Ту су и кочнице. Потпуно новим плочицама треба да се скине одређени слој како би се стигло до материјала који боље хвата диск, али и да плочица и диск остваре добро налегање.
Зато првих неколико стотина километара будите благи са кочницама. Треба да их користите што више, али без оштрог кочења (осим у случају нужде – то се ваљда подразумева).
1) Мењајте моторно уље на време
Укратко – иако данас многи произвођачи прописују замену уља (мали сервис) на 30.000 км, то у ствари важи само ако се ауто вози у идеалним условима.
Уље треба да се мења чешће у отежаним условима вожње, а у те услове спадају и:
• градска вожња (нарочито лети)
• много рада у леру (нпр. 50% времена)
• дуга вожња при ниским обртајима
• ретко коришћење возила (веровали или не)
• учестала вожња на кратким релацијама (нарочито зими), када мотор не стигне да се угреје
О томе сте могли детаљно да читате у овом тексту.
2) Редовно проверавајте ниво уља у мотору
Није редак случај да потпуно нови и исправни аутомобили троше много уља – чак и знатно преко пола литра на 1.000 километара.
Зато редовно проверавајте ниво уља и убаците у пртљажник резервно уље.
Прочитајте све о моторном уљу у упутству за ауто како бисте знали шта да очекујете и у којим ситуацијама би требало да се јавите у сервис.
Корисне информације можете да нађете у тексту: Како се проверава ниво уља у мотору
3) Немојте да возите "на резерви"
Потрудите се да увек у резервоару имате довољно горива.
Није ствар само у томе што постоји ризик да останете без горива – а то код савремених аутомобила може да има озбиљне последице.
Резервоар у којем има веома мало горива (таман да не светли "резерва") временом доноси читав низ негативних ефеката по разне компоненте система довода и убризгавања горива.
4) Редовно проверавајте притисак у гумама
Недовољно надуване гуме се брже троше и то неравномерно, повећавају потрошњу горива, ауто лошије кочи, лакше долази до оштећења и гуме и фелне...
Стога је важно да редовно проверавате притисак. Иначе, потпуно је нормално да притисак ваздуха у гумама временом опада.
Детаљније о читавој проблематици прочитајте у тексту: Зашто је толико важан притисак у гумама
5) Стартујте ауто са притиснутим квачилом
Објашњење можете наћи у тексту: Да ли притискате квачило кад стартујете мотор?
6) Научите значење лампица на иснтрумент табли
Уколико не знате шта значе разне лампице на инструмент табли, можете се наћи у врло непријатној ситуацији, а може доћи и до штете на возилу.
Зато увек имајте при руци упутство за аутомобил, па уколико се упали нека лампица или се појави неко обавештење/упозорење које не разумете, упутство ће решити "мистерију".
7) Ризична уградња плина у модерне бензинце?
Купили сте бензинца и размишљате о уградњи плинског уређаја, али бринете да ли је то безбедно?
Бројне недоумице могу да вам реше ова два текста:
Може ли плин да се угради у новији турбо-бензинац?
Може ли плин у мотор са директним убризгавањем (ФСИ, ТФСИ, ГДИ...) и да ли се то уопште исплати?
8) Како продужити животни век пливајућем замајцу?
Избегавајте оштра убрзања из места и снажно кочење мотором, држите притиснуто квачило када палите и гасите ауто, не дозвољавајте да вам се мотор угаси при кретању из места – тада замајац трпи јаке ударе.
Не "потапајте" папучицу гаса при малом броју обртаја. Ако некога претичете, обавезно убаците мењач у нижи степен преноса и обавите то у вишим обртајима, иако знате да он сасвим лепо "повлачи" и са малог броја обртаја.
Комбинација ниских обртаја и јаког гаса има врло негативан утицај на пливајући замајац.
Држите ауто у исправном стању – исправност мотора и других делова, такође може да утиче на скраћење животног века замајца – ако се мотор тресе, трза и слично, све то се преноси на замајац који трпи већи стрес, тј. мора да амортизује више вибрација.
9) Како продужити животни век сету квачила (ламели)?
У овом тексту можете да нађете одговоре: Како сачувати ламелу и кад је време за замену.
10) Како да ДПФ што дуже траје?
Прочитајте у упутству за аутомобил део о ДПФ филтеру, како бисте могли да препознате упозорења везана за ДПФ и да бисте знали шта треба да предузмете.
Такође, упознајте се генерално са начином функционисања ДПФ-а, карактеристичним проблемима, итд.
Уколико највећи део времена проводите у градској вожњи, саобраћајним гужвама, возите само на кратким релацијама и слично, без (релативно) редовних дужих излазака на отворен пут, можда дизелаш уопште није добар избор за вас.
Можда је бензинац боља опција, упркос већој потрошњи горива.
11) Како сачувати сјај аутомобила?
Уколико сами перете ауто на традиционалан начин, овај текст може да буде од помоћи како бисте избегли класичне грешке: Како правилно опрати ауто?
Птичји измет и сличне нечистоће уклањајте одмах, редовно перите аутомобил и зими и лети, а исплати се и инвестиција у квалитетно професионално воскирање. Восак прилично ефикасно штити лак од бројних спољних утицаја.
Воскирање можете да радите и сами, али прво се добро упознајте са читавом процедуром, користите квалитетна средства и наоружајте се стрпљењем и добром вољом.
12) Да ли ће бензин од 100 октана да продужи животни век мотора?
Високооктански бензин се неретко рекламира као квалитетније адитивирано гориво, које доноси боље перформансе и нижу потрошњу, па возачи често имају нереална очекивања.
Укратко - високооктански бензин може, али и не мора да буде квалитетнији у смислу нижег садржаја разних нежељених супстанци у њему, као и присуства адитива који имају разне позитивне ефекте по мотор.
С обзиром да је реч о компликованој теми, саветујемо да прочитате овај текст: Да ли се исплати сипати бензин од 98/100 октана?
13) Набавите квалитетне патоснице
Квалитет летњих патосница није толико важан, осим када пада киша и има блата које уносите на обући...
Али добре зимске патоснице у великој мери помажу на више начина.
14) Чистите клима-уређај
Не чекајте да ваздух из вентилационих отвора почне да смрди. Постоје разни начини за дезинфекцију читавог вентилационог система – од "уради сам" решења у виду разних спрејева или пена које се убризгавају у отворе, до дезинфекције и чишћења које раде професионалци.
Није проблем само у непријатном мирису, већ и у разним микроорганизмима чије присуство може да буде штетно (чак и када се не осећа никакав мирис).
Закључак
Не морате да робујете свом новом аутомобилу, али неке инвестиције се дефинитивно исплате на дужи рок.
Такође саветујемо да одвојите време и прочитате упутство за употребу, колико год ви себе сматрали искусним возачем – нови аутомобили су пуни савремене технологије и разних помоћних система, па у најбољој намери можете нешто да оштетите или се намучите тражећи како се нешто отвара, закључава/откључава и слично.
Ако сте већ први власник, мало труда и пажње може да помогне да га после неколико година продате по осетно вишој цени од просечне за такав ауто.